• delfo

Kattungar

Jag har fått ett sånt himla sug efter en kattunge. Min dotter älskar katter så jag tänkte överraska henne med en liten sötis... Men nu när jag tittar på Blocket så kostar de billigaste typ 2500...VA???
    Finns det nån här som har kattungar att sälja till lite mer humana priser???
    Bor i Stockholm!!

• Svar på tråden Kattungar
  • Silverstream

Kika på sthlms katthem, lycka till

• Silverstream

Läste lite i tråden efter mitt inlägg, och undrar varför folk tror att bara för man får en katt gratis att man inte tar hand om den? Min stora katt hittade vi övergiven på en återvinningsstation och tog hand om. Han är både kastrerad och vaccinerad. När han fick urinsten var han självklart hos vetrinären och jag betalar gladeligen specialfodret han måste äta resten av sitt liv. Jag skulle aldrig behandla ett djur anorlunda bara för att jag fått betala olika mycket för de. Har man skaffat djur har man ju ett ansvar som man måste ta. Oavsett om katten kostade 10 kr eller 5000kr är den ju lika mycket värd i liv.

• Mikka82

jag håller med slovenly...ta kontakt med ett katthem, oftast är katterna där vaccinerade och så behöver dom ju all hjälp dom kan få med pengar och att hitta hem åt dom stackarna!!! Lycka till.

• MajaMaria79

Nu har jag inte läst alla svar. Men här i Skåne kostar de då inga 2500 kr. Vi köpte två stycken i somras för 50 kronor styck. Och de är underbara.

• Zenobia

Jag tycker det är posetivt att man bestämer sig för att ta en katt och sen om man inte har råd med 2000kr. Det kan ja förstå och att man då vill ha en "billigare katt".
    Huvusakligen är väl att dom "billiga" katterna också får ett hem. Och det behöver inte betyda att bara för det har man inte råd att ge dom det liv man ska ge dom.

Mina katter kostade 150kr styck. Men dom är försäkrade upp till 60.000kr var. Dom har all försäkring som täcker allt. Dom är försäkrade ifall om det skulle hända mig nåt.
    Dom får foder från djuraffären och men även foder från mataffärn och dom lever bra på det. Servas blötma 3-4 gånger per dag.

Så även om en katt inte kostar mycke så har ja iallafall höjt mitt värde mina katter mycke. Dom är värda mer än summan dom kostade.

Men visst ja tycker också att värdet på katter ska öka. Men för det kan man inte se förbi vissa katter som är billigare. Slutar man köpa dom så vet man juh vad som händer med stakars missarna. Det känns inte rätt det.

• Zaria

Silverstream: "Läste lite i tråden efter mitt inlägg, och undrar varför folk tror att bara för man får en katt gratis att man inte tar hand om den? "

Det tror jag ingen tror, däremot finns det väldigt många sådana kattägare som gör så tyvärr.
    Och de jag sett har haft "gratiskatter" inte en raskatt för ex antal tusen, visst finns det många huskattsägare som fått/hittat sin katt och sköter den väl, men det finns även väldigt många som ser katten som en slit och slängvara som man bara kan ta bort om det blir för dyrt.
    Tyvärr tror jag människor ofta fungerar så att vi är mer rädda om det vi betalat stora summor pengar för (nu menar jag inte alla men MÅNGA)
    För jag har aldrig hört någon med lite dyrare katt avliva sin katt för ett brutet ben för att han/hon struntade i att försäkra den och kostanden blev för hög, det fenomenet har jag bara sett hos huskattsägare, samma med att slänga ut katten när man tröttnat, det är inte många raskatter som bara kastas ut när ägaren tröttnat.

men som sagt alla huskattsägare är inte såna,men många.

• ming
    delfo skrev 2007-03-30 10:41:48 följande:
    Nu vill jag bara påpeka att jag har verkligen tänkt att avmaska, vaccinera köpa bra foder och sand mm även om jag tycker att det är lite väl saftigt att köpa en katt för ca 2500. Det är klart att vi har råd med allt som hör en djurägare till annars skulle vii inte vilja ha en katt..Verkar som om en del här tror att jag skulle vanvårda en katt om jag köper den billigt men behandla den som en kung om jag köper den dyrt?????
    Poängen var ju lite att sånt ska vara fixat innan du köper katten. Avmaskningen och vaccineringen alltså.
  • Allt går fort

jag vill också ha katt=(

• SystraMi

Köpte en av mina pissar på ett av Djurskyddets katthem för 600kr. Blev jätteglad att du inte hittade billigare katter! Har själv märkt att priserna börjat stiga och inget kunde göra mig gladare. Nu är nästa steg att man börjar kastrera sina katter också och till slut kanske huskattens status äntligen har höjts som så många eldsjälar har kämpat för!

• Hiker

Håller med ming, tror inte att någon tror att man automatiskt tar sämre hand om sin katt bara för att den var billig. Grejen är väl den att om man köper en katt för 50 spänn eller liknande är den förmodligen inte veterinärbesiktigad, vaccinerad och avmaskad vid köpet, och "uppfödaren" har förmodligen inte heller lagt ner så mycket tid och energi på ungarnas uppväxt. Därför tycker jag att man ska betala ett vettigt pris för katterna, men också kräva vissa saker av "uppfödaren" - för sin egen skull! :)

Svar på tråden Kattungar