• jajjaB

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

fru U
    Jag kan inte låta bli att le en smula åt din morgonsituation och din gubbe

• jajjaB

hej alla tarmisar
    har idag varit på den efterlängtade rektoskopin, det gick väl okej, men fy fan vad ont det gjorde denna gång! mår illa när jag tänker på det! jag såg eländig ut i slutet på tarmen, blödande sår, hua!! men det förklarar ju varför det gör så ont... jag ska nu genomgå lite tester och sen ev få medicinen Imurel. det var jag som förde det på tal och min läkare undrade vad jag hört om den. jag sa att jag hade pratat med några som rekommenderade den nu hoppas jag på att kunna ta den, och det var ingen fara med fertilitet och graviditet, men med amning visste de så lite, så det rekommenderas helst inte om det kan uteslutas. man vet ju inte hur mycket som går över i bröstmjölken! jaja, det ska ju till en bulle i ugnen oxå, här sitter jag och snackar som om det redan var kirrat och klart
    tack LÄLLAS för tipset om addforlife, det var där jag köpte min probiotika förut kanske jag ska testa det igen och ge det en chans... men det är så mycket jag vill testa!!! det ska man nog ta det försiktigt med... annars blir det väl för mycket för den lille tarmen. omega-3 hade jag tänkt köpa... ska kanske börja med det så får jag känna efter.
    Malvas mamma, jag lider verkligen med dig, det måste vara hemskt att som mammma stå bredvid och inte kunna göra ngt... det säger ju även MIN mamma, även att jag är 34 år!! fick min diagnos i höstas, då var jag 33 år, men har haft problem till och från länge med min mage. HÅLLER TUMMARNA FÖR ER!

• jajjaB

Marzipanen, välkommen hit jag är oxå relativt ny!
    Malvas mamma, glömde säga välkommen

Kram till er alla

• jajjaB

God morgon här är en som är uppe innan tuppen! (har ju en liten som väcker mig kl 6)
    passar på att kika in, kan inte hålla mig härifrån alltså! min sambo frågade igår varför jag inte svarade på hans frågor, hihi, jag var HELT inne i att läsa alla inlägg att jag inte hörde, det har alltså blivit omvända roller
    Jag vill bara passa på att skicka styrke-kramar till alla!
    Vi hörs sen

• jajjaB

Vilken underbar kille du har Lällas! Själv har jag städat hela huset och stoppat in disk i diskmaskinen, tova sover sött och sambon tittar på tv, kanske inte så kul lördagsnöje men sen ska vi åka hela familjen till sundbyberg och titta på cykel till mig så jag kan cykla med tova till badstranden i sommar!!

Jag har oxå varit hos en homeopat och även naturläkare, men det var måååånga år sedan. Då fick jag bland annat höra att jag hade candida=svamptillväxt i tarmen, som ställde till mina tarmproblem osv. Efter det gick jag på diet nästan ett helt år, på rekommendation, men blev faktiskt bara sämre, till slut hade jag sådana diareer att jag knappt hann på toa! Var hemma från skolan bland anant... dieten gick ut på att utesluta bröd, pasta, salt, socker, halvfabrikat, mjölkprodukter, alkohol m.m. Jag åt mycket grönsaker och fisk/kyckling. I början kändes det bra, men som sagt, sen blev det inte bra alls, och jag är ju även varit vegeterian under en treårsperiod, så jag har testat det mesta! Men nu tror jag på en balanserad kost, dock undviker jag mjölkprodukter i den mån det går. Jag kan tex inte dricka mjölk rakt upp och ner, då pajjar magen, så jag har lärt mig dricka rismjölk och tycker faktiskt det är gott!! Har det till gröten

Men... idag är det ju lördag... så jag har bestämt att göra en banan och choklad-kaka! hehe, det är jag värd, ska bara se till att jag inte är ensam om att svulla i mig den

Trevlig helg alla!

• jajjaB

Marzipanen, jag ryser i hela kroppen av din berättelse! Stackars barn!!!! Och stackars er. Vilket helvete ni verkar ha haft....

Jag kan ju bara FÖRSÖKA sätta mig in i det, har ju tova som är 05:an hon med, född i september. Hon hade vid ngt tillfälle nu i vintras diareer och lite slem i avföringen... då var jag nära ett psykbryt, tänkte att hon fått samma som mig (ulcerös colit), men det blev bättre när vi drog ner på mjölkprod och fullkorn, som jag envisades med skulle vara nyttigt, men det är som rivjärn i tarmen för små barn tydligen!!! ingen som sagt det tidigare...
    Du skriver att ni har crohns i släkten, det är ju inte helt omöjligt att det är ngt sådant, de säger ju att dessa sjukdommar kan vara ärftliga, men behöver inte vara det!
    Hoppas ni får en diagnos snarast!!!
    Stora kramar från jajja

• jajjaB

god kväll alla!
    vilken tid det tar att läsa igenom allt man missat sen igår!
    igår åt jag piza och drack cola, inte det bästa för magen direkt, men himla gott
    igår var vi och köpte cykel så det lär bli en himla massa cyklande i sommar, så skönt! och idag har vi jobbat med trädgården, jag är helt slut, är inte direkt van att bära och kånka, anant på mitt barn då så klart så nu är man rätt mör i kroppen!
    nu på torsdag ska vi åka till Kålmården och bo över på hotellet, det ska bli så kul och spännande för tova! i sommar ska vi mest slappa och åka och hälsa på släkten i kalmar
    då blir det alltid en sväng eller två till öland med sol och bad! åh vad jag längtar!

prommis, jag skulle kunna tänka mig att bli medlem i RMT. får man någon tidning hem eller så?

någon frågade om IMUREL, och biverkningar, jag pratade i fredags med min läkare ang den eftersom jag ska testa den nu om mina levervärden ser bra ut. och han sa att illamående var en vanlig biverkning, men han sa inget om klåda.

kram från jajja

• jajjaB

go morgon,
    är hemma idag från jobbet pga magen/tarmen. att hela tiden gå på spänn för att man inte vet hur magen ska reagera från dag till dag, är så jobbigt! bara det är tröttsamt och jag blir helt slut av att knappt våga äta ngt. jag ska iväg senare idag och lämna prover, kolla mina levervärden bl.a.
    hur mår ni i tarmen ni som har IMUREL? om man bortser från alla biverkningar lixom

Willow82:
    jag vet precis hur jobbigt det är att inte riktigt bli tagen på allvar av folk i ens närhet. som du säger, det syns inte alltid att man är trött och sliten och mår dåligt i tarmen! lite smink gör susen, som fru U sa!! likadant är det med min ledvärk som jag har haft länge, det syns ju inte heller på utsidan...
    nu ska vi som sagt åka bort i helgen, jag håller alla fingrar och tår att min mage pallar detta lilla äventyr

Lällas:
    jag skulle inte heller ge mig ut i sthlmstrafiken! jag bor utanför sthlm, i järfälla kommun, och här går det bra

Nio:
    jag har haft ledvärk ungefär lika länge som min mage har krånglat. i början på nittiotalet kom ledvärken smygande, började först i händerna, sedan fötterna och sen har den vandrat runt, armbågarna har jag haft mycket ont i och jag har haft problem med käkleden, det är sååå konstigt, den har liksom brutits ned (RA säger dom) så min bett förändrades under många år. till slut fick jag problem med att tugga och jag började läspa nu har jag gått igenom en avancerad käkledsop, dvs jag har fått nya käkleder! inplantat! och det funkar riktigt bra faktiskt.
    det är riktigt skönt nu att inte ha någon värk i lederna under kortisonkuren, men den tar ju snart slut...

Lilla mimsan:
    jag vet hur jobbigt det är att ha en liten och att vara sjuk samtidigt! kanske sexlivet får ligga lite på is för tillfället? jag har själv svårt att koncentrera mig på det om jag är dålig... och det har min kille all förståelse för.
    det är väl bara att ha dubbelt så mysigt sen när du mår bättre?

kramar

• jajjaB

Det där med sexlusten ja... det går upp och ner!! När jag var som sämst i höstas, då var det inte tal om det... men jag har aldrig kännt nån press från min kille, och det är guld värt, annars har man ju bara dåligt samvete... och att ha sex bara för att tillfredställa sin partner är inte min melodi lixom
    Passa på att mysa när ni mår bra och låt det vara när ni är dåliga, känn i alla fall ingen press! Grabbarna klarar sig

Kram

• jajjaB

Fru U,
    jag känner igen mig... disk i berg (även att vi har diskmaskin) och klädhögar överallt, dammtussar som susar runt när tova leker... tyvärr (både för min egen skull o min familj) så är jag lite åt det organiserade hållet, INTE pedant, men jag vill ha det någorlunda rent och snyggt! och det är ju inte lätt, med dom kraven på mig själv... min kille ser inte smutsen på samma sätt, så ofta är det jag som städar eller säger till honom att städa. men är man trött och dålig, då blir det bara förfall på några dar... och det mår jag dåligt över, så även om jag är dålig brukar jag städa visst är jag knasig??

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7