Inlägg från: solstraalen |Visa alla inlägg
  • solstraalen

BF Juli-07 Nr3

Jaha tjejer, nu vill jag ställa en personlig fråga. Ni som vill svara får svara.

Ser på programmet nu på tv om fetma och graviditet.

Jag hade bmi 30 på inskrivningen, vilket räknas som MYCKET.
    Men min bm har inte sagt ett knyst om att de skulle vara ökade risker för barnet ( och mig ) iom min övervikt sen innan graviditeten.

Hur har det vart för andra med HÖGT bmi? Har er bm sagt något?

Jag ska fråga min bm när ja ska dit igen om ett par veckor, hur riskerna faktist är iom min vikt.

Vägde ju 88kg på inskrivningen, idag ligger vågen å luktar på 104...

Mamma till Anton 9910-, Saga 0512- och lillen v.27
  • solstraalen
    SannaKaarina skrev 2007-03-27 20:32:12 följande:
    Min barnmorska har inte sagt något om riskerna. jag vägde 82 kg när jag blev gravid 93kg inskrivning vecka 14 och idag 101 kg men däremot vet hon att jag kämpar och mår dåligt och är rädd för min egen viktökning. är rädd att det ska gå till överdrift. vill inte gå upp alls mera.
    Förstår dig, vi verkar ju va sånna som ökar massor i vikt.. Hoppas de lugnar sig för oss snart
    Fast för min del är jag hyffsat säker på att viktuppgången börjar RASA uppåt snart.. Har vart så de andra gångerna..
    L2K skrev 2007-03-27 20:32:20 följande:
    Solstraalen - Det här är första graviditeten där dom ens har skrivit vad min BMI är. Min låg på 35 vid inskrivningen och hon sa inget om det. Jag hade nog ungefär samma BMI förra gången och jag behövde inte göra sockerbelastning och det pratades inte speciellt om vikten. Det har inte nämnts den här gången heller.Sist sa hon bara att jag inte får banta eftersom jag gått ner 3,1kg sen inskrivningen och då sa jag bara att jag inte gör det. Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070723
    Tycker de e konstigt att de inte säger något.
    Jag har heller aldrig gjort någon sockerbelastning.
    När får man göra de? Eller vilka får göra deT?
  • solstraalen
    Baby 2007 skrev 2007-03-27 20:34:53 följande:
    solstraalen: Hur lång är du?30 i bmi tycker inte jag är så farligt. Hade väl inte själv heller högt bmi innan grav.den låg väl på runt 25-26.Men om sedan dina värden i övrigt är bra så tycker jaginte att man ska blanda in vikten på det sättet!
    Jag är 173cm.

Jo värdena brukar ju va bra, de e bara mot slutet som blodtrycket alltid stiger, men inte så konstigt då jag går upp 40kg som gravid..

Räknar med att, går ja upp 40kg denna gången oxå så landar vågen på förlossningen på nästan 130kg   Det är SJUKT mycket vikt.  *längtar inte*
  • solstraalen
    Baby 2007 skrev 2007-03-27 20:42:35 följande:
    solstraalen: Oj ja det var ju rätt mycket...Vet du själv vad det beror på att du gått upp så mycket i vikt?!Du kanske samlar på dig väldigt mycket vätska?!
    Nope, läkarna hittar inge "fel" heller.
    Anton föddes bf+5, där gick ja upp 41kg.
    Saga kom 38+5, så med henne gick ja "bara" upp 35kg.

Läkarna säger att ja förmodligen bara är en sån "kvinna" som samlar på mig ALLT typ som gravid. Och det verkar stämma..

Nu med Saga ( som bara är 15månader ) så sa läkarna att ja hade MASSOR av vätska, men det var bullshit. Ska inte ta 8månader att tappa 30-35kg då.
    Gick ner 7kg vid förlossningen å sen  var de helt stilla tills ja började "banta" några månader senare.

Får väl se hur de blir denna gången.

För visst samlar man lättare vätska på sommarn?  Anton å Saga är födda i okt resp december nämligen..Så e rädd att ja ska gå upp ännu mera denna gången..
  • solstraalen

Jag skulle vara "lycklig" om de va vätska jag samlade på mig.. Då slipper man kämpa i evigheter efter förlossningen för å bli av med allt.
    Jag kan ju inte amma heller, så där försvinner inga kilon.

Nåväl, i två omgångar i mitt liv har kämpat bort över 30kg/gång och då på 8-9månader.
    Så kan väl göra de en gång till.

• solstraalen
    SannaKaarina skrev 2007-03-27 21:04:48 följande:
    Sol du är inte ensam med att öka massor. får stötta varandra så vi står ut. och du har klarat av innan att kämpa bort det så då gör du det med. det är bra jobbat. och du och jag får kämpa tillsammans :) som dte är nu måste jag gå ner 30 kg så jag kommer i "normalvikt" sen får vi se hur mycket det slutar med. får jag fråga varför du inte kan amma?
    Jag har förminskat brösten för ett par år sedan.
    Försökte amma med Saga, i 11dgr, sen fick jag ge upp pga den hemska smärtan som de innebar varje gång hon skulle suga.
    Plus att det verkade som att vissa mjölkgångar inte kunde tömmas på mjölk, för brösten blev hårda som sten på vissa ställen. Mjölkstockning enligt läkarn typ, men jag hade inte ont av just det. De kan ju bli så här eftersom de skär av mjölkgångarna.
    Så lite mjölk fick ja ur och vissa ( kanske en av tio ) amningar gjorde inte ont.

Men ja, jag ska försöka denna gången oxå, vem vet, KANSKE funkar de bättre?
  • solstraalen
    zandrisen skrev 2007-03-28 00:23:11 följande:
    Ser att ni diskuterat vikt och sockerbelastning... Såg också programmet på tv3. Hade BMI på 24 (är bara 156 cm lång) när jag skrevs in på mvc, nu vill jag inte ens veta vad jag väger. Gick upp rejält förra gången, och n så kan jag ju inte röra mig särskilt mycket pga rullstolen, så jag är rädd för att det blir ännu mer den här gången... Vet inte om det blir sockerbelastning för mig igen, ser inte fram emot det direkt... Solstraalen, hur har du gjort för att gå ner så pass bra i vikt? Tänkte att det kunde vara bra att börja förbereda sig i tanken på att det är en hel del som måste bort sen... Stött-tråden hänger jag definitivt med i sen, superbra idé!Baby 2007, söt mage! Har du sett "bild-tråden", länken finns i trådstarten, där kan du kika på andra magar!
    Jag har dragit ner på antal kcal per dag + ofta slutat äta godis helt och hållet under en period.
    Bytit ut alla pasta mot fullkorn, ätit de nyttigare alternativen av de mesta.

För 1år sedan ganska precis gick jag 100dgr utan godis!! ( godis som i godis, choklad, glass, chips osv osv ). Det var det tuffaste jag nånsin gjort, men efteråt var jag stolt
  • solstraalen

Kan tillägga att går jag nu upp 40kg denna gången oxå, så kommer jag behöva gå ner 60kg sen.

Men men, på någe sätt ska de gå, för ja ska komma i strl 40 på byxor igen!
    Det är mitt mål.

Och förhoppningsvis blir det inte 40kg jag går upp. Hoppas innerligen att de "bara" blir 30kg. Ligger bättre till i vikten nu, än vad ja gjorde med dotter. Men man ska ju inte hoppas för mycket.

En vikt-peppningsstråd sedan är ett måste

• solstraalen

Alltså tjejer, finns de NÅGOT man kan göra för att bli av med extrem ryggsvett???
    Ja detta är något jag lider av även som ogravid och normalviktig, men ju fetare jag blir ju  mer svettas ja på ryggen.
    Och nu har ja ju redan passerat 100-strecket för ett gäng veckor sen, så nu då värmen kommit så svettas jag såååååååååååååå mycket på ryggen

Jag lider verkligen som 17 av det

• solstraalen

Är det någon av er som har en Brio sitty eller race här?
    Har dom lika mycke viloläge på sig?
    Är dom smidiga?

Kör runt Saga i sin kombivagn nu, men börjar bli såååååååå trött på den.
    Har även en sulky med sufflett å fullt liggläge, men tycker den e så skramlig.

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3