• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Nallatalla

Lill trulsa,jag ska fortsätta plugga titt hösten och abtagligen några år framåt...
    Studierna går ganska bra men nu känner jag verkligen behov av att bara få slappa och ladda batterierna.
    Stackare som blev dålig av narkosen...
    Hoppas att det går bra på tentan!

Grådis,nu i sommar ska jag vara mammaledig eftersom jag har en hel del dagar kvar tack vare min sjukdom.
    Hihi AB prutt och bajs var ju ett passande namn på en konsultverksamhet
    Hoppas att Ni får en härlig helg med bra väder!

Fru U,vad praktiskt med en bild att visa upp på akuten!

Ha en bra kväll alla!

Kram / Nalla

• jajjaB

Tack för stödet alla

AB prutt o Bajs, det låter som en SKITbra affärsidé!

Ang det där med analsex, så fick jag faktiskt den frågan när jag sökte läkare för mina tarmproblem på VC! jag blödde och berättade det, varpå han frågade om jag brukade ha analsex...
    Jag var helt oförberedd på den frågan!! Så jag blev tomatröd i fejjan! Och då verkade det väl ännu mer konstigt precis som att jag blev tagen på sängen... (oj vad fyndigt)

Lällas, ha det så bra i Barcelona! Ni kommer säkert att få det underbart!

Nalla, jag ska få en ny medicin, jag skrev om den tidigare, det kanske du missade jag kommer inte ihåg vad den heter...
    det blir bara som kortvarig behandling, eftersom den är så stark, den innehåller arsenik sa min läkare! låter ju lite läskigt!

cyberkram och kjam och kramis

• jajjaB

Grådis, ha det så bra i helgen om vi inte hörs innan!!

kör försiktigt

• dalkulla26

HEJ
    tråden här glöder ... En dag och jag har massor att läsa i kapp.
    Det är tur att ni finns .. det är så nyttigt att få höra hur andra har det.. inte för att man önksar att någon ska må dåligt.. men tyvärr så är vi ju drabbade av eländiga tarmsjukdomar.. därför är det oxå så skönt att höra hur bra man kan bli att må fast man varit jättedålig.. en stor kram till er alla.

Jag borde ha ringt min tarmdoktor men det är lite svårt när mina kära barn vill ha 100% av mig.. minmage är verkligen upp och ned.. mycket blod och slem ena dagen för att vara hyfsad andra dagen.. så jag hoppas att det ger med sig ... är för övrigt väldigt trött och sliten ...

Ha det bra nu alla.. det vore verkligen jätter kul om man kunde ordna något så att vi kunde träffas alla..

• Grannen

Hej alla underbara goa!

Känner mig så glad! Solen har tittat fram idag och vi har varit ute mkt i em/kväll. Var och hälsade på på dotterns nya förskola idag och de verkar vara så goa där och idag brydde hon sig inte så mkt om var jag fanns.

Fick provsvar idag och de låg bättre än förra gången eller låg kvar på samma nivå. Det kändes skönt smatidigt som jag då vet att jag ev är "friskast i kön" vilket gör att jag inte är första alternativet om vi är flera som kan få samma lever. Knivigt, men jag är glad iaf att blödningsbenägenheten har minskat!

I helgen är vi barnfria, vi ska ut och äta middag och titta på bio. Tre år sedan vi var på bio! Någon som har sett "Next"? Den el Spiderman blir det nog.

Nu sitter jag och smockar godis och försöker förtränga att blodsockret skenar... Bara MÅSTE lyxa lite. Rabarberpaj med mkt vanijsås åt vi förut med så lyxa mkt kanske jag ska säga!

Nu har jag bestämt mig för att mentalt ställa mig in på att följa med på resan! Går det så går det och annars har jag iaf haft glädjen att planera! Känns lite nervöst att träffas! Är det bara jag som blir lite pirrig av att träffa en massa nya människor. Men det ska bli kul!

Ha det så bra det bara går och hoppas att era tarmar, eller borttagna tarmar fungerar nu! Vill bara knäppa med fingrarna så att vi alla mår bra igen! Tänk vilken resa vi får då! Alla äter allt och hänger i baren utan att behöva tänka på magar el levrar! Det vore grymt!

Puss och hej leverpastej. (ja jag är en småbarnsmorsa...)

• Lällas

HEj igen.. Är det 3 ggn jag skriver idag tro.. ha ha,,

JajjaB: Fy vad hemsk chef! Klart du ska ta detta vidare! Du är ju minst lika bra som de andra och man får inte diskrimeneras så där. Fy vad jobbigt. Jag blir tokarg! Förstår om det känns jobbigt. Säger som Grynet "Ta ingen skit!"..
    Hoppas nu att den nya medicien ska ge dig bra resultat. Kramis

Grådis: Hoppas du får kul i helgen. Lova att köra försiktigt..

Nalla: Skönt att din astma går att medicinera iallafall. Hoppas du blir bra i hostan iallafall..

Tänla sig att jag fick migrän idag. det är ju 2 ggn på 2 veckor. Är det vätskebrist tror ni?

Fru U: Nu förstår jag med.. Låter ont det där.. Huvva.. Men hoppas du får tid snart.

Lilltrulsa: Kul att se dig igen.. Hänger du med på vår dejt i höst?

Kram på er alla., //Anna

• Lällas

Mumlin: Men det är ju fantastiska nyheter.. Underbart. Hellre frisk och friskare i kön än tvärtom väl? Klart du ska med. Gu va kul.. Jag är också lite pirrig.. men ser så mycket fram emot att träffa er. Ni är ju så underbara.

Kramar

• Grannen

Lällas: Ja klart att det känns skönt att värden är ok! Hade varit riktigt jobbigt om jag bara blev sämre och sämre och ingen lever kom in! Huga.

Skulle du ut och resa snart igen, blir lite virrig när man läser igen flera sidor! Vad roligt det måste vara att resa så mkt, att få se mkt av världen. Reser du mkt i ditt yrke el mest privat?

• Evve81

JajjaB: Fy för din chef vad otrevligt!

Verkar vara många som är dåliga nu. Själv mår jag rätt bra nu....

Krya på er!

• 68an

Äntligen hann jag hit lite vettigare tid på dygnet. Enormt trött efter en tung och lång vecka så jag planerar att sova efter jag läst alla sidor sen sist, det brukar ta lite tid

Dagen har varit hektisk men rätt kul. Jag har dragits vinsterna på ett konstlotteri på jobbet idag och jag har väl aldrig ringt och blivit så glatt bemött hos företagen då jag ringde för att meddela dom som vunnit *L*

Sen har jag varit och handlat presenter till all personal på dotterns förskola, sommarpresenter från barnen. Helt otroligt vad jag fick ihop till alla 13 i huset trots att det bara kostar 20 kr/barn om man ska vara med.
    Alla 13 fick en kroppspeeling, tvättsvamp eler vad man nu kallar det, ansiktsmask och en hängare för badrock osv. Dom blev så glada

Vi hade vår årliga sommarfest på förskolan i kväll, barnen bjöd oss på uppvisning med sång, tema djur så vår dotter var utklädd till Uggla.
    Sedan fick personalen sina presenter och vi fick grillkorv och fika.

Magen är lite jobbig. Nu sväller inte min mage efter jag har ätit dagens första mål utan nu är den svullen dygnet runt, lite jobbigt och alla byxor känns trånga i midjan och magen vill bulla över kanten, skittrist! Sen är magen maximalt gasig och det har börjat visa sig lite blod igen, trist men jag hoppas att det ger sig snabbt denna gång!

Nio.se Jo det är jobbigt då man själv har teorier som man tror på och läkaren skjuter ifrån sig det sen brukar det kunna sluta med att man tillslut fick rätt.
    Vet inte om du har hört det men ang. snacket om att skippa att gå på vårdcentralen om det är nåt med våra sjukdommar så kan jag hålla med iaf då det gällde en läkare för drygt 10 år sen. Jag fick gå dit då jag hade ett skov och var så dålig och min magdoktor var i Sholm och jobba så jag skulle få vänta med att träffa honom om först 1 månad. Läkaren på v-c var fruktansvärt hemsk, dryg och jävlig och riktigt full i sina ordval. Besöket slutade med att jag blev utfrågad om anala samlag, stearinljus uppkörd där bak osv TROTS att jag hade fått diagnos uc. För många år sen. Jag var så dålig och trött då så jag orkade inte mer än att gå därifrån men hade jag haft mer ork så tror jag att jag hade kunnat slå han på käften.

Fru.U.se Jobbigt!
    Jag förstår ju inte allt om det du beskriver, vet inte riktigt vad det är. Jag är så okunnig så jag vet inte ens om man syr igen pruppen då man får stomi =/ Tror inte att dom gör det men?.
    När du skriver springa på toa flera ggr/dag, är det påsen som måste tömmas ofta då?
    Man måste fråga för att lära sig
    Klart man måste få deppa här! Krya på dig!

jajjaB.se Usch vad tråkigt! Sånt borde man kunna anmäla.
    Jag har blivit lovad jobb under åren men om det kommit fram att jag har sjukdommar som till tex statistiska centralbyrån så har dom dragit sig undan direkt. Det har kännts surt som fan och jag har gråtit många ggr sen jag blev arbetslös 1992 men för drygt 1 år sen var min arbetsgivare beredd att testa mig via af i 3 månader och efter 4 v ville dom anställa mig, jag grät floder av lycka då jag åkte hem den dagen *L*
    Ge chefen en spark i arslet!
    Såg att du fått samma analsexfråga som jag! Visst blir man paff OCH arg. Det värsta var att den läkaren inte trodde på mig att jag hade uc. Jag fick skylla mig själv då jag blödde. Skithög säger jag bara!

Grådis.se Vad skönt att du har en chef som förstår då du är sämre! Nä det är säkert fler än du och jag som är ensamma här om vårt sjukhus, det kan bara kännas som att alla går till samma sjukhus ibland *L*
    Håller tummarna!

Nu har jag sett ordet dilaterad på flera ställen och det gör mig ännu mer rädd för en framtida stomi nu när jag börjar förstå vad det innebär. Att det inte kan få vara bra då ni fått stomi 

En fråga! Vem var det som starta upp vvs tråden från första början och hur länge har den funnits? Har ni varit här länge?
    Själv hittade jag hit för 1 år sedan nu till hösten, minns hur glad jag blev och särskilt för att jag hade ett skov då som jag mådde så dåligt av, peppningen här var kanon!

Nä nu kan jag inte sitta längre, känns som att min tarm är på väg ut, en känsla som är mer obehaglig än smärtsam.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7