• Bibob

Barn födda i nov 06 !!!

Här är en tråd för oss som fick barn i nov 06. MIn son är född den 4nov. Tanken är att man kan bolla med ideér och funderinga över våra guldklimpars utveckling , rutiner osv...=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-22 13:25:51:
    Ps. Vad kul att det är så många som har barn födda i november och att så många hänger på tråden =)

• Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!
  • Criffegirl
    Mill06 och islandgirl:

Jag tror ni kan vara ganska lugna...har just idag läst om att tappa aptiten en period. Ni har helt rätt misstankar...det är en del i ett av de 7 "sprången" som bebisen ska gå igenom första året. (Visst kan det ha andra anledningar oxå, men kanske inte)

Jag kan varmt rekommendera denna toppenbok...Växa och upptäcka världen: sju utvecklingssprång under barnets första levnadsår....En billig pocketbok som förklarar en hel del om varför barnet är si eller så i olika perioder. Jag beställde min på www.adlibris.se för endast 39 kr.

Jag har ju själv en son som är 19 veckor...han har varit lite "underlig" och lärt sig en hel massa bara sista veckan. Jag plockade fram boken och just omkring 19 veckor så har de ett "språng". Skönt att få lite svar på några funderingar

GLAD PÅSK!!!
  • islandgirl

Criffegirl: Tack för dina kloka ord. Jag kom på mig själv med att läst om just dessa veckor i samma bok som du nämner och gick in o läste om v 19. Karl är nu 21 veckor och sprången brukar ju hålla på ngn/ngra veckor och det var bara att "checka av" från listan. Jag håller med dig och rekommenderar starkt boken.

En snabb fråga bara: Hur långa vakenhetspass har era små? Karl är inte vaken mer än 2 timmar på raken och sedan behöver han sova igen. Så var han inte förut då hade han långa vakenpass. Men det tillhör nog utvecklingssprånget också misstänker jag?!

• islandgirl

Och så tänkte jag på leksaker....

Har era barn leksaker. Insåg i dag att Karl har inga leksaker. Dels har vi tyckt han varit för liten, dels består hans lekar hittills av att ligga i gymet och dra o slå på figurerna men jag har börjat märka att han blir rastlös o vill leka med annat.

Jag är av den åsikten att Karl inte skall ha för många leksaker utan skall kunna leka själv också, men pojkstackarn har verkligen INGA leksaker. Tänkte köpa en boll och kanske en aktivitetstavla, den som finns hos Mormor o Morfar älskar han.

Hur ser ni på det?

• Criffegirl

Pontus har inget stadigt mönster alls om dagarna...det är olika från dag till dag. Vissa dagar sover han ofta och småstunder, andra dagar färre gånger men längre stunder...ja det kan vara lite hur som helst

Nätterna ser ganska lika ut iaf...somnar för natten vid 20-21 vaknar runt 2 och får ersättning, somnar om direkt och sover till 4-5 då får han mat igen....sen sover han fram till 7 ungefär...då är natten slut *ler*

• Criffegirl

Leksaker ja....hmmm, det har inte Pontus heller så värst många. En mjukis skallra, en "bitring modell klumpig" (fick med i pamperspaketet) och sin gåstol som har en tavla med knappar med olika djurläten. Det är det han har....

Jag får nog oxå ge mig iväg och inhandla nåt mer....de kräver ju mer o mer aktivitet nu, det märks tydligt!!

• islandgirl

Pontus o Karl låter som de har ungefär samma mönster. Karl somnar vid 21-tiden (förutom i kväll då somnade han 19.30 men har redan vaknat 2 ggr) och sover till 4-6, då ammar vi och sedan sover han vidare till 7-8 och då är som sagt natten slut

Ja, de börjar verkligen kräva mer aktivitet. Karl är otroligt rastlös (har han efter sin Far)*ler* och blir duktigt arg om han får ligga still allt för länge.

Skall också ut o handla ngra leksaker till honom i morgon. Köper nog ngn boll och hoppas att han för bollentusiasmen vidare i familjen *ler*

• Kanga1
    islandgirl skrev 2007-04-06 23:42:31 följande:
    Pontus o Karl låter som de har ungefär samma mönster. Karl somnar vid 21-tiden (förutom i kväll då somnade han 19.30 men har redan vaknat 2 ggr) och sover till 4-6, då ammar vi och sedan sover han vidare till 7-8 och då är som sagt natten slut Ja, de börjar verkligen kräva mer aktivitet. Karl är otroligt rastlös (har han efter sin Far)*ler* och blir duktigt arg om han får ligga still allt för länge.Skall också ut o handla ngra leksaker till honom i morgon. Köper nog ngn boll och hoppas att han för bollentusiasmen vidare i familjen *ler*
    Jag tror det är stängt imorgon va? eller?! Det märsks så tydligt på bara några dagar att de behöver mer o mer stimulans..
  • mexisis

Hej på er alla! Jag har redan gjort ett par inlägg i tråden men tänkte att jag kanske ska ge en kort bild om vem jag är. Ni andra verkar ju ha hängt här ett bra tag och redan "lärt känna varandra". Synd att jag inte sett den här tråden tidigare för jag har haft en hel del funderingar under de här fem månaderna men de flesta jag umgås med har barn som antingen är äldre eller ett par månader yngre än min Devin. Jag hoppas att jag är välkommen att haka på här även fast jag är sent ute (Annars får ni väl säga till.)

Jag är iaf 30 år och bor i mellansverige. Jag är gift sen två år tillbaka och den 15 november -06 fick vi vårt första barn, en liten kille som heter Devin.

Graviditeten var rätt besvärlig och mitt vatten gick i v 35+2. I en vecka gick jag med konstant rinnande vatten för att försöka hålla honom inne till minst v. 36 för enligt läkarna är barnen "färdiga" i den veckan. I vecka 36+2 föddes han.

Hittills har allt gått bra. Vi har sluppit sjukdomar och andra problem. Men när han var 3 veckor upptäckte jag en knöl på höger sida av halsen så vi tog honom till en läkare. Det visade sig att han hade en blödning i muskeln pga av antingen att han legat fixerad i samma ställning de sista 10 veckorna i magen, eller av att han sträckt nacken under förlossningen. Vi har träffat en sjukgymnast en gång i månaden och tränar honom varje dag för att han inte ska bli stel i nacken, men nu verkar han vara helt bra. Torticollis heter det visst.

Han är en glad och mysig liten kille med ett temperament som heter duga Ja, det var allt jag kom på i min lilla presentation. Glad påsk alla novembermammor! Kram.

• Thinner

"God" MorgonFundersam

Igår kväll hade vi mina syster & hennes sambo plus min syster från Uppsala här på lite påskmat, jättetrevligt Skrattande kom väl isäng vid midnatt och sen satte Hannes igång sitt bök å stök i spjälsängen, var uppe först vid 0200, sen igen vid 0330, sen igen vid 0500 då jag tappade tålamodet och flyttade över honom helt sonika till vår säng och stoppade in nappen. Jag är SÅÅÅÅ trött, har inte fått sova en hel natt på en vecka, jag vill bara att nån ska skjuta mig i huvudet Ledsen *gnäll på hög nivå*

Det som är konstigt är att det är inga problem att lägga honom vid 2000, då somnar han och sover jättegott till midnatt sen är det "kört".

<-----JAG

I´m Not Afraid Of Dying, But I Am Afraid Of Losing You
  • CarinaB

Elba har nog aningen för mycket leksaker måste jag säga. Hon har sitt babygym och det är en hel del extra leksaker på mattan och i en back bredvid. Dock är hon för liten för många just nu.
    Vad hon verkligen gillar är 2-3 skallror (bland annat Bellinos bi med prasselvingar är en hit), ett mjukisdjur i plysch, en boll som låter när man slår på den och en bitboll med piggar. Hon har lite prasselböcker och extra skallror men det blir helt enkelt för mycket att välja på. Brukar ha henne på lekfilt istället för gymmet långa stunder och då tar jag fram två eller tre saker att leka med, brukar vara lagom.
    Men helst vill hon stå och bli buren så hennes huvud far som en skottspole mellan allt man kan nyfiket titta på!

Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!