• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • 68an

En TILL kille! Välkommen *L*

Såg att du Per.se skrev om levern. Jag själv fick diagnos först för 20 år sedan men har förhöjda lever värden nu sen i januari, har haft det 1 gång tidigar emen då gick det tillbaka ganska fort.
    Varför jag ahr det, vad dom ska göra med mig vet jag inte då det är på v-c dom upptäckt det då jag själv krävde att dom skulle ta leverprov på mig.
    Lite obehagligt är det för mig och medför en viss oro men förra veckan fick jag prata med en v-c läkare för första gången sen i januari om detta prov och han misstänkte attt det kund evara mina tarmmediciner som orsaka detta.
    Denna vecka har jag jobbat med att försöka nå min tarmsköterska men utan resultat så jag får fortsätta nästa vecka och jag hoppas vid gudarna att det inte är så illa som jag är rädd för.

Hoppas du blir bättre med värderna!

• per

HEj
    Jag hade vål otur kan man säga, har gått med förhöjda levervärden i många år, så jag fick testa mig i Mars för hepatit c och PSC, och kan man tänka sig, det var tydligen båda.
    Har tydligen fått hep c vid min operation 78 då man tog bort min tjocktarm,fick blodtransfusion då,det har ju stått en del i tidningarna den senaste månaden om vad de kallar en skandal, att man inte testat de som fått blod,kan väl bara hålla med.
    Jag kunde ju ha smittat både fru och barn, nu är det sällsynt att det händer, och som tur var klarade de sig.
    Men jag hade tydligen utvecklat skrumplever i stadie 1 av en 4 gradig skala.
    Så man vet ju inte Om skrumplevern kommer från hep c eller PSC , de har tydligen liknande symptom.
    Skall nu börja behandling mot hep c, en tuff behandling med massor av biverkningar, där man får cellgifter i 6mån,men efter det har man en 80% chans att bli av med hep c .
    Medicinerar därför inte alls för PSC, går annars på Östra sjukuset GBG

• 68an

Nio.se Sov gott!

Ps. Ärligt tror jag att stomi är enklare att ta hand om på sikt jämfört med barn *L*

• 68an

Usch Per! läser vad du skriver nu och det låter inge vidare =/
    Håll modet uppe och lycka till!

• Billy och Jag

Hej på er!

Lällas: Vet hur det känns!
     Jag blev alltid jätte arg och ledsen.. Men det händer ju så pass sällan. Men en gång var jag hos en vän 10 mil hemifrån... Dansade och hade lite kul... Då lossnade påsen!! Jag hade tom knäppt upp byxorna och dragit fram påsen för att den INTE skulle skavas på.. Men icke (alltså, det var en väldigt nära vän så jag behövde inte dölja den, hehe) det gick inte.. så jag bytte påse.. och ÄVEN den lossnade!
     Grrr.. Så jag fick byte igen.. Och vad tror du händer? Den lossnar! Vi som skulle gå ut på krogen och ha kul..
    Nu hade jag bara en "endels-påse" kvar.. och de är verkligen skitdåliga.. Sitter som skit.. Så jag och min man fick åka hem... Inte alls kul! Det är nog mitt värsta minne från stomin. Annars har den nog aldrig börjat läcka ute bland folk precis.. Bara en gång i ett köpcentrum, men det var såååå pytte lite så jag gick bara ut i bilen och hämtade en ny så var det fixat.. Det kom inte ut nått utan jag såg ett veck bara.

Man lär sig... Det var värst i början.. Mot slutet var det som en liten vän Hehe. Saknar ljudet från den minst.. Men annars är det en superlösning!

God natt på er mina vänner

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • 68an

Istället för att behöva skriva en kråka OCH för att bli tagen för en fluktare så ska jag tjuvkika lite hos er nu

Fin sida ni hade!

• jajjaB

det låter besvärligt med påsar som trillar av osv! måste man ha extra påsar med sig precis som man har blöjor till barn utifall det skulle hända en olycka!?
    vad är det för ljud stomin ger???

Per, välkommen hit! tråkigt att du har drabbats, inte bara av UC, även psc och hep c, hemska tanke! hoppas du inte är alltför bitter på sjukvården efter den hemska tabben... men jag förstår om du är det!!

Skytten, det låter som en förståelig anledning till att sluta jobba som ambulans-ssk! hehe
    trivs du att jobba 50%? själv jobbar jag 100% i vanliga fall, men för tillfället 80% så att min dotter inte ska vara så långa dagar på dagis... men just nu är jag dålig och därför är jag glad att det bara är 80%, hade aldrig klarat 100% just nu!
    oj oj vad jag svamlar

ha en underbar helg alla! kram

• per

Jajja: Att bli bitter hjälper ju knappast, däremot lite omtumlad och arg, men det brukar gå över.
    Jag är väl inte typen, som gräver ner mig.
    Jag har alltid haft inställningen att du är inte sjuk, du är frisk med en störning(uc) men du skall inte låta den styra ditt liv, utan du skall lära dig kontrollera den, i många år har det funkat för mig.
    Så jag har en aktivare vardag än de flesta, tränar, hållerigång mm.
    Jag tror att alla som har en sjukdom har olika sätt att hantera den,men de som jag träffat på som mått sämst är de som säger "jag är sjuk, jag kan inte göra det eller det" för det mesta går det.
    Men självklart, ibland får man kapitulera och ta sig tid att bli frisk.

• Lill Trulsa

Dejt, det har jag missat. Berätta mer!

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7