• Tania

BF Juli-07 Nr3

Välkomna hit!

Hoppas alla kommer att trivas i nya tråden.

Våra undertrådar:
    BF-listan:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17772988.html
    Vilka är vi?:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774543.html
    Fotoalbum:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774649.html
    Länkar:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774597.html
    Inköp frågor, tips & råd:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774499.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-23 16:52:22:
    Länk till nya BF-listan:

www.familjeliv.se/Forum-11-230/m19908857.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-05 21:23:35:
    Länk till receptbanken:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m20371462.html
  • Svar på tråden BF Juli-07 Nr3
  • Calylite

min är med i framvägg men känner sparkarna tydligt ändå *suck*
    skulle föredragit att inte ha gjort de

Här ska de bli dubbeldop. Ingen i familjen är eller har någonsin varit kristen men alla är döpta förde. Det är knappast nått strikt längre att man måste vara i en religion nu för tiden ju.
    Sen en bra anledning att samla ihop släkten, vi ses inte ens på jul utan endast sånna saker som dop och konfa.

JoNaLi.se
    kan ni inte försöka totalignorera henne när hon gör så?
    får hon ingen uppmärksamhet så är det ju ignen vitts att vara uppnosig liksom, när hon ser du tappar det så har hon ju på sätt och vis "vunnit" och får eld på mosen..

Inga barn själv nej så halshugg mig inte nu för förslag

• Jen2006

Angående 7,5 åringar:
    Mest bara egna funderingar då jag inte har barn sedan innan...

Jag kan tänka mig att det är i den åldern som de börjar försöka att kolla hur långt de kan gå, testa gränserna lite... Det viktigaste är nog att inte ge vika så mycket utan att stå fast vid det man har sagt (annars pushar de på till nästa stopp från föräldrarnas sida). Jag kan tänka mig att denna procedur är rätt hemsk (kommer ihåg mig själv i den åldern).

Försök gärna att ha en dialog med barnet och be dem förklara varför de är så arga, så att de får fundera lite runt deras trots inte bara att "det är så"!!!

Litet tipps som jag kommer ihåg fungerade på mig var att jag fick liten time out när jag var som värst, lite egen reflektion om vad jag faktiskt bråkade om (många gånger ändrade jag helt uppfattning efter detta!!!)

Som sagt har ingen egen erfarenhet av barn i den åldern, bara egna erfarenheter från min egen uppväxt... Kanske är helt ute och cyklar ?

• L2K

Kikar in en snabbis och kom på att jag inte alls har tid att läsa allt sen utloggningen igår.

Hoppas länken funkar!!!! Är till Bröllopstorget och frågan om man får gifta sig kyrkligt utan att va med i svenska kyrkan. http://brollopstorget.se/Forum-1-12/m2181387-1.html 

Är hemma med två krassliga barn idag, den ena mer energisk än den andra. Själv försöker jag ta det så lugnt som möjligt för att orka sätta mig på tåget till stan sen för att äta middag och gå på bio med sambon. Jag hade tur och fick fribiljetter från hyresgästföreningen! Ska bli så kul så!!!

Nathalie009 skrev 2007-03-21 11:18:57 följande:
    jen: nej precis.. jag hade moderkakan på framvägg förra grav. också men minns inte kommer bara ihåg hur sparkarna kändes i slutet av graviditeten :)ja precis den sparkar till lite då å då å rör sej annars e den väldigt mkt stilla faktsit.. kasnke sover mkt då :P
    På dokumentären som gick på tv för nån månad sen (hette den "innan födseln"?) så sa dom att barnen sover ca 90% av tiden i magen!!!
    Jag tror det har och göra med hur bebisen ligger med hur mycket man känner. Förut kände jag bara på ett ställe i magen men efter att den vände sig så känner jag mycket kraftigare och oftare!
    Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070723
  • Jen2006

+ jag tror inte ni är dåliga mammor alls, bara lite jobbig tid!!

• Halvblod
    Calylite skrev 2007-03-21 12:04:35 följande:
    min är med i framvägg men känner sparkarna tydligt ändå *suck*skulle föredragit att inte ha gjort de Här ska de bli dubbeldop. Ingen i familjen är eller har någonsin varit kristen men alla är döpta förde. Det är knappast nått strikt längre att man måste vara i en religion nu för tiden ju. Sen en bra anledning att samla ihop släkten, vi ses inte ens på jul utan endast sånna saker som dop och konfa. JoNaLi.sekan ni inte försöka totalignorera henne när hon gör så?får hon ingen uppmärksamhet så är det ju ignen vitts att vara uppnosig liksom, när hon ser du tappar det så har hon ju på sätt och vis "vunnit" och får eld på mosen..Inga barn själv nej så halshugg mig inte nu för förslag
    Vi är inte troende men eftersom jag är döpt och konfirmerad så är jag ju kristen...är ju med i svenska kyrkan oxå.
    Vi kommer däremot att ha en "namncermoni" av någon slag istället för dop.
  • Halvblod
    L2K skrev 2007-03-21 12:06:57 följande:
     Hoppas länken funkar!!!! Är till Bröllopstorget och frågan om man får gifta sig kyrkligt utan att va med i svenska kyrkan. brollopstorget.se/Forum-1-12/m2181387-1.html 
    Jag har för mig att den ena personen måste vara med i svenska kyrkan men båda behöver inte vara det!
  • FruRundberg
    Calylite: Jo har försökt det.. ett antal gånger! Men Det är så att hon verkligen inte ger sig.. hon gnaäller å gnäller å tjatar å tjatar tills hon får en reaktion.. såå jobbigt.. hon får juh inte som hon vill när hon beter sig så.. det säger jag till henne varje dag.. men det går liksom inte in på något sätt.. som hon inte hör.. Man kan stå framför henne å prata men hon e liksom på ett helt annat ställe.. hon vägrar ha ögonkontakt.. skitjobbigt! Å då blir jag bara ännu mer frustrerad å arg.. Då undviker jag tillslut att prata med henne å hon blir riktigt arg å slår i dörrar  å sånt..
    Känns som en krigs zon här hemma ibland..

Sol! Åh det känns så "skönt" att jag inte är ensam.. jobbigt att ni oxå har det så självklart men man känner att ingenting går in tillslut.. Jo pratar gärna på msn!  Måste dock iväg nu om en liten stund så jag hinner inte just nu.. men om du är inne senare på dagen så pratar jag gärna Kram!
    ♥Mamma till Nathalya & Liam♥& lilla pyret i magen!! BF 070705♥
  • L2K
    Halvblod - Tydligen ska det gå iaf. Vi pratade om det här inne igår kväll och jag frågade på BT. För vår del är det ingen fara, vi är med i kyrkan båda två. Det var teenpregnancy som undrade (om inte minnet sviker mig helt )
    Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070723
  • Halvblod
    teenpregnancy skrev 2007-03-21 09:05:04 följande:
    . Ohhh! Låter ju jätte intressant När ska ni ha er Babyshower då?

Jag är själv född kristen och samma gäller sambon men det knepiga med min familj är att dem är så jävla strikta. Pappa kommer från en Sjundedags adventistsamfund i Filippinerna och mamma är helgenom katolik i Filippinerna (båda föräldrar är födda och uppvuxna där, de tar religionen på lite större allvar)Hur som helst när jag föddes blev jag klämd emellan så att säga. Mammas släkt var emot pappar och tvärtom. Det var inte heller bättre av att det var så stor rivalitet mellan de två olika byarna också. Lite som Romeo och Julia stuk där. Hur som helst så spenderade jag mer tid med pappas sida av släkten och "döpte" mig därav till Seventh-day adventist.Marcus däremot tycker att hela grejen är skitsnack och bryr sig inte så mycket Han är född Katolik. Så vi bestämde oss för att låta det vara och låta bebisen få egna erfarenheter och influenser från olika håll. Alla mina vänner tar för givet att vi ska döpa vårt barn.Ska till läkaren nu angående mitt bröstproblem (såriga oh varande bröstvårtor) hoppas att hon har en lösning ·.¸.•°*°•¸.♥´Snutten 13 Juli-2007`♥.¸•°*°•.¸.·
    Min babyshower kommer att vara den 2juni är det tänkt ...förhoppningsvis tillräkligt varmt för att vara i kolonin och grilla något gott och mysa med vännerna. Det är dagen efter jag går på "mammaledighet" så det är verkligen ett sätt att fira mitt nya mammaliv som väntar inom kort

Oj då, ja så komplicerat är det inte riktigt för vår familj. Min familj är inte troende och sambons föräldrar är inte heller extremt troende. Däremot så tycker jag inte att det är riktigt respektfullt mot hans familj och släkt att välja att döpa vårt barn i kyrkan och därmed "välja" att vårt barn ska vara med i svenska kyrkan.
    Vi satsar istället på ett mångkulturellt barn som kommer att få en vacker "namncermoni" med dopklänning och förhoppningsvis underbar arabisk mat och glada, nöjda familjer och vänner närvarande

Många i min släkt har oxå tagit för givet att vårt barn ska döpas eftersom det är naturligt i vår släkt...några har tom blivit lite stötta när jag har påpekat att så kommer det inte att bli. Men det skiter jag fullständigt i för det är faktiskt så att ett dop innebär fortfarande att du döper ditt barn inför gud och denna församling och då väljer du att göra ditt barn kristet och medlem i svenska kyrkan.
  • Halvblod
    L2K skrev 2007-03-21 12:44:16 följande:
    Halvblod - Tydligen ska det gå iaf. Vi pratade om det här inne igår kväll och jag frågade på BT. För vår del är det ingen fara, vi är med i kyrkan båda två. Det var teenpregnancy som undrade (om inte minnet sviker mig helt ) Linda, mamma till Sebastian -02, Oskar -04 och grodbebis -070723
    Okej..jaja, jag är som sagt absolut inte säker men jag tror att det har varit så tidigare iaf. Men utvecklingen går ju framåt hela tiden
Svar på tråden BF Juli-07 Nr3