Inlägg från: Björklöv |Visa alla inlägg
  • Björklöv

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Hej då tjejer, så ses vi om några dar!

• Björklöv

Äntligen är vi hemma med en stor liten tjej. Hon valde att komma till världen med buller och brak den 2:a april 22.21
    3905g & 51 cm lång
    Skriver mer senare, har henne tillfreds på armen, fisandes äggfisar påsken till ära!!!

• Björklöv

Försökte nyss läsa ikapp lite, men ni har ju skrivit som sjutton

Igångsättningen gick både långsamt och snabbt. Först ville de skicka hem mig igen för de tyckte inte riktigt om att sätta igång mig på kvällen, men jag "vägrade" så det blev gel över natten, som inte gav så mycket...

På måndagen sattes det en omgång till med gel, den här gången lite starkare och då började det hända grejer... Sedan dropp och då small det bara till känns det som! Gick från att vara öppen 4 cm till att prinsessan var född på drygt 2,5 timme!!! Sprack lite, men det som blev jobbigt var att moderkakan ville inte lossna spontant, så det blev till att ta en tur till operation!!! Förlorade ganska mycket blod och har nu lågt hb, så det gör ju att jag känner mig ganska så sliten...

Mjölken har runnit till vilket jag är evigt tacksam för, för då kan vi få ganska långa stunder med lugn och ro redan. Hemresan till exempel fungerade alldeles utmärkt och vi hann till och med äta lunch innan det var dags för mat igen

• Björklöv

Lillen - Låter som kloka ord från BVC även om det kan kännas konstigt kan jag tänka mig. Vilket BVC är det du går till, chansen att jag går hos samma är ju ganska stor! Och det där excel-"programmet" verkar skitsmart, du får gärna maila mig med. Det är så svårt att hålla koll på när man gjort vad!!!

e-post: cigehn snabel-a acc.umu.se

Här har dagens stora äventyr varit att ta sig till BM Gamla stan för PKU-provtagning! Och lilla Klara var så duktigt fast pappa blev tvungen att gå ut. Nu sover hon gott efter amning och jag har oxå passat på att göra detsamma, men efter nästan två timmar vaknade i alla fall mamma

• Björklöv

Det är verkligen både upp och ner att bli mamma!! Nån tredagars gråt upplevde jag aldrig den kom visst senare hos mig, igår och även idag har varit påfrestande dagar, då jag gråtit för det mesta!!!

Lillen & Bianca - Lunch låter ju supertrevligt Får jag oxå komma??

En konstig fråga: Är det nån mer än jag som börjar toksvettas om fötterna när ni ammar?

Och en annan fråga: Hur vet man att man ammat klart? Klara tvärsläpper taget, ibland "mitt i en sug" och vill inte komma tillbaka till bröstet. Är hon nöjd då eller? Ibland har hon bara legat vid bröstet i några minuter, visserligen har hon sugit så att det klunkat ordentligt men det är jättesvårt att veta...

• Björklöv
    Sole - Skulle precis till att svara när jag såg att Lillen svarat så korrekt så

Det där med att pappan ska trösta, här är det jättetydligt att ibland är det bara W som kan få K att lugna ned sig, kommer hon till mig blir det värsta kaoset. I vårt fall tror jag det beror mycket på timmarna W & K fick tillsammans medans jag låg på operationsbordet och uppvaket...
  • Björklöv
    Swe - Min moderkaka ville inte lossna så det blev till att åka till operationssal och "plocka" ut den. Och så passade de på att sy mig när jag ändå låg där med spinalbedövning...

Har precis haft hembesök från BVC och lilla Klara har gått upp 1360 g sedan i fredags, och har alltså gått upp över födelsevikten med 260 g, så här får inte mamma agera tröst längre! Behöver kanske den energin själv så jag får upp mitt hb nångång

Och Lillen, vi har samma "syster" på BVC. Flummig, kunnig och pratig det är hon...
  • Björklöv

Sitter här ensam med Klara då W jobbar förmiddag idag. Testar sjalen för första gången och tack och lov verkar det vara populärt, trots att den är lite knasigt knuten Men man kan ju inte alltid lyckas på första försöket

• Björklöv

Swe - Jo, visst blir det varmt men K verkar inte må dåligt av det. Fast jag funderar starkt på att köpa en BabyBjörn Air, borde vara bättre till sommaren... Fast om K fortsätter att växa som hon gör så kommer hon väl att vara för stor för den redan till sommaren

Murgrönan - Jag har en BB-Slen sele (tror jag att den heter, fick den i julklapp av min bror). Det är iaf en lång vävd sjal som går att knyta på massor av olika sätt, just nu sitter K i ett omslutet kryss

• Björklöv

Jag vill oxå vara med på träffen i morgon, men jag tror det blir ett för stort projekt för mig... Mitt vanliga jag hade utan problem tagit en promenad till Hagaparken men som det är nu är en lagom promenad för mig fram och tillbaka till Råstasjön Men det kommer väl fler träffar (gärna i Hagaparken!!!)

Klara har blivit en liten skrikis (framförallt på eftermiddag/kvällen) som ibland är totalt otröstlig, till mamma och pappas stora frustration. Verkar vara kolik, så jag har börjat med kolikmassagen, får väl se om det gör nån skillnad...

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4