Inlägg från: Anonym (vissautism) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vissautism)

vuxen adhd/add!!!

Välkommen till tråden Linda!! Hoppas du ska trivas.
    Tyvärr klarade jag mig inte igenom inlägget, men kanske i morgon?

idiblon: Ibland får man svar snabbare än väntat...

• Anonym (vissautism)
    Elinar skrev 2007-06-29 17:42:22 följande:
    ...Fast ibland kanske man ska kontroll-läsa det man skriver så det är läsbart. Jag har alltid skrivit oläsligt (lärde mig själv att skriva och hålla pennan och NÅDE DEN som under skoltiden försökt lära om mig...), men en barndomsväninna påpekade nyligen att jag lyckas ha en personlig och svårtydd handstil t.o.m. när jag mailar...Någon frågade vad jag menade med att helvetet brast lös om jag satte mig ner en minut, och då menar jag väl egentligen att den minut aldrig blir en minut, utan att om jag tillåter mig att sätta mig vid datorn så fastnar jag så lätt och så faller familjen och hemmet i spillror bakom min rygg, ingen får mat, ingen kommer ut, eller in, eller i säng, eller ur den eller får svar på sina triljoners frågor... fast egentligen handlar det ju om att livet är så kaotiskt att det inte finns utrymme för någon egen tid, eftersom all energi och tid går åt och räcker aldrig till för att försöka upprätthålla den sköra tråd som det mest basala livet hela tiden hänger på... Om man då snor til sig själv (genom att t.ex. sätta sig vid datorn så här) av den tid och tankekraft som redan är allt för begränsad så ... Kaboong...
    *lol*
    Vet tyvärr preciiiis vad du menar.
  • Anonym (vissautism)
    Anonym (Ida) skrev 2007-06-29 21:10:41 följande:
    Jag reagerar med ilska och irritation på allt möjligt... jag exploderar för minsta lilla. Håller jag på att bli knäpp????? Jag var ju inte riktigt så här illa innan jag var till den där hjärnskrynklaren. Just nu tänker jag att jag har nog inbillat mig allt det här med ADHD....HJÄLP!!
    Jag tror det är rätt vanligt att reagera starkt när man har fått sin diagnos. Det är ju många års frustration som plötsligt får en förklaring och tom något slags godkännande. "Det var inte mitt fel", liksom. Samtidigt som man också kan börja fundera över hur det hade varit om man hade fått diagnos mycket tidigare.
  • Anonym (vissautism)
    carita1974 skrev 2007-07-01 17:38:20 följande:
    Hej!Har alltid varit överaktiv...Svårt med koncentration osv osv...Har även hållit på med droger för ca 7 1/2 år sen.Asså jag har varit ren i 7 1/2 år...Jag och exmannen tog amfetamin...och alla hans polare vart speedade...Inte jag..jag kunde sitta i en soffa och filosofera i flera timmar....det var nog det som gjorde att jag blev "kär" i amfetaminet.Glad att vara ren nu jag...Har juh en underbar liten fam nu.Kram till alla här i tråden och håll tummarna för mej imorgon nu då.Får diagnosen imorgon!!!
    Hoppas det går bra idag!
  • Anonym (vissautism)
    Anonym (add) skrev 2007-07-02 21:34:12 följande:
    Hur själmedicinera???? Hur vet du vad du ska ta, hur mycket...osv...vart får du tag i det??...svart lr? Du kanske inte kan svara, men jag undrar då det kan ta flera år med utredning!!!
    Det är vanligt med självmedicinering på olika sätt. Nikotin, droger, alkohol... Själv använde jag snus i brist på annat (och tur var väl det -att bristen fanns alltså ).
  • Anonym (vissautism)
    Anonym (Ida) skrev 2007-07-03 16:13:02 följande:
    Anonym (add+anhöri) skrev 2007-07-02 22:24:22 följande: Jag blir också supertrött mentalt efter en veckohandling... har aldrig tänkt så mycket på det förut utan trott att jag bara varit klen. Accepterat fakta liksom. Att den minsta lilla sak uttröttar mig. Skönt att det finns likasinnade!!
    Visst är det ironiskt ändå?

Man orkar inte sitta ner genom en hel film utan måste upp och springa hela tiden (tack gode gud för reklamen!)

Men efter en större handling eller en dag på jobbet är man helt uttömt slut!
    Jag orkar inte ens ställa ordentlig mat på bordet åt barnen. Det har hänt (rätt ofta *harkel*) att de får typ ett paket upptinade köttbullar, enbart...
  • Anonym (vissautism)

DAMP-attacker... är det rebound ni pratar om månne? För när medicinen går ur kroppen (vilken den egentligen inte ska göra anser jag) så får man ADHD-symtom fast värre. Själv blir jag otroligt virrig och klumpig.
    Rebound är ett tecken på att man är lite sen att ta nästa tablett.

Jag har börjat jobba + har kommit in i en mindre hypad period (igen) så jag är inte så aktiv här nu. Men kikar in ibland.

• Anonym (vissautism)
    miniminja: Du vet att det inte bara finns concerta /ritalin väl? Om det inte fungerar kanske metamina är värt att prova?
  • Anonym (vissautism)
    Deborah skrev 2007-07-10 14:29:14 följande:
    Ser att de flesta medicinerar här, undrar därför...Vad och vilka mediciner använder ni? Om ni använt någon som ni absolut inte klarade av, vilken och varför?De som inte blir medicinerade, får ni kognitiv beteende terapi eller någon annan typ av "hjälp"`?Ursäkta om jag har massor av frågor, men här är enda stället där jag "ser andra som mig".Mvh Deborah
    Jag har medicinerats med antidepressiva (typ prozac) utan att det hjälpte. Fick sedan nefadar (förbjudet läkemedel numer), har även provat efexor. Nefadar var underbart, fick livslusten tillbaka.

Slutade med nefadar och fick metamina. Mådde dåligt av den (ångest och hjärtklappning). Nefadar sattes åter in + metamina. Då funkade det. Då blev jag som en "vanlig" människa, inga adhd-symtom kvar.

Jag har gått hos psykolog, kurator mm från och till sedan jag var tonåring. Jag har nu, över 30 fyllda, insett att det är något jag behöver bara. Jag kommer aldrig att bli färdigbehandlad, jag behöver "prat-kontakt" kontinuerligt.
  • Anonym (vissautism)
    madlun skrev 2007-07-11 21:21:12 följande:
    Hej hå! Helt ny här. Jag blev utredd i höstas, kan inte riktigt begripa än om jag är ADHD eller ADD, det varierar lite det där med aktiviteten, men det är alltid massor på gång - samtidigt.Nåja, ett problem... Jag lyckas inte få medicinering, jag är över 35, vilket var det första problemet, sedan skyllde psykiatern på att det kostade för mycket! Hon påstod att hon skulle skicka en remiss vidare till annan instans som är mer insatt - själv jobbar hon på vårdcentral. Men jag tror inte att hon har gjort det. Hur fasen gör man för att bli ordentligt hjälpt?
    Ingen aning hur man gör.
    Välkommen hit iaf!

Jag har adhd och här ser aktiviteten ut så att jag inte kan sitta still. Det liksom kryper i kroppen hela tiden. Och tvingas jag sitta still på en stol mest hela dagen stänger hjärnan ner och jag får ingenting gjort (om jag inte proppar i mig socker då eller spelar spel på datorn så jag aktiverar mig på det sättet).

Massor på gång, är inte det mer dålig impulskontroll (vilket jag också har iofs)?
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!