• Helena Gordon

    Legalisering av cannabis!?

    Eftersom så många trådar gällande saker kring hasch/cannabis har rusat alldeles OT så är det kanske dags att man startar en tråd där det inte saboteras för TS.

    Så, därför kan det nu argumenteras för fulla muggar här ang. de senaste veckornas heta ämne: Legalisering av hasch/Cannabis. För eller emot? Vad är det som gör att alkoholen är så pass accepterad och att haschet/Cannabisen är total tabu?

    Feel free to jump in

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-09 18:01:45:
    motivera gärna varför du är För eller Emot!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-11 20:06:29:
    VAR snälla mot VARANDRA!

  • Svar på tråden Legalisering av cannabis!?
  • Grodan Soda
    Stripe skrev 2007-06-01 14:21:46 följande:
    1.) Det är nämligen FÖRBJUDET att inte gå till väga på detta sätt när man skapar läromedel inom vetenskap på universitetsnivå. 2.) Man MÅSTE ha tagit del av allt som kan bidra till ett objektivt utfall för att få skriva ett sådana här läromedel. 3.) Och det är lika FÖRBJUDET att lägga in sin egen åsikt som författare, eller att ens använda sig av bilder (då dessa kan skapa ett vinklat intryck hos läsaren), 4.) samt FÖRBJUDET att använda sig av icke bestämda ord/fraser så som "tror", "antar", "så vitt man vet" och så vidare.Så kommer du och dina kollegor fram till att det här eller något annat verk gör sig skyldig till NÅGON av ovanstående 4 punkter så är det bara för er att börja anmäla författarna och få dem fråntagna sin yrkestitel och sparkade dem från sina jobb.
    Så du menar på fullt allvar att det är olagligt att använda sig av litteratur på universitetsnivå där författaren ger egna kommentarer och/eller använder sig av bilder?

    Ursäkta mig nu men vilken verklighet lever du i? Du kan ju inte på fullt allvar tro att det du skriver ovan är sant? Nu riktigt längtar jag tills på måndag, mina kollegor (flera av dem undervisar på universitet) kommer få sig ett gott skratt.
  • lollisen

    Men grejen är ju faktiskt som så, att i verkligheten så finns det många som är i behov av hjälp/vård pga sitt cannabismissbruk, tror oxå att det är därför så många tar så illa vid sig.

    Tycker inte att man ska gå p så hårt, utan man kanske kan mötas i en diskussion på en lite mer ödmjuk nivå? Inte se allt i svart eller vitt??

    Det skulle iallafall skapa en mer roligare atmosfär om man iallafall kunde acceptera att den ene tycker si och den andre tycker så. Att man faktiskt kan se att alla droger drar med sig både positiva och negativa effekter av såväl människa som samhälle.

    Alla har vi olika erfarenheter av just cannabis, det är ju bara att acceptera att alla har inte goda erfarenheter av denne..

    MEN, man ka däremot diskutera på en lite mindre överlägsen nivå och kanske ta till sig att ens egen verklighet är inte allas verklighet, oavsett vad som står i böcker/länkar etc..

    Min verklighet är inte din och vice versa..

    Man kan dra paralleller i all oändlighet om detta ämne, man kan dra massor av slutsatser, men det gäller som skrivet inte alla. Faktaböcker tar med det mesta som finns att veta, men inte allt, eftersom man inte vet allt än. Forskningen kring cannabis är enorm.

    Sedan är det som så, att alla människor är olika, därmed reagerar alla olika på drogen, om det handlar om psykisk reaktion eller fysisk spelar föga roll, då det är så himla olika där med.

    Jag tror inte att någon kan garantera något eller skriva med all säkerhet att man INTE kan reagera på ett visst sätt, fär då är man inte speciellt nyanserad.

    Att man kan reagera negativt på cannabis, behöver inte endast bero på svagsinthet eller att man är psykiskt instabil som människa eller har diverse psykiska åkommor i bagaget som skulle kika fram just när man röker på eller äter cannabis.

    Jag tror att det har med hela ens personlighet att göra, kroppens immunförsvar och allt vad som påverkar kroppen i övrigt.

    Äh, nu sitter jag bara å skriver på en massa, orkar inte skriva långa utlägg nu. har redan suttit hela dagen och skrivit om cannabis och om samhället i stort, vidare diskuterat detta hela dagen med lärare etc.. *trött*

    Kontentan av det hela var väl, att vi kan försöka diskutera på en lite roligare nivå än den vi ligger på nu?

    Och stripe, fan, jag trodde du var kvinna.. Ber om ursäkt för detta felaktiga antagande.. haha

  • lollisen

    Nä men fy fan vad jag skriver kasst.. ha ha ha.. alla: jag är medveten att jag stavar som en kratta skiter just nu. Så ingen behöver dumförklara mig för min stavning eller i hur jag uttrycker mig. jag har redan skött den biten sedan jag just läste vad jag skrivit.

  • Stripe

    -Till danstina-

    Jag säger att det är just så förbjudet att skapa verk som det specifika i sådana utvecklingssyften, ja. Man måste följa regler, som de förklarade samt säkerligen en rad andra därtill.

    Att sedan allt ifrån Jan Guillou till lollisens bok kan förekomma även i universitetsnivåns kurslitteratur är en helt annan sak.

    Jag bryr mig verkligen inte om ur många högutbildade det sitter i den här tråden. =)

    Sedan så är det även en enorm skillnad på humanioraämnen och vetenskapliga diton och vad man har för tradition i de båda inriktningarna. Det kan även skilja sig markant inom ett och samma ämne.
    Inom psykologi så är exempelvis behaviorismen och neurologi vetenskaplig inriktningar medan psykoanalysen, humanistisk psykologi och dylikt inte faller in som vetenskap. Missförstå mig inte nu, det är deras läror som inte kan verifieras som något annat än pseudovetenskap medan metoderna i sig själva mycket väl kan ha vetenskapliga utgångar och verifieras genom vetenskapliga metoder.

    Hihi, jag känner mig som en skolkurator! =D

    Ps: Jag är inte nedvärderande, jag beskriver de känslor som uppstår hos mig. Du beskriver dina när du ?blir trött på?, ?suckar? och dylikt (och med det sagt inte alls påstår att du gjort exakt vad jag här har skrivit).

  • Grodan Soda
    Stripe skrev 2007-06-01 15:01:00 följande:
    -Till danstina-Jag säger att det är just så förbjudet att skapa verk som det specifika i sådana utvecklingssyften, ja. Man måste följa regler, som de förklarade samt säkerligen en rad andra därtill.Att sedan allt ifrån Jan Guillou till lollisens bok kan förekomma även i universitetsnivåns kurslitteratur är en helt annan sak.Jag bryr mig verkligen inte om ur många högutbildade det sitter i den här tråden. =)Sedan så är det även en enorm skillnad på humanioraämnen och vetenskapliga diton och vad man har för tradition i de båda inriktningarna. Det kan även skilja sig markant inom ett och samma ämne.Inom psykologi så är exempelvis behaviorismen och neurologi vetenskaplig inriktningar medan psykoanalysen, humanistisk psykologi och dylikt inte faller in som vetenskap. Missförstå mig inte nu, det är deras läror som inte kan verifieras som något annat än pseudovetenskap medan metoderna i sig själva mycket väl kan ha vetenskapliga utgångar och verifieras genom vetenskapliga metoder.Hihi, jag känner mig som en skolkurator! =DPs: Jag är inte nedvärderande, jag beskriver de känslor som uppstår hos mig. Du beskriver dina när du ?blir trött på?, ?suckar? och dylikt (och med det sagt inte alls påstår att du gjort exakt vad jag här har skrivit).
    Upplever dig inte som nedvärderande utan mer som felaktigt upplyst i vissa frågor. Såsom den förra om egna kommentarer och bilder som en del i utvald litteratur ämnad för universitetsstudier. Jag förstod också att du inte syftade på kurslitteratur inom svenska, författarskap och kanske pedagogik. Men jag hävdar ändå att du har fel.

    Jag har studerat bl.a. anatomi, fysiologi och psykologi. Min man har studerat bl.a. teknisk fysik, kemi, biologi och matematik. Vi delar inte din och din skrattande sambos (som tydligen då riskerar whiplash enligt dig) uppfattning om de förbud du hävdar gäller för viss utvald litteratur. Men absolut, jag ska delge din åsikt till mina kollegor på måndag. Ska bli ytterst spännande att höra vad de säger.
  • Stripe

    -Till lollisen-

    Möjligt, men dessa har sällan hållit sig till endast cannabis och även i kombination till alkohol så kan man inte slänga skämda räkor på just cannabis, även om det handlade om endast ett bruk av alkohol. Det samma gäller även andra droger i samband med cannabis. Gifter påverkar oss, även kaffe, att då lyfta ut vissa gifter ur ett sammanhang är fel.

    Gå på så hårt? =P Jag har läst den här tråden och varken du eller någon annan med anticannabisinställning har varit särskilt milda mot dess förespråkare. Bet dem gå och röka ner sig, undrat om de är höga vid skrivningstillfället, anklagat dem för att ta droger, personangrepp kopplade till droger och så vidare. Kasta inte sten i glashus, heter det.

    Självklart att det skulle, men då flertalet här verkar vara mer intresserade av att hitta irrelevant kritik och föra okopplade ståndpunkter till dessa vidare genom saker i stil med ?han sa att opiater inte var beroende framkallande så därför kan man inte tro på någonting? och sedan förstora upp detta i flera inlägg framöver, så är det ganska svårt att ha en diskussion överhuvudtaget.
    Folk har en ängels tålamod för era misstag, då det ni står för är accepterat, medan våra misstag får uppenbarligen förödande konsekvenser där hela vår tillit är ifrågasatt.

    Så vill ni ha en skön atmosfär så får ni även bemöta andra som ni själva vill bli bemötna.

    Självklart! Men de med dåliga erfarenheter av cannabis brukar knappast drogen själva och att bli till sammans med missbrukare är beklagligt i sig och det är inte drogernas fel huruvida man väljer någon som partner. Det är inte heller drogernas fel huruvida man väljer att stanna kvar hos en partner som missbrukar. Man lever med det, eller lever inte med det.
    Och ja, jag har själv väldigt nära och dåliga erfarenheter av både droger och av andra som tar droger. Men istället för att satsa på en moralisk väg ala nykterist för att min omgivning är knäpp så väljer jag hellre att ta avstånd från den knäppa omgivningen och gör vad fasen jag vill där jag trivs.

    Det är fruktansvärt enkelt att beskylla saker på droger, för enkelt. Har man problem med droger så löser man dessa eller så får man finna sig i att man redan har valt och bestämt sig för annat, man att skylla det valet på droger är bara svag karaktär.

    Jag vet att min verklighet inte är allas, men då jag knappast får det här samspelet med någon av av de andra (trots försök, som bland annat faktiskt har varit lyckat i ditt fall) så ser jag ingen anledning till att vara någon slags ?- Ja, jag lyssnar och förstår.?-farbror.

    Jag vet att den inte är det. =) Men inte först förrän du berättade om din verklighet och tog dig den tiden med mig. Jag har dock berättat om min verklighet, öppet och i en utsatt position, utan varken förståelse eller kommentarer utöver kritik (dock gäller inte detta just dig, där det faktiskt finns förståelse numera).

    Jepp, absolut är det som du säger, ämnet är stort och det finns väldigt många sätt och perspektiv att bemöta det genom. Därmed kanske det är ganska oklokt att som vissa här rata ner erfarenheter, perspektiv och fakta från en hel opinion inom ämnet, inte sant?

    Javisst, men som sagt, det är få som håller på med något de inte vill göra, speciellt kring cannabis och ett psykiskt beroende. Det finns ju inga anledningar att ta cannabis igen än just viljan, och man kan gå år på cannabis i ett dagligt bruk utan att ens få ett psykiskt beroende (utifall ens upplevelse av ruset inte är positivt så kan inte heller ett psykiskt beroende skapas).

    Självklart är det skillnader på hur folk reagerar, men faktum är att de flesta som brukar eller har brukat cannabis (eller någon annan drog) får någonting v det. Det är därför det är folk som tar de OMTALADE drogerna, och exempelvis inte löven på potatisplantan som visserligen ger ett rus i styrka med heroin men är inget direkt behagligt rus för någon.

    Det är klart, men mycket av all oro som SKAPAR negativa upplevelser är ju uppbyggt av ren skitsnack och oron av att göra en olaglig handling.

    Man behöver inte ha några utomstående skäl för att inte ta en drog igen, det är ju självklart. Det räcker med att det inte föll i smaken, eller att man har ståndpunkten som nykterist. Att dock ? som vissa gör ? springa runt och dra alla droger över en kam utan att ha testat vad de yttrar sig om är inte heller speciellt nyanserat eller trovärdigt.

    Absolut, kroppen är ohyggligt komplicerad och även om vi skulle leva och fungera helt deterministiskt så kommer vi nog aldrig kunna förstå oss på en människa helt vetenskapligt.

    Eh, det är bara bra, det är lättsamt och en ton som man har saknat här. =) Du får varken plus eller minus för att prata såhär, och just nu känns det bara som plus.

    Absolut, fast det känns ganska jobbigt att ta allt från början. Vi har dock en diskussion om huruvida en legalisering skulle se ut i Sverige och vilka effekter det skulle få kvar att prata om.

    Jag har inga problem med att intellektuellt uppfattas som en kvinna, så det gör inget alls. =) Är liksom ingen skillnad, enligt mig. =P är säkert möjligt att jag dock uttrycker mig på ett så kallat "feminint" vis, vad vet jag? Har liksom diskuterat genus i herrens många år.
    Fast jag skulle bli förvånad, men inte tagit illa vid, om du tyckte jag såg kvinnlig ut även fysiskt. Hehe..

  • Stripe

    -Till danstina-

    Gör man som forskare och professurer (som är forskare) något som går emot forskningsetiken så är det självfallet att det får konsekvenser. Varför skulle det inte vara fallet och ett påhitt skapat av mig? Du ser ju själv att det finns organ som just hanterar etikfrågan och sanningsvärdet i forskares forskning samt etiken och det objektiva hos sådana här författare.

    Och då frågar jag dig hur etiskt det är att skriva sin egen åsikt i ett sakämne, inte ta hänsyn till samtliga rapporter inom sakämnet när man skriver en bok som ska utbilda nästa generations kandidater inom detta vetenskapliga ämne? (Vetenskapliga ämnen kan nämligen verifieras vetenskapligt och därmed kan man verifiera fram en sanning, eller då - som alltid inom vetenskap - det högst troliga (läs: det som allt pekar på och därmed verifierar som sant).)

    Det finns flertalet forskare som begår brott mot denna klarlagda etik och dessa förlorar också (i värsta fall) sin titel och jobb.

    Varför tror du det överhuvudtaget finns ett organ som kontrollerar forskare och författare av samma slag?

    Ps: Jag är inte högutbildad, snarare högintresserad i flertalet ämnen. =) Min utbildning kom på efterkälken i och med föräldrarskapet och mina sambos redan påbörjade utbildning fick prioriteras medan jag var hemma större delen med det första barnet.

  • Stripe

    -Till danstina-

    ?Finns fler än du här som disskuterar för..Va inte menat till dej direkt.

    Har också visat information på en hög nivå..men den bara "plockas ner" och hånas ju.

    Tycker det finns en försköning när man hävdar att det inte finns några större biverkningar av drogen och dom som är dokumenetrade är rena lögner , bara svensk skräckpropaganda och vi är såååå dumma i huvudet som bara går på sånt skitsnack....

    Då lever man i en förskönad verklighet!!!?

    Det är inte en förskönad verklighet att dela med sig av vad vetenskapsmän är eniga om i det här ämnet, och det är självfallet så att du och din man/sambo/livspartner/pojkvän har andra perspektiv än vad jag har och som också har en betydelse i ämnet. Det jag förmedlar är fakta ur ett biokemiskt perspektiv, där uppgiften är att ta reda på hur en drog påverkar kroppen rent kemiskt och vilka utgångar det har för individen.

    Att det sedan finns annat att förlita sig på inom ämnet psykologi och i de övriga relevanta ämnen som du sker är ju inte mindre än VART en RIKTIG diskussion börjar. Det är liksom den nivån jag har efterfrågat. Jag brukar i princip bolla bokförlags trovärdighet i en komplicerad diskussion.

    Så gör om, skriv med tydliga referenser, citat ur böcker, namn på böcker, namn på bokförlag, länkar på internet och jag KOMMER att verifiera dessa efter min egen förmåga.

    Om jag har missat dina tidiga referenser är möjligtvis beklagligt, men det är inte alltid så att du har givit en referens och ibland länkat/citerat sidor med rent sakliga faktafel som därmed inte blir trovärdiga (som i vilken kroppsvätska som cannabis kan spåras längst, i blod eller urin).

    Och sedan så har jag även brukat den nämnda drogen tillräckligt länge för att kunna uttrycka mig om den även via det perspektivet. Det kanske är en orättvis fördel för er som tar avstånd, men det är inte heller något som varken jag eller ni behöver ta som något kritisk grund (för jag vilar inte mina ståndpunkter eller mitt bruk på vad jag har upplevt, utan i mångt och mycket på vad jag vet om drogen som jag aldrig skulle bruka utan kunskap och förståelse).

  • Stripe

    -Till danstina-

    Ps: Och jag kan också ha missat någon av dina referenser på ett så beklagligt sätt som att jag har haft väldigt mycket att göra här och att det är svårt att hålla reda på en diskussion där jag verkligen är mån med att svara på allt och det samtidigt är flertalet som skriver. Forumets uppbyggnad är inte direkt ideell för snabba diskussioner från flera håll.

Svar på tråden Legalisering av cannabis!?