Inlägg från: Anonym (vissautism) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vissautism)

vuxen adhd/add!!!

anonym (ida): Du är inte ensam.
    Klart, klarat "galant" vet jag inte. Men jag var iaf sämst bland de bästa i klassen i hela grundskolan, bland de högsta betygen i klassen i gymnasiet samt en rätt lång universitetsutbildning på det.

Men galant... det har tagit en hel del svett och tårar får jag säga. Medan de andra var ute och festade satt jag med nästan över böckerna till sent på kvällen. Där tror jag snarare det är maniskheten som hjälpt upp det dåliga läshuvudet.

Du då?

...jag har fem egna barn förresten. Du frågade för länge sedan.

• Anonym (vissautism)
    Anonym (idi) skrev 2007-07-31 10:59:53 följande:
    va: När du studerade, medicinerade du också då eller du klarade det utan?
    Gissar att du menar mig?

Nej, jag medicinerade inte. Så jag klarade det utan. Men sen kan man ju fråga sig hur jag klarade det också. Tex så fattade jag aldrig kursernas huvudteman, visste aldrig till vem jag skulle gå för att få hjälp med saker och ting, fick sitta i princip dygnet runt med böckerna men skrev ändå bara precis över godkänt på tentorna pga en massa slarvfel + att jag inte fattade det stora hela på något sätt.

Jag hann ju aldrig engagera mig i något annat kring studentlivet, som kårer, nationer mm... knappt ens kompisar.

Som jag skrev; jag var manisk i perioder och det hjälpte ju. Övriga perioder körde jag och fick göra omtenta.
  • Anonym (vissautism)

idi: *kram*
    Jag leker inte heller med mina barn. Vet vad du menar (tror jag).

• Anonym (vissautism)
    Emil i Lönneberga skrev 2007-07-31 23:43:56 följande:
    Hur arbetsför är man då man har adhd?? Jag känner att det spelar ingen roll vilka jobb jag tar. Blir total utmattad inom 6 månader pga att jag MÅSTE komma i tid så ingen kollar snett, MÅSTE vara uppmärksam så man inte verkar dum i huvudet, MÅSTE klara jobba minst 50% galant annars är det ingen som anställer och AF vill inte hjälpa utan tycker man är fullständigt värdelös.
    Ja, jag vet inte. FÖr jag verkar vara den enda som räknas kunna jobba med diagnos. Just nu är jag less och det känns som "alla andra" är sjukskrivna och orkar inte / kan inte jobba och bara lilla jag sliter i mitt anletes svett.

*smådeppad period just nu*
  • Anonym (vissautism)
    wellah skrev 2007-08-01 13:18:34 följande:
    har du pratat med läkare om sjukskrivning eller aktivitets/sjukersättning? Kanske få gå någon funktionsutredning eller vara med i någon grupp... här där jag bor finns flera saker att välja på allt från stavgång/hälsa, matlagning, sticka/sy, gruppterapi osv.
    Mmm.... Diagnos på papper har jag ju sedan flera år tillbaka. Har pratat med dem om sjukskrivning men de nappade icke på det.

Jag tror att jag har kämpat på för bra i mitt liv. De tror inte på att jag några problem egentligen (de skulle bara veta...).
    Jag har en universitetsutbildning på hyffsad nivå samt ett heltidsjobb. Det enda jag kan få hjälp med är att få bort ungarna mina från hemmet (dvs stödfamilj). Även om det inte är det som är problemet för mig.

Nä, tacka vet jag min förra läkare. Han fattade att även proffessorer kan ha riktigt riktigt svårt att hantera sitt liv. (jag är inte professor, tog det bara som exempel eftersom han hade en patient som var det).

Men tack ändå!! Verkligen!!
  • Anonym (vissautism)
    Anonym (Ida) skrev 2007-08-01 13:19:38 följande:
    Anonym (vissautism) skrev 2007-07-30 23:39:29 följande: Hi hi hur kunde du komma ihåg att jag frågat hur många barn du hade...? Fem barn... OJ! du gör det bra som dessutom jobbar!Jag har aldrig analyserat varför det gick så bra i skolan. Jag tror att det kan vara en typ av maniskhet kombinerat med att jag haft en jobbig uppväxtmiljö som resulterat att jag tagit min tillflykt till skolböckerna. KANSKE. Jag menar, om jag fokuserade på skolan så behövde jag inte fokusera så mycket på det där jobbiga som var hemma.Känner mig ganska lik dig på vissa områden i och med att jag själv också jobbat heltid i över fem år. Fast jag jobbar inte just nu. Får jag fråga vad du jobbar med??
    Du har ingen mailadress eller så? Jag vill inte skriva för mycket här nämligen. Det är så många som läser på fl.
    Tyvärr har ju många fördomar om bokstäver. Och har man dessutom ett jobb som är lite mer än kassörska så kan det bli lite känsligt.

Det är skönt att höra att det är fler ändå som inte trillat ner i droger och varit värsting utan faktiskt har ett ordnat liv hela vägen (och det är INGET ont om de som har trillat dit!!!! Det VET ni!!! Jag känner mig bara lite ensam i min posistion ibland.)
  • Anonym (vissautism)
    Bumbi mia skrev 2007-08-01 20:25:45 följande:
    Barnen är 5 och 2, 5-åringen har förskola. Men bara 15 tim/v, 2-åringen kommer börja på dagis efter jul.Problemet med dagis är att jag har otroligt svårt att gå ut själv med barnen, har svår social fobi. Sen är det långt till dagis, tar ca 40min att gå, och jag har inget körkort och jag vågar inte cykla med dottern och sonen själv så långt. Så vi har anpassat dotterns tider efter hur sambon jobbar, så han kan lämna och hämta.
    Jag kan berätta att om ni båda är borta från hemmet sen så kommer hemmet inte stökas ner på samma sätt. På det sättet blir hemma lite lättare
    + att barnen ofta är aktiverade efter en stund på dagis och inte lika krävande.
  • Anonym (vissautism)
    Anonym (Ida) skrev 2007-08-01 20:01:06 följande:
    Anonym (vissautism) skrev 2007-08-01 14:55:56 följande: Hallå!Jag blev så glad så jag la upp en ny mailadress. Min vanliga adress röjer nämligen för mycket information...Du kan maila mig på [email protected] håller med... jag känner mig också lite ensam ibland...Maila mig gärna så kan vi snacka mer!
    Det var därför inte jag la ut min. Tur du hann först i att vara lite på då. Jag tänkte tanken annars...
  • Anonym (vissautism)
    Anonym (Ida) skrev 2007-08-01 20:01:06 följande:
    Anonym (vissautism) skrev 2007-08-01 14:55:56 följande: Hallå!Jag blev så glad så jag la upp en ny mailadress. Min vanliga adress röjer nämligen för mycket information...Du kan maila mig på [email protected] håller med... jag känner mig också lite ensam ibland...Maila mig gärna så kan vi snacka mer!
    You´ve got mail.

...annars hade du bara kunnat kika in hos (idi) och frågat. Hon vet.
  • Anonym (vissautism)

(idi): Jag vet inte. Man tar en dag i sänder tror jag. Och hoppas... på att en dag ska allt få sin förklaring.
    Jag kan trösta dig med att jag tror du kommer känna dig mycket bättre när du får börja medicinera. Säkert en svacka i början när allt kommer ikapp, men sen... en helt ny värld framträder. Så som det ska vara, skulle vara.

*kram*

• Anonym (vissautism)
    Emil i Lönneberga skrev 2007-08-01 22:30:29 följande:
    Är det nån härinne som troligtvis eller har adhd och som också har problem med ett beroende?? Nu menar jag vilket beroende som helst.
    Uh ja!
    "Beroende av beroende" var det här!
  • Anonym (vissautism)
    Emil i Lönneberga skrev 2007-08-01 22:57:17 följande:
    Nu kom tårarna! Jag har fallit Fy faan. Vill inte ha ont.
    *kramar om*
  • Anonym (vissautism)
    Elinar skrev 2007-08-07 15:17:21 följande:
    Det där med att vara manisk, även om det är utmattande så får man ju så himla mycket gjort då, som en kompensation för allt man INTE fått gjort däremellan, och så har mycket livet gått, nada-nada-nada-nada-TJOHEJ!-nada-nada-nada... och i snitt ha man lyckats hålla sig precis på nedre gränsen till godkänt, men nu, när man måste funka VARJE dag för att barnen ska få sitt och man hasar sig fram i sengångar-modus, och när väl maniskheten slår till har man inte svängrum för att utnyttja det för allt vardagliga som ska fuka då med... hörde en sommarpratare som sade något om nuet som inte fick plats mellan 'måste hinna' och 'redan försent' - så glasklart exakt så ser hela livet ut...
    Hey, hey! SÅ bra skrivet!!
  • Anonym (vissautism)
    Emil i Lönneberga skrev 2007-08-10 21:38:52 följande:
    Anonym (Ida) skrev 2007-08-10 21:33:00 följande: Jag lever i ett homosexuellt förhållande :) Jag är kvinna.Hon säger att det inte är med mening, ändå har hon ständigt småsår på bena. Nyss visade hon undersidan på trosorna och det var blodigt. Jag sa "fy faan, jag mår illa, jag mår illa av dina sår överallt" Hon säger "tror du jag gör det med flit?? sluta bråka"
    ...tycker du ska få henne att kontakta psyk. Antidepressiva eller ångestdämpande kanske? Plus kurators- eller psykologkontakt kan jag tänka mig kan vara lämpligt.
  • Anonym (vissautism)
    Anonym (Ida) skrev 2007-08-11 20:09:25 följande:
    Anonym (vissautism) skrev 2007-08-11 19:13:17 följande: Hur är det med dig?? Har tänkt på dig i veckan!Hoppas livet är drägligt för dig. Själv mår jag skit.

Det är helt ok just nu. Känns som jag har koll på tillvaron, hyffsat iaf.

Tråkigt att du inte mår bra. Vet du varför? Något som strular?

• Anonym (vissautism)
    Bumbi mia skrev 2007-08-12 03:25:24 följande:
    Mår skit!Sitter här och gråter, känner mig helt tom. När allt verkar flyta på i mitt liv så är det alltid något som händer.Nu ska min psykolog sluta, hon har sagt upp sig och kommer sluta i mitten på Oktober. Visst, hon var/är kanske inte den bästa men den enda personen som jag har haft regelbunden kontakt med i nästan 1år. Jag har räknat att jag hinner träffa henne 3 gånger till innan hon slutar.Hon och jag som hade så mycket planer i höst, hon som sa att hon skulle finnas kvar för mig när jag var orolig över att alla psykologer som jag har träffat har slutat efter ett tag.Jag har inte ens en läkare som jag träffar, det är en läkare som jag aldrig har träffat som skriver ut min Concerta.Jag ska träffa en person nästa vecka för att prata om att jag ska börja arbetsträna, hur f*n ska jag orka det?Det känns som allt kommer sluta i en katastrof.Jag får bara mer och mer ångest, självmordstankar, och annat skit. Det har tagit mig 1år att börja fungera "normalt" igen, och nu är jag på väg ner i det "svarta hålet" igen.......
    *kramar om*
  • Anonym (vissautism)
    Emil i Lönneberga skrev 2007-08-12 13:48:46 följande:
    Anonym (vissautism) skrev 2007-08-11 22:21:43 följande: Kul och höra!!
    Tack!
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!