Inlägg från: Anonym (vissautism) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vissautism)

vuxen adhd/add!!!

Bumbi: Jadu, det är svårt det där. Men du säger å ena sidan att hon är jättebra. Men sen att hon inte kan adhd, hon ger dig omöjliga uppgifter och dessutom verkar hon vilja avsluta din behandling just nu.
    På de grunderna kan det ju vara värt att prova att söka kuratorshjälp. Det finns ju faktiskt en hel del superbra kuratorer också!

• Anonym (vissautism)

Känner att jag behöver förklara grunden till mitt sena inlägg igår.

Det kommer sig dels av att min man mer än gärna uppger att han inte klarar vissa saker /inte tänker göra dem för han har faktiskt diagnos (kanske sunt?)

Och att jag kan bli irriterad på att det faktiskt krävs så j-kla mycket extra energi bara för att komma ihåg samt fixa grönsaker till middagen. När det borde vara så självklart enkelt.

• Anonym (vissautism)

anonym (idi): Jo, naturligtvis menade jag den där ansträngningen förutom när man är manisk på det. Jag var otydlig där.
    Jag försöker verkligen göra det till en inte så stor grej utan bara göra det. Se till att ha majs på burk hemma och åtminstonde försöka komma ihåg att ta fram konservöppnaren. Göra det till en vana liksom.

Men jag tror inte för en sekund att "vanliga människor" spenderar hälften så mycket energi på att komma ihåg sådant.

• Anonym (vissautism)
    Anonym (ADD) skrev 2007-07-20 13:35:36 följande:
    Gravid igen! Kul som attan men lite orolig är man ju eftersom jag har ätit concerta en månad in i graviditeten. Någon som har erfarit detta? Barnmorskan trodde inte det skulle vara något problem dock. Var precis på väg att börja med Ritalin också men som tur hann jag inte starta med det. Så nu är jag tablett, cigarett och spritfri... Det var inga problem under den första graviditeten heller, men så fort jag har slutat med amningen helt så är cigaretterna framme igen... Det går superlätt att inte röka när det är någon annan man tänker på men om det bara är en själv så spelar det ju ingen roll... varför är man inte smartare än såhär egentligen... *suck*
    Jag åt ritalin en bit in i denna sista graviditet. Jag vet inte vad biverkningarna kan vara av det.
    Hursom blev det en del komplikationer, men jag tror ju inte det allt beror på något ritalin. Det som hände var förtidsbörd pga att förlossning kom igång + moderkakan lossnade.
    Sen hade barnet navel- och ljumskbråck + låg väldans lågt i syre bra länge efter födseln så vi blev kvar ett tag på prematuren.

Ibland kan jag ju tänka att bråcken kanske kan ha med ritalinet att göra. Samtidigt är väl sådana bråck inte så himlans ovanliga?
  • Anonym (vissautism)
    Anonym (gravid) skrev 2007-07-24 22:51:25 följande:
    Jag vet att jag inte måste berätta, men saken är den att jag vill det för då skulle jag kunna få ett bättre stöd. Det handlar inte om att jag tror att bm dömer mig utan att det står i barnets papper att moder har adhd. Och samhället är väldigt dömande. Jag jobbar med myndighetsutövning och ni skulle bara veta vilka fördomar som finns inom kommunen. Jag blir mörkrädd. Jag har allt att förlora om jag var öppen med detta på mitt arbete.

Svårt det där, men har du inte kontakt med neuropsyk? Det är väl ändå de som ska ge dig stödet du behöver? Och ev kontakta bm om det nu skulle behövas?
    Sen har ju bm tystnadsplikt. Så det som står i de papprerna får ju inte ges ut hursom utan att du godkänner det.
    Jag var öppen med det och fick en del sjukskrivning pga det.

Ang plockning så har jag ett tips: Skaffar hur många ungar som helst så behöver ni aldrig komma ihåg att städa -för då måste ni göra det hela tiden!

Det värsta är att det faktiskt har hjälpt mig. När jag inte har en chans att glömma bort det så får jag en himlans massa gjort.

OCH jag har, äntligen, kanske, löst hur jag/vi ska ordna till ekonomin. Jag kikar in på mitt bankkonto varje dag. Har gjort det till en vana när jag ändå besöker fl. Då blir jag påmind om att jag måste tänka på ekonomin, strukturera upp den osv.. Lite glad för det är jag och hoppas det kommer hålla i sig.

• Anonym (vissautism)

(idi): Förstår det! Det där med att "alla" vill ha diagnosen.. man borde ju ändå kunna tänka tanken att adhd är underdiagnostiserat idag. Att det faktiskt är många som har haft diagnos även tidigare men inte fått det eftersom det inte har varit uppmärksammat.

Jag tycker kommentaren var dum eftersom det finns diagnoskriterier och man faktiskt gör en ordentlig utredning innan diagnos. Alla som utreds får ju inte diagnos liksom.
    Hoppas det bara var en groda från hennes sida.

Fortsatt lycka till!

• Anonym (vissautism)
    Anonym (idi) skrev 2007-07-26 19:54:35 följande:
    Hur gick det för er när ni gjorde minnestester?
    Tror inte jag gjorde sådana, men de tester jag gjorde tror jag gick bra förutom obligatoriska slarvfel.
  • Anonym (vissautism)
    Anonym (idi) skrev 2007-07-26 21:58:40 följande:
    Precis! Hade en radio stått på, en människa till varit i rummet, barn lekt utanför, vinden susat, en fågel kvittrat, en dörr stängts eller VAD SOM HELST så hade jag totalt tappat tråden. Men hon verkade vara medveten om att det kunde vara så. Skönt!
    Ni tror inte de gör testerna för att utesluta andra fel? Jag gjorde en mätning på hjärnvågorna bla för att utesluta andra störningar.
  • Anonym (vissautism)
    Anonym (idi) skrev 2007-07-27 09:08:17 följande:
    Anonym (vissautism) skrev 2007-07-27 09:02:19 följande: Jo, det är absolut mycket möjligt! Jag tror att jag nojar i onödan. Mätning på hjärnvågorna? Coolt! Jag ska ju skickas till neurolog för att utesluta biologiska fel på hjärnan. (?) Är det sådant man gör då?
    Ingen aning, men jag kan gissa det.
    Men coolt vet jag inte, för kletet se satte i håret för att fästa elektroderna var lögn att få bort första dygnet.

Men det är ju en del i diagnostiseringen. Att man utesluter andra sjukdomar /tillstånd. skönt att höra att de går rätt tillväga iaf!
  • Anonym (vissautism)
    minimaja: Jag har stora problem med tempramentet. Jag tror få skulle tro det när det först träffade mig för jag ger ett väldigt mesigt och dumsnällt intryck.
    Men stubinen är tokkort. När jag var yngre gick jag tom och tänkte på hur jag skulle vrida nacken av typ en förbipasserande katt eller något. Det var som om det fanns ett ton tungt berg av ilska och frustrationer som behövde komma ut.

Mean

--> Jag kan lugna alla med att ingen annan än jag kom till skada. Jag idkade det populära "skära sig själv" istället. Ibland blev det nästan figurer... (när man ändå håller på liksom).

Nu är det tyvärr ungarna som kommer i kläm. Jag finner mig ofta slänga deras saker i golvet eller vråla hejdlöst åt dem för småsaker egentligen. Skäms varje kväll jag lägger mig.
    Sad 

Elinar: Visst är det lustigt det där med andras uppfattning om mediciner?
    En pojkvän jag hade för länge sedan ville prova mina antidepp. "För att se hur det var att bli lite uppåt".
    Hot Air Balloon 

Fick berätta att man måste ta dem några månader för att få effekt och då blev han jätteförvånad. Och han var ändå veterinärstudent!! Tycker han borde ha kunnat någe om mediciner?

Veterinarian 

Ursäkta alla smileysar. Tycker bara själv det är lättare att läsa med bilder i.
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!