• Frill

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Cirpen, håller med om att det inte är så kul med själva amningsnappen i offentliga sammanhang. Jag har ammat när vi haft besök här, men då brukar jag gå ut i köket och sätta på nappen först. Annars har jag bara ammat i väntrum på BVC och SÖS och där känns det OK. Och utanför Globen, men då var jag ju tvungen att leta ett tag efter en avskild plats och satt utomhus. Men om man är omgiven av flera ammande mammor känns det bättre tänkte jag
    Är för övrigt ganska trött på nappen, när han är vrålhungrig blir han så ivrig och då lyckas han ofta pilla bort den, blir ännu hungrigare och argare.

Har varit jättedålig på att försöka vänja av med den. Försökte när Adam inte alls var hungrig och la honom vid bröstet. Han pickade med öppen mun och blev lite smått irriterad, sen fick han tag och låt helt still, och till sist fick han tag och började suga. Jag blev jätteglad, tills han släppte efter tre sug, fullkomligt rasande. Sen tog det ett tag att lugna ner honom, och då var han alltså inte ens hungrig när han började. Suck.

• Frill

Hej tjejer, har saknat er! Ber om ursäkt för löjligt långt inlägg  Vi har firat påsk i Vimmerby. Trodde det skulle vara jobbigt, men det var SÅ skönt. Andra som höll i Adam, man behövde inte laga mat eller städa... Perfekt!

Grattis till Klara Björklöv!!!

Och grattis till William Hellur!!!

Zul, vad söt Agnes är, Lillenlillen, vilken lysande påskkärring och Bassekatt, vilken fin kyckling, hoppas påskafton blev bra till sist!

Herregud vad strukturerade folk verkar med kartläggning. Sånt orkar jag inte ens tänka ut att man kan göra, och ännu mindre göra det. Men han är ju rätt lätthanterlig för det mesta, så vi har inte känt nåt behov.
    Däremot har vi en till stånkis här  Han låter som en liten häst eller ett får och blir knallröd i ansiktet. De har tydligen svaga magmuskler än så länge sa BVC-tanten.

Ang. eget rum så står det i råden för att minska plötslig spädbarnsdöd som vi fått att de ska sova I samma rum som föräldrarna, men I egen sang. Verkar vara olika bud som vanligt alltså...

Sole och Cirpen, vad är Anna W:s standardmodell? Här matas det också så fort han vill (jämt alltså). Han blir alltid arg när man byter blöja, så efter blöjbyte vill han garanterat trösta sig med mat.
    Adam har också börjat ha längre vakenperioder efter nattmatningarna. Det bästa är att inte tända så mycket lampor så han inte hinner vakna till för mycket har jag märkt.

Medusa, sova mot bröstet är en storfavorit även här. Blir mer och mer poppis att vara nära över huvud taget, och svårare att lägga ner honom. Men tänker också att han inte kan bli bortskämd av närhet.

Pippil8, vi har inte bestämt oss för dop eller inte än. Vore intressant att höra hur ni tänkt er firandet.

Swe, bra att påsken var bra, hoppas brösten också blir det riktigt snart!

• Frill

Vi var förresten på BVC i torsdags innan vi åkte. Adam vägde 3940 g (plus 450 på 9 dar) och hade växt från 49 cm till 51,8. Trots att han har blivit jättestor så är det storlek 50 som gäller än så länge Ska på första mammagruppmötet 19 april. Fler Gullmarsplansmammor som har Ingela och ska dit?

Och förra veckan tog vi en crash course och åkte både T-bana och rulltrappa i rena förskräckelsen. Skulle fika med en kompis och blev alldeles försenad så min "undvika-läskiga-saker-promenad" hanns inte med. Men det gick hur fint som helst. Hade filt för sufletten för att undvika läskiga bakterier i T-banan och jag ska nog akta mig för rusningstrafik.

Har ni bestämt er för Hagaparken oberoende av väder? Det tar ca en timme dit för mig, så lämnar en brasklapp för dagsformen.

TRÄFFAS FREDAG 13 APRIL:

BasseKatt -- (bil)
    Sole -- (515 från Odenplan)
    Ginger --
    Frill -- (515 från Odenplan)
    Murgrönan -- (ej Odenplan)
    SanniXx -- (515 från Odenplan)
    Lillenlillen -- (går eller 515 från Råsunda, ej Odenplan)
    Bianca2 -- (går eller 515 från Råsunda, ej Odenplan)
    Lillie74--bil

• Frill

Adam blir en månad idag. Helt sjukt vad fort det går. Samtidigt som det är kul att se hur han utvecklas känns det som man vill att han ska fortsätta vara den fina lilla nyfödda han var när han kom ut.

Nu är han på promenad med sin pappa och tanken är att jag ska jobba lite men måste bara kolla in här först

Jag har fått som en öm knöl i ena bröstet. Tror att det är för att jag haft resåren från bh:n/toppen snett över bröstet när jag ammat så att den har "spärrat av". Har varit så i några dagar nu och jag har försökt amma mer på det bröstet, duscha det varmt och stryka på det ömma stället när jag ammar. Nån som varit med om liknande eller har några tips?

Vi fick först kläder från 56 upp till 74 och hade totalt underskott på stl 50, men efter vissa antydningar fick vi fler såna kläder. Går ju åt tre bodys om dan vissa dagar. Nu är det dock snart dags att börja med 56-kläderna.

• Frill

Cirpen och Sole, tack för redogörelsen för standardmetoden. Tyckte först det lät som det vi gör här - men sen såg jag att den var lite mer komplicerad.

Vi kör ingen metod alls. Adam äter helt enkelt så snart och så länge han vill och sover när han sover. Brukar innebära 2-3 matningar per natt och han kan sova i två eller tretimmarspass på dagarna om han inte har en krångeldag. Får se hur länge det funkar.

• Frill

Sole, bara av ren nyfikenhet, hur gör du rent praktiskt nu när du slutat amma? Trappar du ner gradvis? En kompis till mig gav upp efter tre bröstbölder, och då fick hon tabletter för att stoppa mjölkproduktionen. Känns som om risken för mjölkstockning borde öka om man slutar tvärt?

Jag har kvar min ömma knöl i bröstet, men fortsätter med varma duschar, bröstvärmare och försöker amma på bara det bröstet idag och köra mjölkuppsamlare på det andra.

Bassekatt, här är amningsnappen ofta orsak till upprördheten. Den åker lätt av när Adam viftar omkring och då är det katastrof

Bianca, instämmer med övriga - du HAR ju rasat i vikt. Jag har 7 kg av 19 kvar efter en månad och är rätt nöjd med det.

Adam har inte börjat le medvetet än, men jag tror inte det är så långt borta. Han övar munnen med omedvetna leenden ganska ofta. Och han fäster och följer med blicken, och blir mer och mer intresserad av lampor och fönster.

• Frill

Sole, det är helt ok för mig iaf.

Vi har precis varit och köpt en fax (skrivare/scanner) så att jag ska kunna korrekturläsa lite hemifrån. Nu gälelr bara att Adam också tycker att det är en bra idé och sover på dagarna.

Swenglish, jobbigt med såren. Lycka till med salvan, vilen kämpe du är!

Angelicious, Adam betedde sig lite liknande i morse. Låg vid bröstet och skrek, samtidigt som han ville tillbaka dit om man tog bort honom. I hans fall var det några rejäla rapar som behövde ut. Ofta när han har ont i magen mår han bättre om man håller honom upprätt. Fick tips av bvc att inte hålla honom "vågrätt" på en kudde när jag ammar, utan ha hans huvud vilande i armvecket och hålla runt rumpan/benet med handen så att han kan luta mer neråt med benen.

Värst vad alla verkar åka rulltrappa nu Kul att fler och fler vågar sig ut. Vi har bara åkt uppför än så länge.

Koppartälten på fredag blir fint.

Toscana låter fantastiskt. Är också sugen på Italien till sommaren, vi var på bröllopsresa på Sicilien i juni och det var underbart. Men jag tycker det är svårt att planera när man inte vet hur Adam kommer att vara. Annars blir det nog mest mina föräldrars stuga i Dalarna och fler besök i Vimmerby, plus släkt och vänner i skåne och göteborg.

Jag är föräldraledig till november/december som det ser ut. Min man är hemma med oss varje måndag nu, och sen när vi byter ska jag vara hemma en dag i veckan med dem.

• Frill

Halloj, Adam premiärsover på balkongen efter en liten promenad och jag skriver ut bilder till tackkorten.

Är trött idag, fast vi sov till halv elva i "morse". Adam somnade tio, ville sen ha mat halv tolv och halv två och då varvade vi matning, täppt i näsan-gnäll, matvägran, fem minuters sovpass och matning fram till nån gång efter fyra. Stackarn han har varit snuvig i flera veckor nu.

Bra nappinfo, vi har köpt två olika och Adam gillar ena bäst, men hade ingen tanke på att det var olika material. Nu har jag kollat och mycket riktigt är det latex i den han gillar och silikon i den andra.

Vår BVC-tant närmast tvingade oss att börja med napp eftersom napp på natten stimulerar andningsreflexen och rekommenderas mot plötslig spädbarnsdöd. Att Adam inte sovit med napp en hel natt ändå är en annan sak...

Vi har också fått en Bamse-grej till vagnen (som Adam aldrig ser eftersom han alltid sover där) och sen har vi fått en jättefin mobil i form av en röd skalbagge i en spiralfjäder, men den ska klistras i taket och vi har skötbordet i badrummet. Är lite rädd att den ska lossna av fukten och ramla ner på honom. Annars gillar han mest att titta på lampor och fönster. Och sin brunvitrandiga body och sin "mjukis-Bajs". Kanske ska testa lite mer med mobiler och se om han gillar dem.

• Frill

Igår bajsade Adam nästan ingenting alls och var gnällig hela dagen. I morse stod jag i badrummet i halv sömnkoma medan skriken ekade mellan kaklet så det slog lock för öronen och bytte en översvämmad blöja - och var jätteglad för att min son hade bajsat Sånt man inte visste att man skulle göra.

Badar nog ett par ggr/veckan, i övrigt tvättar vi med riktigt våt tvättlapp. Hade bara vatten i badet i början men då blev han väldigt torr på benen och i hårbotten, så nu kör vi badolja. Att håret blir lite fett i början struntar vi i. Inga tvålar alls här - jag är sniffoholic och försöker bevara hans goda bebislukt så länge som möjligt.

Fortfarande knöl i bröstet Men ingen feber än. När bör man söka hjälp? Fördelen är att jag blivit bättre på att handmjölka.

Är fö extremt trött på amningsnapp, kommer så mycket mjölk att han är lat och inte suger så hårt, dessutom blir nappen fet av mjölken och lossnar. Frustrerande när man har ett skrikhungrigt barn fäktandes vid bröstet. Och ännu argare blir han om man testar utan napp.

Här har blöjorna börjat lukta kiss, i början luktade de ingenting om de inte var bajsblöjor. Nån som vet vad det beror på? Han äter ordentligt så det borde inte vara vätskebrist.

Ska också ha första föräldragruppen nästa vecka.
    Har alla ni haft hembesök från BVC? Vi har inte det, och ingen har sagt något om det heller.

Nåja, nu är det hög tid för dagens promenad innan eftermiddagsbesöket dyker upp. Ha det så fint, så ses vi i solen i morgon!

• Frill

Tack för tips, ska ringa BVC eller amningscentrum och se vad de säger. Cirpen min knöl är ganska stor och avlång, så man kan tänka sig att den följer en mjölkgång, och den blir mjukare / hårdare i takt med att brösten är nyammade / fulla.

Brr, det var ju inte alls lika varmt ute idag som igår.

Vivs, visst är kiss och bajs fina Adam fick dem av sin moster.

Det där med rapar är kul. Hur ska man fixa övergången mellan att säga "Bra! Oj vilken fin rap" till "nej, inte rapa vid middagsbordet"?

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4