• Bibob

Barn födda i nov 06 !!!

Här är en tråd för oss som fick barn i nov 06. MIn son är född den 4nov. Tanken är att man kan bolla med ideér och funderinga över våra guldklimpars utveckling , rutiner osv...=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-22 13:25:51:
    Ps. Vad kul att det är så många som har barn födda i november och att så många hänger på tråden =)

• Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!
  • mexisis
    islandgirl skrev 2007-04-10 09:21:22 följande:
    FCooper och Mexsis; tack det var skönt att höra.Nu till nästa fråga Under deras vakentid, vad gör ni då? Karl är oerhört rastlös och min fantasi är vädelös. Vi leker några minuter med klossarna, han ligger lite i gymet och har jag tur sitter han en liten stund i babysittern. På eftermiddagen går vi ut o går men det är ungefär det vi gör. Ibland dansar vi lite.
    det är precis samma här kul att höra att det finns nån som har det likadant när det gäller hur dagarna ser ut i stort. samma sov och matrutiner ungefär och en rastlös liten kille. devin tröttnar fort på saker och behöver rätt så mycket stimulans. han verkar så enormt intresserad av allt nytt. min fantasi är rätt så dålig den med.

en dag för oss ser ut ungefär så här:

när han vaknar är han på jättebra humör och efter att han ätit ligger han gärna i babygymmet mellan 30 minuter och en timme. sen brukar jag sätta honom i babysittern och ta med honom runt i lägenheten när jag gör olika sysslor som diskar, bäddar, hänger tvätt mm. så länge jag pratar med honom hela tiden och berättar allt jag gör är han jätteglad och nöjd. sen sover han lite.
    mitt på dan brukar vi dansa lite för det tycker han är superkul och jag läser lite böcker för honom. han gillar allt som är färgglatt och vi har en del böcker med stora färgglada bilder. sen på eftermiddan brukar vi va ute och gå i ca 2 timmar.
    på kvällarna vill han inte alls ligga i gymet utan då kräver han 100% uppmärksamhet heeeela tiden tills det är dags att sova, så då sjunger vi lite, bär omkring honom och kollar på tavlorna, blommor och annat i lägenheten. han tycker det är jättekul att kolla på sig själv i spegeln så det kan han göra hur länge som helst. ca en timme innan han brukar somna så får han bada i 20-30 minuter. det är det bästa han vet och han plaskar och härjar så i vattnet att han blir uttröttad och somnar jättebra sen när han ätit. (förutom den här gnällveckan då). men det är på kvällarna han behöver som mest uppmärksamhet och det skulle va kul med tips på lite nya sätt att underhålla honom
    världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • Pillis 72

Hello!

Hanna har oxå fått in bra rutiner på dagen när det gäller sömn och mat. Vaknar runt 07.30 och är vaken ca. 2,5 timme i stöten. Sover däremellan ca. 45 min. Äter oxå var 3:e -4:e timma. Äter runt 150 ml ersättning/matning, och får lite puré till lunch och gröt på kvällen.

Sover däremot inte så bra på natten. Somnar mellan 20-21. Vaknar runt 01, 04 och 06. Äter 01 och 04... Men det sak väl "rätta" till sig snart...

Hennes nya favvis joller är gggrrrhhhhiii (med saliv-bubbel) :0) och blir superglad när man svarar likadant...

• Olle i Alingsås

Hej! Clara är vaken en till två timmar och sover från 20 minuter till två timmar på dagen. Äter var tredje timme. Försöker introducera nappflaskan med vatten men hon fattar inte riktigt än hur man gör. Äter smakis vid tolv och grötsmakis vid 18 somnar allt från 19.30 till 21 för natten men vaknar fortfarande var tredje till femte timme och vill ha matså det kan bli upptill två måltider per natt och vaknar kl 7 på morgonen.

Hon kräver också uppmärksamhet till 100% när hon är vaken så det blir mycket sång, sagor, lek i babygym och matta eller bara sitta i knät och prata. Brukar också vara ute en till två timmar och gå.

• am76

Oj vad mycket bebisarna äter!!! Jag som inte "ser" allt hon får i sig (ammar) har så svårt att tro att det är såå mycket men det lär det ju vara så rund och go som hon är vår tjej oxå.
    Här ser dagarna i stort sett ut så här med variation förstås ...
    08-09 Vaknar ...
    10:30 ammar1
    12 äter smakportioner av olika purér + lite vatten
    15 ammar2
    18 ammar3
    20 äter gröt
    21 ammar
    03 ammar lite5
    06 ammar lite6

• am76

sover mellan 21-08 på natten och på dagen allt mellan 20 min till 4 timmar. Oftast bara nån timme på dagen.

• Thinner

Så här har vi det:

0500- 0600 Ersättning 135ml

ca 0900 160 ml

1200-1300 Smakis med gröt/puré samt 160 ml ersättning(inte alltid han äter upp allt efter smakisen)

1500-1600 160 ml (ibland tar jag gröten/purén här istället för vid lunchen beror lite på vad vi hittar på på dagen)

2000-2030 160-200 ml

Sedan sover Hannes bra till midnatt ungefär sedan är det lite si å så med sömnen (har tänder på G) men han äter inte på natten.

På dagen är han vaken 1,5-3 timmar innan han behöver sova en stund, vilket varierar mellan 20 minuter och 2 timmar, beror lite på natten har varit och om vi varit ute på mkt.

I´m Not Afraid Of Dying, But I Am Afraid Of Losing You
  • mexisis

är det nån av er som kokar egen potatis eller grönsaker istället för att köpa färdiga puréer? jag har funderat på att göra det, men det står ju överallt att man ska mosa ut det med lite bröstmjölk. jag ammar ju inte längre så vad ska man mosa med då?  smör går ju inte eftersom man inte får ge dem salt pga njurarna...

världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • Mirremama

Här har vi inte fått in några rutiner ännu, vare sig på ätandet eller sovandet. Men vanligen vaknar Albin mellan 7.30 och 8.00 på morgonen, ibland vill han äta direkt då han vaknar, ibland inte.

Han blir hungrig och sömnig på nytt ca. 2 timmar efter att han vaknat, bra dagar somnar han då medan jag ammar honom.

Sover ca. 45-60 min. Vaknar och vill äta lite, sen leker vi och jag försöker få det plockat och diskat och tvättat.

Vissa dagar somnar han igen ett par timmar efter att han vaknat, men det är sällan. Oftast får han puré vid två-tretiden, och efter det brukar vi gå ut och gå, ca 1½-2 timmar. Han sover under halva vagnpromenaden, ligger vaken och tittar under andra halvan.

När vi kommer in igen ammar jag honom, och efter det ammar jag med ca två timmars mellanrum resten av kvällen. Vi lägger honom runt niotiden, ibland somnar han snabbt och bra, ibland måste jag gå och lägga mig med honom, ibland måste både jag och sambon lägga oss med honom.

Sen vaknar han natten igenom med 1½-två timmars mellanrum. Vill äta lte, men misstänker att han har börjat använda mig som napp.

Ännu tills för tre veckor sen ungefär sov han mycket bättre på natten, vaknade och åt bara klockan 02.00 och 05.00. Tror att hans dåliga nattsömn nu beror på att han utvecklas en massa, han har lärt sig så mycket nytt! Jag hoppas verkligen att han snart börjar sova bättre igen, jag känner mig för tillfället väldigt sliten.

Stolt mamma till Albin, född 7.11.2006
  • Mirremama

Mexicis, du kan blanda med lite av kokvattnet och matolja, eller med ersättning.

• Mirremama

Förresten, har era små börjat "pussas"? Albin har börjat suga sig fast i min kind och smaska så jag blir alldeles blöt

Svar på tråden Barn födda i nov 06 !!!