Inlägg från: Lillenlillen |Visa alla inlägg
  • Lillenlillen

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Sole: På beställning följer här listan :)

Killar (12 st)
    Frill
    BasseKatt x2
    Swenglish
    Sole
    Bianca2
    Pippil8
    Emma3
    Torris
    Majlinsa
    Ginger
    Hellur

Tjejer (11 st)
    Sannixx
    Medusa2001
    Cirpen
    Soffy
    Vivs
    LillenLillen
    murgrönan
    Lillie74
    Zul
    J79
    Björklöv
  • Lillenlillen

Vi kan således sätta ihop 11 små kärlekspar (förutsatt att ingen av våra små än same-sex-oriented!). Vad säger ni, ska vi börja planera bröllop nu då?

• Lillenlillen
    Sole

Tack och jag har hört att man ska försöka att ha dem i ett annat rum om det går (vi har inget annat rum, eftersom vi har vaggan i taket i sovrummet) Det beror enligt min BVC på att de ska lära in att man sover på natten och att det inte finns så kallad "dygnet-runt-service" (min BVC-sköterskas egna ord) Men det betyder ju INTE att de ska behöva skrika utan att nån kommer! Så jag skulle nog ha baby watchen på fast inte så man hör ALLA små ljud... *s*.

Förresten så sa de på BVC att Inez måste ha napp för annars har hon mig som napp. Eftersom hon går upp så bra så ska hon nu BARA få äta 5-6 gånger per dygn och aldrig mellan 22 och 06, en riktig utmaning med andra ord!!

Kram på er
  • Lillenlillen
    SanniXx:

Jag vet inte men problemet är delvis att jag raaaasar i vikt (högst 50 kilo väger jag nu) och lillan äter för mycket så hon bajsar ändå bara ut det. Då är det bättre att hon får napp tydligen o hennes mor får behålla lite vätska, näring och vikt... Men jag tror inte det är en förändring som kan ske bara såhär direkt idag...
  • Lillenlillen

Alltså...

Jag ger henne mat när hon vill nu med men Maybritt då, min BVC-tant sa att eftersom amningen fungerar så himla bra och hon har ätit som en liten häst sedan hon kom så har hon ju inget problem med tillväxten samt att sugreflexen är så enorm eftersom de är vana vid att alltid ha sugit på nåt i magen. Men att hon inte BEHÖVER mat bara för att hon vill suga. Så därför fick hon en napp som vi ska ta bort när den värsta sugreflexen växt bort. Och nu är hon helt nöjd med nappen en stund, somnar lite, verkar glad och efter en stund (när hon skriker och spottar ut nappen) får hon tutte. Så, jag tror det funkar. Ville först inte ge henne napp men Maybritt sa även att om hon äter "FÖR MYCKET" mer än vad hon behöver för tillväxten så rör man upp hennes små tarmar och de behöver få vila, liksom min kropp som måste få behålla energi. A ja, det lät som en bra idé så vi testar nu i alla fall. I natt sov hon 23-05 och så ammade vi och sen fick hon mat vid 08:30 igen och nu väntar vi på att hon ska vakna (somnade med napp i munnen) så ska hon ¨få mat igen :) Det är iaf ingen som kan säga att nyfödda inte är ett heltidsjobb!! haha

• Lillenlillen
    Zul och Sole:
    Vi testade minifom förra helgen när vi trodde hon hade magknip eller nån slags början till kolik (hemska tanke) och hon blev bättre men vi vet inte om det bara var en fas i utvecklingen eller om det faktiskt hjälpte för när vi slutade med det så gnällde hon inte alls som innan!

BVC:
    (Jag skulle inte citera min tant på BVC om det inte var för att alla som har haft henne säger att hon är så himla kunnig) Varannat dygn är sovdygn, varannat är ätdygn för såhär små. Alltså kan man inte applicera gårdagens erfarenheter på idag, utan på imorgon (i stort i alla fall). Sååå, om man väntar sig att lill*n ska vara vaken halva natten för h*n var det igår natt så kan man missta sig, och så ändrar man taktik och sen nästa natt är det samma sak igen.

Ang struktur i vardagen
    Vi har gjort ett jättebra schema på 52 smala kolumner i excel där vi markerar mörkgrått för sömn, ljuslila för vaken och vinröd för amning, kanon när man vill se ett mönster (och det gjorde vi verkligen efter några dagar!) Det är också bra som peppning när mönstret ändras och min liksom ser att det blir lättare att förutspå beteendet osv. Om någon är intresserad kan jag maila över så får ni se
  • Lillenlillen
    Björklöv

Mailat dokumentet :) Jag har Maybritt på Råsunda BVC och du får nog samma eftersom de går på postnummer! Hon är otroligt pratsam och ibland lite flummig men otroligt kunnig och härligpå sitt eget sätt!
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4