• Marie30

Mitt barn kan inte...

Här på FL är vi duktiga på att fokusera på de "tidiga" barnen. Sitter vid 4 mån, går vid 7, talar rent vid 1.5 år o s v. Absolut inget fel i det, men det är ju också lite roligt att höra vad de INTE kan.

Min son säger, trots sina drygt 14 månader, inte "mamma". Dock har han sagt ett tydligt "ägg" (han är äggallergiker...)

• Svar på tråden Mitt barn kan inte...
  • Hanakana

Vår snart 16-månaders dotter kan INTE:
    *Gå själv än (bara om hon stöder sig mot något kanske
    hon vågar ta ett par steg...).
    *Bygga med klossar eller Mega Blocks.
    *Säga mer än mamma och pappa och tack (men ibland blir
    det mamma åt pappa eller tvärtom...).
    *Äta själv (vill bara sprätta iväg maten åt alla håll och
    kanter så att det blir rengöring i flera timmar på golv och väggar...).
    *Äta pannkaka (som barn brukar älska),ägg (omelett eller kokta e.t.c),kokt eler stekt potatis (spottar bara ut).
    *Äta 1-års barnmats burkar. Det är för stora och hårda bitar i dem, hon börjar kräkas bara hon får i sig EN sked. Det blir
    till att äta 8-månaders burkar istället (de med potatis och ris i brukar vi mosa helt slät, annars spyr hon...).
    *Sova längre än till 5.30 - 6-tiden på helgerna.
    MEN på vardagarna så får vi väcka henne vid 6-tiden (för att vi måste iväg till dagis till 6.30...).
    *Leka själv ens i 5 minuter utan att hon kryper efter i full fart. Eller så börjar hon kasta iväg sin napp eller sina leksaker för att få uppmärksamhet. Till sist börjar hon gråta
    oupphörligt om vi inte tar upp henne till slut (vilket vi brukar göra efter ett tag... Vem står ut med en gråtande "bebis" som längtar till att få komma upp i ens famn - då brukar gråten tystna direkt...).

• suten

Min son är fem månader och kan inte vända sig ,varken från mage eller ryggläge (har gjort det tidigare men slutat!!??), inte sitta själv, inte krypa, inte åla och inte stå i knät som andra bebisar (benen viker sig liksom). ...men han fick två tänder när han var tre månader. Vi älskar honom förstås över allt även om han är sen.

Mer intressant tråd än alla där man skryter om sina duktiga barn!!!

• lia76
    suten skrev 2007-03-12 11:00:31 följande:
    Mer intressant tråd än alla där man skryter om sina duktiga barn!!!
    Därför den skapades

Min dotter är 5½ månad och hon kan inte krypa. Men jag läste att de lär sej krypa mellan 6-10 månader
    Sen är det juh olika från bebis till bebis hur de utvecklas.
    En del kryper tidigare och andra senare...
    Så att de inte kryper/ålar gör inget, för d teär tydligen inget de "ska" kunna ännu
    Men som sagt... vissa kan det tidigare...
    Kram Lia, stolt mamma den 23/9 till en liten Stella
  • Namsterdam

Min yngste son vägrar göra något annat än att slappa när vi är på babysim. Inga sparkar inte dra sig upp med armarna eftersom han totalvägrar att ens hålla i mina fingrar. Han rullar ihop sig till en liten mysboll och suger på sina fingrar, lyckligt smågurglande.

En typisk soft spa-kille...

Babysimläraren säger att vissa barn är starkare än andra, men jag kan lova att det inte är nåt fel på hans muskler i andra fall...

• MartinaE

Freja greppar INTE efter saker själv, men det går att sätta fast saker i händerna på henne. Hon är 4 mån.

• Namsterdam

Min äldsta kille är precis 2 år och ända fram tills för några veckor sedan kallade han sin älskade gosehund Vovvi för "Auf" och nappen hette "ba". Det var ju såklart vi som gav hans hund namnet Vovvi; han eller hon (hunden alltså) kanske faktiskt heter Auf, vad vet jag...?

Precis i mellanfasen (mellan Auf och Vovvi så att säga) tappade vi bort Vovvi på dagis. Det var helt underbart att höra Dexter gå runt och ropa på "Vivvi" och leta efter sin lilla lortiga gosehund. Som tur var hittades Vovvi helskinnad, trots namnförvirringen!

Välling hette "Gle" i nästan ett halvår... Nu heter det tydligen Lälling.

Lillebror fick smeknamnet "Bis", antagligen en förkortning för bebis.

• Floria

Corinne är sex månader och har aldrig gjort minsta ansats till att rulla. Hon har heller inga vokaler alls i jollret.

• mamman Linda

Min dotter som var löjligt tidig med det grovmotoriska (åla, krypa gå osv) var sen med ungefär allt annat...vet inte ens när hon började prata men det var mkt senare än barn i samma ålder...
    Hon var hopplös med att äta riktig mat...
    Bokstäver och sånt intresserade henne inte alls förrän när hon började skolan...många andra kunde skriva sitt namn osv...inte hon...inte intressant...
    Hon lärde sig cykla jättesent...

Min son pratade inte heller direkt tidigt, vägrade röra en fena det första året typ...gå? que?
    Bokstäver och sånt intresserar inte alls, inte heller matte...han lärde sig cykla i somras (4½ år)

Såna "skryt trådar" där man skriver hur tidiga sina barn är är ju väldigt missvisande...min dotter var jättetidig med att gå men det vägdes ju upp av att hon var sen med mkt annat...det glöms ofta bort i såna trådar...

*fniss*
  • Lycka80

Moa kan inte vända från mage till rygg eller rygg till mage, hon är 5månader..

Stolt Mamma till Fredrick 020226 & Moa 061008
  • barnensrätt

Min son är 19månader och det enda han kan säga är mamma!

Min dotter nu 3år fick sin första tand när hon var 13månader...GISSA om jag var orolig..

Svar på tråden Mitt barn kan inte...