• Bibob

Barn födda i nov 06 !!!

Här är en tråd för oss som fick barn i nov 06. MIn son är född den 4nov. Tanken är att man kan bolla med ideér och funderinga över våra guldklimpars utveckling , rutiner osv...=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-22 13:25:51:
    Ps. Vad kul att det är så många som har barn födda i november och att så många hänger på tråden =)

• Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!
  • molly7272

Inte mycket fika här heller....de som har barn bland kompisar bor långt bort.
    en hon bor i sundsvall & vi i borlänge....fick barn nu med 3veckors mellanrum
    andra med barn bor 4 mil bort bara så träffas ibland...de ska ha barn i juni

• islandgirl

Blir inte så där mycket fika med andra heller om sanningen skall fram. Har en tjej jag fikar med o hon flyttar snart så det blir till att ut o mingla igen.

skönt att se att era dagar är ganska lika mina. Fick lite dåligt samvete när jag har väninnor som i detta nu är på långresor med sina bebbar som är yngre än Karl och vissa går på babysim, babyrytmik, babysång, baby... jag tycker det är strålande och alla skall göra som man känner passar sig bäst. Men jag har inte varit så där hurtig o pigg, har mest känt mig osäker och lite nere att jag dragit mig för att träffa folk. Tycker det varit jobbigt att amma "in public" och varit rädd att Karl skall börja gråta utan att kunna trösta. Har skämts lite för det eftersom jag i övrigt är en orädd, framåt person. Trodde jag skulle bli en chic lattemamma som gjorde massa roliga saker med mitt barn. I stället har jag blivit en sunkmamma som helst rör sig i närområdet med folk jag känner mig trygg med, och knappt det
    Fast det får vara ok. Jag försvarar mig med att jag vill ge Karl en lugn o trygg första tid där han får vänja sig vid den stora världen och att bli trygg med mig o sambon. O trygg, det är han lilla livet. Men det viktigaste är ju att alla gör som de känner för.

• molly7272

Håller fulständigt med dig där, känner precis lika jag med.
    Man har mest varit hemma & tagit det lugnt, mest umgåtts med släkten egentligen. några vänner ibland, men då har de kommit hit eller så har man åkt dit en snabb vända.
    Men man saknar lite mer "vuxet" umgänge

• CarinaB

Typiskt att man ska ha dåligt samvete hur man än gör med alla aktiviteter
    Jag har inga problem att amma var som helst men det är ju så jobbigt om lillan är på fel humör när man är ute. Och sedan är jag nog lite lat oxå, det är ju ett massa meck med kläder av och på hela tiden och barnvagn in och ut ur bilen... Så ibland orkar jag inte riktigt med om vi har en dålig dag.
    Babysången jag går på är gratis och man dyker upp om man vill, skönt att det inte är några krav eller avgifter...
    gillar oxå att bara vara hemma men samtidigt så är det ju svårt att stimulera dem - ja, hur man än gör har man ändan bak

• islandgirl

japp, det är väl dags att ut o lufta Sunkmamman nu när solen kommer. Kanske få lite sol på sitt bleka anlete Jag börjar känna mig lite mer tillfreds med Mammarollen så det är kanske på tiden att pröva sina vingar Ut i stora staden och ta upp umgänget igen. Men bäst att skynda långsamt.

Nu skall jag ta natt. Lilleman sover sedan en timme tillbaka, bäst att sno åt sig så mkt sömn man kan. Han lär ju vakna senast 03.00, frågan är hur många timmar han tänker vara vaken efter det.
    Sov gott alla

• molly7272

CarinaB
    baby sång låter ju riktigt kul
    ska nog kolla om det finns här med.
    Öppna förskolan har jag förkastat en tid framåt,de har bara öppet mellan 9 & 12 & Alex vaknar runt 8 & sen mysr vi till ca:9-tiden & sen en timme till med att äta frukost & hans ersättning

sussa sött islandgirl

har nyss fått Alex att somna om, han somnade i famnen vid 8...skulle lägga han i vagnen. Fanns då inget lakan under åkpåsen :S
    Sambon skulle lägga i åkpåsen medan jag klädde Alex & plockade helt enkelt ur lakanet & kudden jag lagt under mdrassen för att han ska sova bättre med sin näsa.
    Men inget där & försöka bädda med han i famnen gick inte utan han vaknade :S arg som ett bi & vägrade somna om till nyss....men sover i famnen nu men nu låst till sambon slutar.

• SannaStina

Jag håller med er andra - min dag ser i stort sett ut som din islandsgirl. Fast jag försöker alltid att sonen skall somna om så vi inte behöver gå upp förrän 8.30-9.00. Ibland lyckas det...

Jag går dock på mamma-baby-gympa 1-2 ggr/vecka och babycafe (med sångstund) om jag inte går andra gången till gympan ( de har samma tid tyvärr). Vi är sedan 6 mammor som har ungefär lika gamla barn som fikar hemma hos varandra eller promenerar ihop om vi inte träffas på mamma-babygympan eller babycafeet. Ingen av oss kände varandra innan utan har träffats via MVC, BVC eller babycafeet. Jättekul.

Vikten och magen ja... ingen rolig sak för mig heller. Gick ner 15 av mina 23 kg jag gick upp under graviditeten utan att behöva göra annat än att registrera hur det bara "rann" av mig på vågen. Men sedan har det stått stilla med de sista 7 kg. Har till och med gått upp 1,5 kg för att jag ständigt är hungrig och småäter. Är enormt sötsugen.
    Hoppas varje dag på att jag skall hitta lusten till att äta bättre mat och mindre godis/kakor. Tror nog att den energi som går åt till amningen då skulle tas från mitt "reservlager" och inte enbart från maten jag äter.
    Magen vägrar dessutom att minska till att inte se ut som om jag var i femte månaden eller något sådant. Men alla överskottshud gissar jag tar längre tid på sig än 4,5 månader att försvinna. Säger de inte 9 månader upp och 9 månader ner?

Mamma till Max 061104
  • Thinner

En matfråga:
    Ger ju Hannes ersättning på flaska(ammar alltså inte) men till lunch så får han numera några skedar smakis med gröt innan flaskan, har kört med detta sen i Lördags, går bra Glad Men tänkte testa lite nån puré nästa vecka men kan jag forsätta med gröten som jag gjort innan eller ska jag hålla upp med det medan jag testar puré?
    *fundersam* Vill ju inte att hans lilla mage ska pajjaFundersam

Och Faller Som En Tår, Blir Jag Utan Dina Andetag
  • tessicka
    våran dag
    6:00-7:30 nån gång här vaknar Alwa
    8:00 vaknar Nathalie (4år) ger henne frukost, tar fram kläder till barnen
    9:00 dagis (Nathalie) långpromenad för mig och alwa om det inte blåser för mycket
    11:00 äta nått,ge alwa mat
    12:00 hämta Nattis på dagis
    12:30-16:00 myser med bebisen,leker med Nathalie,tvättar,städar, förbereder maten (skalar potatis,fixar sallad,river morötter och sånnt)
    16:15 Erik kommer hem, han lagar mat
    17:30 äter middag
    18:00 hela familjen umgås
    19:30 Nathalie duschar och lägger sig
    21:00-22:00 Alwa somnar

ungefär våra dagar. tisdagar är erik med nathalie på gympan. ibland hittar dom på annat (åka bob eller liknande) och då får jag och alwa vara själv nån timma

här finns det ingen öppen förskola...inge annat kul heller för föräldrar med bebisar.
    flyttade hit i sommras och känner inte en människa här än så tyvärr kan jag inte gå och fika eller liknande,om jag inte går själv. hur kul är det?
  • dyckan

vad ska jag göra. min son vaknar flera gånger under natten och vill bara ligga brevid mig och tutta.
    Vad gör ni för att få era barn att sova hela natten???

Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!