Inlägg från: solstraalen |Visa alla inlägg
  • solstraalen
    mrsbygg skrev 2007-04-05 08:13:16 följande:
    mrsbygg skrev 2007-04-05 08:06:46 följande: solstraalen skrev 2007-04-05 08:03:49 följande: Vet någon hur många kalorier som är rekomenderat som gravid att äta per dag?Jag MÅSTE börja räkna kalorierer stenhårt nu känner jag. Jag vill inte vara stillasittandes pga smärtan i knäna sista månaderna. Jag MÅSTE sluta gå upp i vikt nu. Mamma till Anton 9910-, Saga 0512- och lillen v.28ingen aning men det borde la vara lite mer än det man brukar vara rekomenderad som icke gravid skulle ja tro..googla lite är du säker på att det är maten du äter osv? d är inte vatten i kroppen osv, eftersom du klagar på svullna ben oxå? jag gick upp över 30 kg me saga. och bm sa åt mig å sluta äta så mycket. men problemet var ja åt juh inget direkt. utan det var bara vatten i kroppen på mig.. Med Anton å Saga var de inge vätska.. får se hur de e denna gången.Har inte lidit av svullna ben de andra gångerna. Så less på detta så du anar inte Mamma till Anton 9910-, Saga 0512- och lillen v.28förstår dig verkligen!! inte kul å gå upp så mycket i vikt. när ja vänta saga var ja redan 20-25 kg över vikt. sen plussa på 30kg+ på det..sluta kanske på +60kg. va inge skoj.såg ut som en vandrande vatten balong..d var hemskt nå sjukt svullen.och efter förlossningen blev ja ennu mer svullen i benen fatta inte riktigt hur det gick till men fan säger ja bara. kunde knappt stå på benen för det gjorde så ont å d kändes som man skulle gå på plastpåsar fyllda med vatten..
    Usch isch.
    Ja denna graviditet började jag på 88kg till mina 173cm, så en hel del övervikt redan.
    Idag visar vågen 107kg, pinsamt med hemskt sant
    Mamma till Anton 9910-, Saga 0512- och lillen v.28
  • solstraalen
    EN "BEKÄNNELSE"

Jag hoppas någon har ork/lust att puscha mig å stötta mig vid behov.

Men från och med måndag ( eftersom vi åker bort i helgen ), så;

* Äter ja INGET godis ( dvs godis som i lösvikt och på påse osv å choklad, inte heller chips å sådant )

* Ska räkna kalorier, ska prata med bm för å va säker på hur mycke man ska äta.

* Får unna mig EN glass i veckan.

* Det jag tänker unna mig fritt av är LOKA och äpplen/päron.

Godiset kommer bli de svåra, men jag har vart utan de i 100dgr förut, så då kan jag fixa det nu oxå.

Jag ska göra ALLT i min makt för att inte öka mer i vikt nu, vill ju kunna vara ute och leka med Saga i vår och sommar innan bebisen kommer, men som de e nu så orkar ja inte de längre snart.

Hoppas ni har lust att "stötta" mig under mina jobbiga dagar framöver.

Nu är jag less helt enkelt. Så ont i knäna å bena idag och vågen som visar 107kg ( gått upp 19kg ).

NU FÅR DET VARA NOG.
  • solstraalen
    mrsbygg skrev 2007-04-05 08:27:16 följande:
    sol: absolut!! stöttar dig gärna! så lyxa till det i påskhelgen nu så får du starta hårt på måndag
    Tack :)

Ja nu har dessutom ringt mvc och nån sköterska där skulle be min barnmorska å skicka en remiss till en dietist och att det var brådskande.
    Jag är ju MKT väl insatt i kalorier och kost och så där av alla mina viktnedgångar förut, men får se om hon har någe mirakel att komma med.

Sa att jag ska göra allt och det menar ja oxå.
  • solstraalen
    Giafia skrev 2007-04-05 08:59:58 följande:
    Sol: Det finns ett program som heter Hälsovakten och funktar jättebra. Man slipper räkna själv och ser så att man fått i sig alla nödvändiga grupper av mat, järn och c-vitamin.Du frågade tidigare hur man kan överleva med knäsmärtor. Jag har haft problem med vänster knä i 14 år dvs halva mitt liv. Jag har opererat det 5 gånger. Senaste gången precis innan jag fick reda på greviditeten. Op. var väldigt lyckad och trots att jag inte hann med rehab som jag skulle pga foglossning har jag vart smärtfri fram tills nu... Man får helt enkelt lära sig hur man skall hantera vardagen. Jag har varit ganska frustrerad över att inte kunna röra mig som andra. Nu sitter jag ju ännu mer still:)Att inte kunna sitta på huk (ganska besvärligt att kissa ut:)) Att inte äns kunna sätta knäet i sängen pga smärtor. Förhoppningsvisst går det över. Men gör inte saker som gör att det gör mer ont. Försök att vila knäna i högt läge för att vätska skall rinna bort.Oj vad långt det blev.Ska nu iväg och skriva kontrakt eller rättare sagt förmedla kontrakt. Jobbar ju som fastighetsmäklare:)
    Hej hej, tack för alla dina ord.
    Hälsovakten ja h*n är min allra bästa vän då jag ska "banta". Har använt de alla ggr.
    Tänkte använda den nu till min hjälp för att hålla koll på intaget.
    Visst är det bra!
    Älskar de programmet.
    Mjukis82 skrev 2007-04-05 09:01:48 följande:
    Sol: Jag lider verkligen med dig! Jag är ganska kraftigt överviktig men har inga problem med mina kän, inte min mamma heller som är i samma situation. Men det kan kanske vara så att när vikten kommer så plötsligt så hinner inte lederna med?!Jag går hos dietist, och jag har fått utträknat att jag ska äta 2400 kcal om dagen och 80 gram fett. Om du vill kan jag skriva ner mitt matschema senare idag och maila över till dig så får du en hum om hur mycket mat det är osv? Bara om du vill alltså. Jag hjälper dig gärna om jag kan! *kramar* Mamma till två underbara tjejer - en i himlen och en i magen
    Hur räknade dietisten ut det?

Du fårgärna maila schemat Jag har bara ett hum på hur mycke jag kan äta då jag ska gå ner i vikt. Då brukar ja äta kring 1000 om dagen, men då går ja å andra sidan ner 1kg i veckan, nu ska ju hålla vikten, förhoppningsvis iaf inte gå upp mera.
    Av mina 107kg nu så finns det ju att ta av..
    little baby skrev 2007-04-05 09:12:07 följande:
    OJ tjejer vad ni skriver tar evighet att läsa....hihi Ankiz: Grattis till pojken Giafia: Skönt att bebisen mår bra, min magkatarr är oxå väldigt känslig nu så fort jag stressar upp mig lite så får jag ont i magen-så jobbigt...Solstraalen: Ush ja svårt att sova, det är varmt och bebis är vaken mer och mer på natten och sparkar o har sig och du... KLART VI STÖTTAR DIG *kram* ღ ¸.•°´¯)♥BF 070711♥¸.•°´¯)
    Tack

Vill oxå säga till er alla som känner er träffade, jag är så glad att jag hittat till detta forum, "älskar" vårat gäng här inne verkligen!
    Man får så bra råd och stöd osv här inne!

Tack ska ni ha

Bröt ihop här hemma efter samtalet med mvc, så sambon som jobbar hemma idag har suttit å "tröstat" mig angående vikten och sa att han gärna slutar med glass å godis å sånnt för resten av graviditeten för MIN skull! ( så vi inte kommer ha sånt hemma osv )
    Och det betyder massor för mig.
  • solstraalen

Ett gemensamt tack till er alla som "svarat" på min "bekännelse" osv imorse.

I morgonbitti åker vi till sommarstugan, så förmodligen dyker ja inte in här något förräns på söndag.

Så i helgen ska jag gotta mig och SLAPPNA av och försöka att INTE tänka på alla kilon och bara njuta de här "sista dagarna" innan min kamp börjar.

Jag har verkligen sambon med mig på noterna så det känns underbart. ( Han e annars en riktig gottegris ), så han kommer stötta mig till tusen.

Jag känner mig verkligen redo att börja min stenhårda kamp mot de kommande kilona nu, har ett par dagar på mig att ställa in mig på hur mina dagar sen kommer se ut. Förbereda mig helt enkelt och det känns super.
    Vet av erfarenhet att jag behöver ett par dagars förberedelse innan jag börjar något sådant här, annars lyckas jag inte.
    Men nu så!

Och detta blir svart på vitt, kommer jag fortsätta gå upp så här så är det min kropp som är helt sajko som gravid, men då har jag iaf verkligen försökt.

Har känt idag att jag måste verkligen göra allt för att stoppa viktuppgången nu, annars kommer jag få stora problem med knäna.

Bm sa även att jag redan nu kan få kryckor om jag vill, men de känns meningslöst då jag hela tiden har vagnen å dra på ( är mammaledig med Saga ).

Får passa på att önska er alla en underbar påsk!!

Stor kram till alla mina goa vänner här inne

• solstraalen

Hej tjejer
    Hemma igen efter påskfirande på landet.
    Något revolutionerande ( hur de nu stavas ) som hänt under helgen?
    Orkar inte läsa alla "miljoner" sidor ni har skriivt

Här har inget hänt direkt mer än bäckenet som verkar ha förvärrats rejält sista dagarna.
    Igår orkade jag bara stå upp i korta stunder..

Imorgon börjar mitt nya hälsosamma liv som ni minns ja skrev om.
    Fick ju med oss en massa godsaker från landet som idag ska ätas upp/slängas.

Så imorrn är de ja som slutar äta godis helt för resten av graviditeten, inge läsk heller och inget småättande.

Jag ska väga ALLT ja stoppar i mig och räkna alla kalorier. Ska ha STENKOLL.

Så får vi se om dietisten ringer i veckan oxå. Har ju fått en snabbremiss skickad till någon som skulle va jättebra tydligen.

Mamma till Anton 9910-, Saga 0512- och lillen v.29
  • solstraalen

Du har gått 197 fulla dagar av 280 
    Du är i vecka 29 
    Du har gått 28 fulla veckor och 1 full dag (v28+1) 
    Du är i 7:e kalendermånaden
    Du är i trimester tre 
    83 dagar kvar till förlossning

• solstraalen

Ännu lyxigare med bara 83

Fast de känns långt, men samtidigt sååå nära.

• solstraalen

JA tänk när vi hade plussat precis.. då var de en bra bit över 200dgr kvar..

Tiden går fort tjejer, snart sitter vi här å skriver " Nu är h*n äntligen här!!" osv..

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3