Inlägg från: Swenglish |Visa alla inlägg
  • Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Sannixx- det var en bragd att komma i gamla jeansen! Jag ränknar kallt med att aldrig komma i dem mer... särskilt sedan jag laddat med godis inför fredagkvällen!

Bianca- jag har också bara hört negativt om den pumpen tyvärr, men kanske den funkar för dig! Annars får du jättegärna komma och prova min pump (Avent, kostar 500 pix) så du vet innan du köper. Jag fick låna en av min kompis innan jag köpte, hade ju varit trist att slänga pengarna i sjön. Men den funkar superbra tycker jag.

Ett liknande babygm som Sannixx har vi också-mycket populärt!

Har hittills ammat alla mål idag, hoppas det funkar nu! Men ska inte ropa hej ännu...

björklöv- hoppas ni får en lugn kväll!

Sole- ni kanske kunde prova att sova i vagnen en natt nu innan så vet ni om det funkar? (Alltså inte ni - Viktor )

• Swenglish

Pippi- vad hände med vagnen?!
    Jag har som sagt inte hört gott om apotekets pump och rekommenderer Avents pump. Den är dyr (500) så du får gärna prova min före du köper så du vet om den funkar för dig. Tror att apotekets kan funka om man bara vill ha den för att lätta på trycket men om du vill ha den för att pumpa ut hela mål måste du ha nåt som du kan få ut 100-150 ml med iallfall. Har du provat att handmjölka? Det funkar jättebra för vissa, och det är ju helt gratis!

Sole- fast det kanske är mysigt att sova i vagnen?

Nu ikväll har F ammat varje timme-är det normalt? till slut tänkte jag att han inte kan vara hungrig mer och tänkte skona mina stackars ovana bröst och premiärgav honom nappen. Det verkar funka. Hur vet man när de är hungriga på riktigt och när de bara vill suga? Jag hade gärna låtit honom ligga och snutta vid bröstet men de pallar inte med det än och jag vill gärna kunna amma imorgon också och inte börja om från början med såren... Napptips emottages gärna!

• Swenglish

Ok, ni som haft maratonamningar på kvällarna- hur vet ni att de fortafarnde är hungriga och inte bara vill suga? Sista gången jag hade F vid bröstet för nån timme sen så klunkade han inte utan snuttade bara, så då provade vi med nappen. Men tänkt om han ändå var hungrig? Eller så kanske det inte finns tllräckligt med mjölk i mina bröst? Fast det har jag svårt att tro eftersom jag alltid pumpade ut mer än han behövde. Känner mig som värsta nybörjarammaren!

bianca- absolut får du prova den!

• Swenglish

frill- skönt att dt gick bra med op! sa ju att narkos var skönt!

har alla läst dn nu? har sett minst tre födelseannonser från vår tråd, inkl freddys! kul!

vi har ätit skön helgfrukost med f i babysittern på bordet. härlig sol ute men kallt och blåsigt! skön lördag tillönskas alla!

• Swenglish

Emma- här är en bebis till sopm inte ätit på fyra timmar!

Hur ofta äter era bebisar på dagne/natten? Och hur länge ligger de då vid bröstet? När jag ger flaska tycker jag det tar så mycklet längre, nu kan han amma (eller dia säger man kanske?) i typ 5 minuter från varje bröst sen öär han nöjd?! Vi var i Sickla och åt lunch och hela tiden gick jag och var nervös för hur det skulle gå när han vaknade och ville äta, har inte ammat offentligt än! Men; nu kom vi hem och han fortsätter att sova! Han verkar gilla nappen också!

• Swenglish

Pippi- trist med vagnen! ja, våra killar var verkligen söta i tidningen!

Amningen går ok men nu efter senaste gången gör det ont igen. tror jag pumpar resten av kvällen/natten och matar med flaska. det är två steg framåt och ett tillbaka.... Suck. Men förhoppnigsvis s ska det funka, fattar bara inte varför det fortfarande gör ont!

• Swenglish

Tack för alla sova-amma-snutta-tips! tror vi har lite liknadne "rutin" som Bassekatt.

Dagens svar till Pippil8: Vi har Esska-flaskor (köps på typ Ica), de små som rymmer typ 130 ml. Sen köpte vi dinapp med minsta hålet, också Esska. På amningscentrums inrådan köpte vi sedan runda nappar från Bambino, minsta hålet, för att barnet gapar större om den =mindre risk för sugförvirring. Det är verkligen en djungel med napparna, man får prova sig fram. F äter oftast runt 100 ml per tillfälle, +/- 30 ml. Det är det som är lite jobbigt, man vet inte hur mycket man ska värma, och det barnet inte äter får man ju slänga sen, trist på de dyrbara dropparna. Vi har oftast värmt kylskåpaskall mjölk, och då är det lite lättare att värma lite först och sen en slurk till om det skulle behövas. Lite meckigare med fryst mjölk. Men det kanske räcker för er om du pumpar under dagen det som ska matas på natten, då kan du ju bara ställa in i kylen. Men tror du inte att du kommer att behöva vakna och pumpa även om din man matar? Skönt att det gick att pumpa! Hur mycket fick du ut?

• Swenglish

Uppdatering för mina bröst: Såren håller på att läka, jag tror att det som gör ont är den känsliga huden på vårtgården, och det inbillar jag mig kommer att härdas? Vi försöker göra som Björklöv och erbjda nappen om det inte gått så länge sen senaste matningen, för att brösten ska få vila.

Vad duktiga ni är som underhåller middagsgäster! Imponerad!

dagens fråga från Swenglish: Läcker ni fortfarande från det andra bröstet när ni ammar? Jag har ett vattenfall ner på Freddy när jag ligger ner och ammar=blöt säng, blöt mamma, blöt bebis. Nån som har tips?

• Swenglish

Zul- vad jobbigt! Skönt att slutet var gott!

Sole- tack för tips om billig men bra babywatch, ska införskaffa!

Har också mjölkuppsamlare men tycker att det är så meckigt att hålla på den samtidigt som man ammar... Men nu har jag märkt att det inte läcker lika mycket om jag låter amningsinlägget ligga kvar mot det andra bröstet, är väl pga trycket. Imorgon ska jag inhandla pigeoninlägg- hade en provförpackning och de var verkligen mycket skönare, fastnade inte alls Fast de är väl tätare, är lite rädd för svamp.

Min BM på amningscentrum sa att sk wideneck-flaskor (med stor öppning, tex dr.brown, eller flaskorna som hör till avent-pumpen) ärmt i vattenbad, tar ju längre tid men inte såinte är bra om man ammar samtidigt, för bebisen ska ha hela nappen i munnen, som Sole också påpekade. Vi har ingen micro så vi har alltid värmt i vattenbad, tar ju lite längre tid, men det är inte så farligt tycker jag.

Frill- hur klarade brösten 6 1/2 timme?! Impad! Åh, Rosendal, nu blev jag sugen att gå dit! Det är ju perfekt med vagnarna, fast man lär ju inte vara den enda med vagn...

Jag träffas gärna i veckan, kan tisdag och torsdag.

• Swenglish

Cirpen- tack! Det fanns alltså ingen mirakelmetod! handdukarna kommer att vara helt trådslitna när den här perioden är över! Bästa presenten-ett gäng gamla handdukar av mamma!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4