• Bibob

Barn födda i nov 06 !!!

Här är en tråd för oss som fick barn i nov 06. MIn son är född den 4nov. Tanken är att man kan bolla med ideér och funderinga över våra guldklimpars utveckling , rutiner osv...=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-22 13:25:51:
    Ps. Vad kul att det är så många som har barn födda i november och att så många hänger på tråden =)

• Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!
  • Tsarbabe

Taneli: Sonen har oxå svårt för att sova hos andra. OM han somnar är det av ren utmattning i vagnen. Här hemma somnar han alltid i sängen. Vare sig det är på dagen eller till natten...

• lovely lady

Hur äter era barn på ett dygn?

såhär ser det ungefär ut för oss!!!
    äter med 3-4 timmars mellanrum

Vaknar mellan 7-8
    7-8
          220 ml ersättning
    11       160-220 ml ersättning
    14       160-220 ml ersättning
    17-18  1 HEL portion gröt med fruktpure i, ca 40 ml vatten
    20-21  160-220 ml ersättning
    Somnar direkt

sover hela natten

stolt mamma till Christian född 06-11-26
  • mexisis

det ser ganska lika ut för oss med några små skillnader

äter med 3-4 timmars mellanrum

Vaknar mellan 6-7      180 ml ersättning
    10       160-220 ml ersättning
    13       några skedar puré, typ potatis, majs, morot och liknande
    16-17 160-220 ml ersättning
    19-20  några skedar gröt och 160-180 ml ersättning
    Normalt sett somnar han medans han äter ersättningen men den senaste veckan har han varit lite gnällig så det har väl tagit ca 30 minuter efter att han ätit tills han somnat.

sover hela natten, från ca 20.00 till runt 5 på morgonen, då äter han kanske 40-60 ml ersättning och sen somnar han om en till två timmar till, till 6-7.

jag tror inte att han skulle behöva äta där runt fem, men jag har försökt ge honom nappen men han spottar bara ut den och efter en halvtimme ger jag honom lite ersättning så han somnar igen. håller jag på längre än så med att ge honom nappen så piggnar han oftast till till slut och då är det bara att kliva upp, och så kul är det ju inte att kliva upp 5 på morgonen

världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • mexisis

jag ser att jag glömde en sak, klockan 13 får han ju så klart ersättning också utöver purén, mellan 160-220

• islandgirl

jag skulle bara vilja stämma av en sak med er. Sömnen på dagen:
    Hur ser era smås sovschema ut?
    Tycker Karl är vaken så korta stunder.

Han vaknar vid 7-8 tiden. Vaken 1,5-2 timmar sedan sover han ca 30 min - 1timme.

Han håller på så hela dagen, inga längre vakenpass längre. Förut var han vaken hela eftermiddagarna. Nu vill han som sagt sova när han varit vaken i runt 2 timmar.

Läste i går på ngn av trådarna att dagssömnen hör i hop med nattsömnen. I går sov Kalle nästan hela dagen kändes det som o i natt sov han från 20.45- 06.45 utan att vakna.

KÄnns konstigt att han skall sova så mkt på dagarna nu när han ändå är 5 mån. Han sov mindre på dagarna när han var "yngre".

Hur ser det ut för er?

• TheCoopers

Mexisis :

hahah va ger du honom ersättning också ?? Jag trodde du satt honom på en liten diet Flört tänkte införa den här också *L*

Min dotter äter med ca 3-4 timmars mellanrum , men det är olika - ibland äter hon mer - ibland mindre . Är inte så förtjust i smakisar ännu - så jag ger det lite tid - no hurry Skrattande .... Vatten älskar hon dock ...

Sover från ca 19:30 till 07:00 utan att vakna - äter - är vaken till ca 09:00 ( idag till 08:30 ) sover sedan till runt 10:30 - äter -är vaken till 12:00 sover igen ...
    och så håller det på under dagen ... Vaken 2 timmar - sover en ...typ så

Islandgirl :

Låter som min dotter ... hon är vaken 2 timmar - sedan sover hon 1 . Det har hon gjort sedan hon var 3mån ungefär .

Mark Levengood 4 President
  • mexisis
    TheCoopers skrev 2007-04-10 09:03:54 följande:
    Mexisis :hahah va ger du honom ersättning också ?? Jag trodde du satt honom på en liten diet  tänkte införa den här också *L* Min dotter äter med ca 3-4 timmars mellanrum , men det är olika - ibland äter hon mer - ibland mindre . Är inte så förtjust i smakisar ännu - så jag ger det lite tid - no hurry  .... Vatten älskar hon dock ...Sover från ca 19:30 till 07:00 utan att vakna - äter - är vaken till ca 09:00 ( idag till 08:30 ) sover sedan till runt 10:30 - äter -är vaken till 12:00 sover igen ...och så håller det på under dagen ... Vaken 2 timmar - sover en ...typ såIslandgirl :Låter som min dotter ... hon är vaken 2 timmar - sedan sover hon 1 . Det har hon gjort sedan hon var 3mån ungefär . Mark Levengood 4 President
    hahaha nog för att han börjat bli lite rund, men banta honom skulle ju va lite väl elakt hihi

islandgirl: så sover devin med, vaken två sover en till två timmar och vaken två osv
  • islandgirl

FCooper och Mexsis; tack det var skönt att höra.
    Nu till nästa fråga Under deras vakentid, vad gör ni då? Karl är oerhört rastlös och min fantasi är vädelös. Vi leker några minuter med klossarna, han ligger lite i gymet och har jag tur sitter han en liten stund i babysittern. På eftermiddagen går vi ut o går men det är ungefär det vi gör. Ibland dansar vi lite.

• islandgirl

FCooper och Mexsis; tack det var skönt att höra.
    Nu till nästa fråga Under deras vakentid, vad gör ni då? Karl är oerhört rastlös och min fantasi är vädelös. Vi leker några minuter med klossarna, han ligger lite i gymet och har jag tur sitter han en liten stund i babysittern. På eftermiddagen går vi ut o går men det är ungefär det vi gör. Ibland dansar vi lite.

• islandgirl

just det, han gillar att sitta i mitt knä o slå på tangenterna. därav de många inläggen
    han är oerhört fascinerad av mina fingrar när jag skriver.

karl favoritsyssla är att slå! hårt, mycket o länge. på allt!

Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!