• Frill

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Majlinsa, vad kul med skratt Adam har inte ens börjat le medvetet, men det är på väg vilken sekund som helst. Han pratar och sprattlar och ser jätteglad ut, och jag och hans pappa hänger över babysittern och övervakar varje min - Där, det där var definitivt ett leende! Nej nu kräktes han...

Swe, jag ska också dit klockan ett. Och det tar förmodligen 1,5 h även här.

Sole, jag hade nog klätt på honom och gått ut. A somnar så gott som alltid direkt i vagnen.

• Frill

Hejsan, idag har jag och Adam inte gjort nånting, och det har varit jätteskönt! Gick upp strax efter nio, och efter diverse matningar, blöjbyten och bröstvård fick jag frukost vid elva. Sen gick vi och sov middag klockan ett och sov till halv fem!!! Så det blev en sen "lunch", och sen har vi ägnat kvällen åt soffan och Ugly Betty och Desperate. Nu har han somnat i sin säng och jag vänar på min man som snart kommer hem deppig efter Hammarbyförlusten.

Adam började gilla sin babysitter i lördags och det är guld. Han kan sitta i den långa stunder och titta och prata, ibland med leksasbågen på, ibland utan. Suveränt, eftersom man kan flytta med sig den till köket eller vart man nu befinner sig för tillfället.

Ang dåligt samvete och stimulans: jag brukar prata högt med Adam om vad jag håller på med, men han ligger ofta själv och tittar också. Om jag har fattat saken rätt så behöver så små barn ganska mycket lugn och ro, och bara han är nöjd och glad så tolkar jag det som att allt är bra. Fast visst får man dåligt samvete i alla fall... Å andra sidan får jag dåligt samvete när vi har varit ute för länge eller jag får för mig att han har fått för mycket stimulans också.
    Min kompis lekte med sin son hela tiden, och det slutade med att han blev överstimulerad och jättetrött och gnällig, så hon fick helt enkelt börja låta honom sova

Soffy, vart i Italien ska ni? Började kolla lite på resor igår, vill gärna till Kalabrien, men det verkar inte så barnvagnsanpassat. Funderar nu på Sardinien. Man vill ju inte ha så lång transfertid helst.

Lillenlillen, var Toscana barnvänligt? Åkte ni runt eller var ni mest på ett ställe?

Swe, aj vad surt med tån.

Hellur och Bassekatt, lider med er. Hoppas ni får sova snart!

Låter frågetecknet stå kvar på mig, vet inte hur det känns att ta bort en "pigtail" ur bröstet. Men hoppas på att komma med.

Fika Tanto kl 15 (möte vid Minigolfbanan)
    Swe köper bullar, jag fixar kaffe i termos (nån mer kanske kan göra det också då jag bara har 2 termosar)
    SWe
    sole
    Sofffy
    Frill?
    bianca2
    Zul
    Lillie74
    J79
    Pippil8

• Frill

Lillenlillen, tack för infon Är SÅ sugen på att åka till Italien. Taormina på Sicilien, där vi var på bröllopsresa i somras, var bästa resan hittills. Och så måste vi öva lite på den lilla italienska vi lyckats lära oss på medborgarskolans nybörjarkurs innan Adam kom.

• Frill

Tack för trevligt fika! Jag och min man åt upp de två överblivna bullarna Pippil8 köpt, och nu är jag verkligen i sockerchock.

Swe, hoppas att du inte överansträngde tån. Du fick ju promenera en hel del fast du skulle vila.

Hellur, hoppas att det löser sig snabbt med bröstet. Bra att du kontaktade amningscentrum snabbt! Rekommenderar INTE bröstböld, även om jag hart tur och mått väldigt bra hela tiden.

Läste nånstans att många barn föredrar vänstra bröstet, troligen pga mammans hjärtljud.

J79, trist med foglossningen. Gör du några övningar?

ABC08, grattis!
    Ang amning: om man ammar för sällan så finns väl risk att mjölkproduktionen inte hänger med. Men här i tråden är det ganska många som kompletterar med ersättning och är nöjda med det.
    Ang napp: vi har försökt få A att ta napp på natten sen han var nån vecka, stimulerar tydligen andningsreflexen när de sover. Nu börjar han gilla den mer, men den åker ut ofta och särskilt när han somnat... Ofta rekommenderas att man väntar tills de har lärt sig suga ordentligt på bröstet.

• Frill

Åh vad avundsjuk jag blir på er som satt i parker igår, själv promenerade jag visserligen, men i stan. Cappuciono på Sosta på Sveavägen var iofs gott, men inte så grönskande mysigt. Dessutom blir jag nojig när folk sitter och röker vid borden intill...
    Tog en sväng på "jobbet" också och lapade i mig lite lovord över Adam

Idag hade varit skönt att vara ute, men jag ska försöka fixa adresser till alla tackkorten som vi fortfarande inte har fått iväg, fylla i och skicka in en förhandsdeklaration för företaget, deklarera min A-skatt, fylla i nästa period till försäkringskassan, skicka fakturor och helst skriva en krönika också...

Kanske blir en promenad till Globen för bankbesök. Får se om jag hinner nåt över huvud taget. Hänger ju här i stället

• Frill

Idag var jag jätteglad för att jag gått ner ett väldigt envist kilo till och äntligen passerat 70-strecket.
    MEN, jag hade för engångs skull ro att titta mig i spegeln och tyckte att bristningarna på höfterna blivit värre. Sen hittade jag massor med nya bristningar nedtill på magen Och sjukast av allt - jag hittade en hormonrand! Svag visserligen men ändå...

• Frill

Pippil8, jag tar blöjbyten på nätterna i samband med matning, men maken matar ett pass (och tar byten) då när han är ledig dagen efter. Dessutom får han byta blöja innan han går till jobbet på morgonen, om A är vaken och det behövs.

Hellur, jag träffas gärna i Vinterviken framöver.

Fönsterputs låter ljuvligt. Vi har världens skitigaste fönster och jag är värdelös på att putsa. Man tror att det blir fint, sen ser man alla fula ränder och ger upp. Städning har vi alltid varit ganska dåliga på, så dammet kan vi nog inte beskylla Adam för. Snarare tvärtom - fler besök gör att man städar oftare.

• Frill

Hejsan hoppas ni haft en trevlig Valborg. Vi har haft en fin helg, med brunch på Haga forum i lördags med efterföljande promenad, en lugn söndag, och sen promenad och fika vid Ulriksdals slott igår och middag med grillad älgentrecote och rödvin i Uppsala på kvällen

Däremot har jag haft nya bröstproblem... Tog min sista antibiotika i lördags och var glad över att vara frisk - på natten fick jag ont i andra bröstet i stället Tror att det den här gången var v-ringad tröja och kyliga vindar i Hagaparken som var orsaken. Men den här gången tog jag tag i det direkt innan det blev en knöl, har hållt varmt, varmt, varmt, ammat mycket och ätit ipren (inflammationshämmande) och jag ropar ett försiktigt hej, för nu känns det nästan inte alls längre.

Ang hormonrand: det konstiga med min är att jag aldrig hade nån under graviditeten. Men nån hade ju en som blivit tydligare nu, så kanske det beror på att skinnet på magen inte är lika utsträckt längre? Så att min rand egentligen har funnits men varit för svag för att synas?

Ang amningskläder: har ju haft problem med mina bröst delvis pga klädsel, men nu har jag börjat göra som Majlinsa, ett linne under som man kan dra ner under brösten, och sen en tröja över som man kan dra upp. Dessutom börjar jag bli rätt haj på att hänga handduk över axeln när jag fixar med nappen.

Ang alkohol: jag dricker öl och vin och ammar på som vanligt. Dock har inte jag heller druckit mer än två glas, och jag är jätterädd att bli påverkad så jag ser till att dricka långsamt, dricka mycket vatten och äta samtidigt.

Bianca, vilken onödig kommentar från din manliga kollega. Lyssna på tjejerna i stället

Björklöv, lycka till med brösten.

Vivs, fina bilder!

Grattis till er som kommit igång med kärlekslivet igen. Ska på efterkontroll på måndag sen ska det förhoppningsvis inte dröja allt för länge

• Frill

Hej alla, hoppas ni hade trevligt på fikat och att det inte blev för trångt. Har varit lite asocial sista dagarna och deklarerat / jobbat / vilat. Dessutom har A blivit gnälligare än nånsin på sista tiden så surfmöjligheterna krymper

Han vägdes efter föräldragrupp igår och har nu passerat femkilosstrecket 55 cm lång var han också, förbi kurvan där med.

Nu ska vi försöka ta oss till min mans jobb i Kista, och sen åker vi därifrån till Gävle.

Grattis Karin till Alviv, och välkommen tillbaka. Och hej och välkommen påll!

Trevlig helg alla.

• Frill

Hej, tillbaka från Gävle efter en trevlig helg med mormor och morfar och tog en fika med kompisar i Uppsalasolen på vägen hem.

Karin ja jag satt och ammade när jag skrev.

Sole, jag följer gärna med och promenerar om jag bara är klar med min förbenade krönika som ska in snart.

Cirpen, började undra var du tagit vägen. Jag blir också helt svettig när Adam skriker.

Medusa, porös var ett roligt ord för att beskriva magen Min är nog mer än så tyvärr. Adam har för övrigt sovit i egen säng nästan ända från början, men han sover på oss i soffan ganska ofta också.

Björklöv, lycka till med brösten.

Sannixx, vår City cross kostade också runt 6000 för vagn och citykorg. Tror bara vagnen kostade ungefär 4500.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4