• Frill

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Hejsan, var Ginger håller hus undrar jag också. Kanske hon dyker upp här snart med en bäbis?

Vivs, tyvärr har jag ingen lösning på mat och sov-problemet. Hoppas han börjar äta mer koncentrerat och inte slutar förrän han är nöjd när han blir lite äldre.

Cirpen, nej fräsch känner man sig knappast Är det någon mer än jag som svettas enormt på tal om det?

Sole och Swe, jag åkte buss själv idag för första gången. Hade också åkt med mannen en gång innan. Och i går premiärgick jag i trappa med ramp. Rulltrappa har jag inte vågat mig på än. Man känner sig inte så smidig med vagnen. Jag hamnar ofta i vägen för folk i butiksentreer osv.

Nu pumpar jag ju inte längre, men jag kan få ut väldigt olika mycket. Ibland får jag över 100 ml bara i mjölkuppsamlaren, ibland blir det ingenting. Beror på hur tätt Adam äter.

Idag har vi varit på BVC och han hade gått upp 300 g sen senast. Första gången jag och Adam hade en tid att passa på egen hand. Vi blev mindre än 10 min sena
    Efteråt promenderade vi i lite omvägar från Gullmars till Årsta. Sen satt jag på en bänk i solen på Årsta torg och läste Mama medan Adam sov i vagnen. Då kändes det rätt trivsamt att vara föräldraledig.

Vi börjar nog bli redo för lite träffar nu. Iaf om man kan åka buss eller tvärbana dit. Så om någon mer, med mage eller bebis, vill fika nån dag får ni gärna säga till.

• Frill

Swenglish, vi har börjat ge utpumpad mjölk i flaska, men det får han bara när maken är ledig och nattmatar. Det har i alla fall inte märkts någon skillnad på hans ätande vare sig sen vi började med napp eller flaska.

Håller tummarna för att det löser sig med din amning. Du är så duktig som kämpar.
    Förresten, läste en grej man ska tänka på för att inte utsätta sina vårtor för mer smärta än nödvändigt. Om barnet suger sig fast fel ska man stoppa ett finger i mungipan så man släpper på vacuumet innan man tar bort dem. Annars gör det nog väldigt ont.

• Frill

Grattis Ginger till lilla Jonathan!!!

Sole och Swenglish, ingen brådska Jag kände mig inte alls redo bara för några dagar sen, och jag kom ju hem före er. Det är först nu när jag har klarat tre dagar hemma på egen hand som jag börjar bli lite kaxig Fast tunnelbana tycker jag känns läskigt så det väntar jag nog med ett tag.

Swe, vi brukar värma mjölken här hemma genom att stoppa flaskan i ett stort glas med varmt vatten. Det borde ju gå att fixa på ett café också? Har fryst in mjölk i isbitar, så om jag ska ta med utpumpad mjölk nån gång ska jag lägga ner en mjölkisbit i flaskan/termosen så den håller sig kall längre.

Soffy, visst är det härligt hur extremt lång tid saker kan ta... Här krävs bara ett oväntat telefonsamtal för att allt ska kastas på ända. Och att stå och gå länge är verkligen ingen höjdare när man är trött i bäckenbotten.

• Frill

Sole, Adam somnar också och släpper, men sen när han vaknar och är hungrig fortsätter han äta från samma bröst. Har du testat det? Jobbigt att han inte vill ta båda brösten. Hoppas det löser sig!

Murgrönan, hon är inte inne i en tillväxtperiod? Då ska de ju tydligen suga ofta för att öka produktionen.

Lillenlillen, vi har lånat en Babybjörn, men jag var osäker på hur tidigt man kunde börja med den. Visst finns det någon viktgräns? Kan säga att din dotter gått om min son rejält Utom på huvudmåttet.
    Här äts det också ungefär var fjärde timme på natten. I natt åt han elva, halv tre, halv sju och tio och vi kan vara uppe i upp till en och en halv timme vid matdags.

Hellur, trist med rörigheten. Men håll ut, det blir din tur snart. Och man får gråta ut! Det behövs mellan varven.

Björklöv, lycka till!
    Swe, skönt att du fick sällskap!

• Frill

Idag har vi promenerat längs med Årstaviken. Skönt, men extremt jobbigt med uppförsbackar. Har nog aldrig haft så dålig kondis, har ju inte rört mig nästan alls sen i november nån gång.

Dumt att det inte syns på en att man är nyförlöst. När man var supergravid förstod alla varför man var trött och erbjöd stolar osv. När man går med vagnen ser ju ingen om man har en nyfödd eller en fyramånadersbebis.

• Frill

Bassekatt, lycka till idag! Verkar smart att stanna kvar och vila ett tag. Jobbigt med Emils vikt, hoppas det tar sig.

Cirpen, dushproblemet har jag också stört mig på. Inte mycket att göra åt antar jag. Jag har fortfarande har mammabyxor, och äger inte så många par, och efter några matningar så har vi garanterat drällt mjölk på dem så de luktar usch. Måste tvätta hela tiden.

Betr vagn kan jag bara uttala mig om vår Emmaljunga city cross, den är lätt och jag kan lyfta den ur bilen med ligginsatsen på. Men jag antar att du är ute efter nåt med svängbara hjul.

• Frill

Nu har vi haft besök av en sexmånaders som väger 10 kg (!) och en ettåring som också väger ca 10 kg... Adam var i alla fall väldigt liten i jämförelse

Undrar vad vi ska göra resten av dagen. Kanske sova lite. Var uppe ett pass i drygt två timmar i natt. Han ville inte somna efter att han ätit utan låg och krystknorrade och ville inte alls bli nedlagd. Jag som svor så över att man inte kunde sova under graviditeten har börjat omvärdera och tror att det var lite smart att vänja sig vid att vara uppe på natten.

Emma3, jag brukar testa att ge honom lite av den uppsamlade mjölken när jag känner mig osäker på om han har ätit sig mätt. Oftast vill han inte ha allt då.

Hellur och Björklöv, heja på!

Sole och Swenglish, vad ni är duktiga som kämpar!

• Frill

Grattis Zul!!! Hoppas att gulsoten ger med sig. Har ni fått sola henne?

Idag har jag faktiskt haft trååååkigt sen våra besökare gick hem vid lunchdags. Adam har bara sovit och sovit och jag vågar inte gå ut med honom om han inte är nyäten, så jag har suttit hemma och väntat och läst föräldratidningar och varit för trött efter i natt för att göra nåt konstruktivt. Efter nästan fem timmar väckte jag honom för mat. Tyckte han sov lite väl mycket. Sen åt han, fyllde två blöjor på raken, kräktes ner två bodys och så kom pappa hem från jobbet. Vi får promenera i morgon i stället.

• Frill

Vi har försökt kolla hur länge nyfödda får sitta i sina babyskydd för ryggen om vi kan åka och hälsa på föräldrar i påsk. På ett ställe säger de att de kan sitta hur länge som helst, på ett annat att man ska ta paus och låta dem vila efter två timmar, och ett tredje att de max får sitta en halvtimme... Som vanligt med råd om spädbarn alltså.

• Frill

Grattis Bianca till lilla August!!! Skönt att allt gick bra.

Tror faktiskt inga barn i tråden har samma namn som nåt annat än så länge.

Vivs, Adam är tre veckor idag och har sist vi kollade ökat 300 g från sin födelsevikt och 1 cm på längden.

Promenerade till globen med vagnen för att fixa med banken. Var nöjd och glad för solen, åt första sushin efter grav, köpte ett par skor och en amningströja.
    Sen vaknade Adam vrålhungrig och skrek. Efter att ha matat honom på en avskild bänk utomhus fick han ont i magen och skrek ännu mer. Gick in i en vrå inomhus och vyssjade honom lugn och kände mig som en jättetaskig mamma. Till råga på allt gick vi på tvärbanana genom en dörr där vi sen inte kunde komma ut, utan vi fick tränga oss med vagnen genom hela gången när vi skulle gå av och alla blängde på oss. Blä

Ska trösta mig med tacos framför lets dance.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4