Inlägg från: Anonym (vissautism) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vissautism)

vuxen adhd/add!!!

madlun skrev 2007-07-12 10:38:50 följande:
    Massor på gång, är inte det mer dålig impulskontroll (vilket jag också har iofs)?[/citat]Jo, jag har dålig impulskontroll, kombinerat med häftigt temperament, inte så kul, bl a därför jag så gärna vill få mediciner, för att mina relationer ska funka. Inte för att jag blir fysiskt aggressiv eller så, men jag blir onödigt arg rätt ofta. Men det vore också väldigt skönt att kunna fokusera på en sak i taget. Slippa glömma grytor på spisen...
    Det förstår jag helt! Ursäkta om jag ger mig på att detaljkorrigera inlägg osv... orsaken framgår förhoppningsvis av mitt anonyma nick här. Hoppas jag?

• Anonym (vissautism)
    Deborah skrev 2007-07-13 03:00:40 följande:
    Anonym (vissautism) skrev 2007-07-11 21:13:16 följande: Tack för ditt svar. Tråkigt med alla dessa biverkningar av medicinerna. Alltid ska man få nåt skit för att förbättra nåt annat. Hoppas du idag mår "bra", så bra som man kan må. Jag har oxå kontinuerlig samtalskontakt med v-psyk. Ringer och kommer hem varje vecka. Det tycker jag är jätte bra, hon hjälper mig att komma igång lite. "Få fingrarna ur" som det nu så fint heter, med sånt som känns jobbigt att göra.Mvh Dee
    Jodå, det är bättre idag.
    Jag får också samma effekt av samtalskontakt "fingrarna ur".
    ...och bränna ägg är du inte ensam om att ha gjort... Visst blir de fina när de blir överhettade på botten och skalet spricker?
  • Anonym (vissautism)
    Anonym (add+anhöri) skrev 2007-07-13 11:11:27 följande:
    Yes!! En utredning ska göras på mig. Läkarn ska skicka remiss till en psykratrin.
    Grattis!

Hej idiblon!! Allt väl?

• Anonym (vissautism)
    Filips mamma81 skrev 2007-07-13 14:41:20 följande:
    Hej ja min man har ADHD men de märks inte så mycket på honom, han är nervös och orolig av sig ska hålla reda på allt så tvättar städar och plocka undan är hans sak är typDet är ingen ide att ja försöker göra det för, han gör om de direkt en då
    Ok... du vet att det finns en anhörigtråd väl? Fast kanske du också har diagnos?

I den här tråden tycker vi sådant är helt normalt nämligen.
  • Anonym (vissautism)
    carita1974 skrev 2007-07-13 19:20:18 följande:
    Hej alla här på tråden!Ni ska bara veta vad jag tycker det är skönt att denna tråd finns....För här finner jag det jag behöver.Någon som vet hur det är att vara "jag"...Med allt som det innebär att ha adhd.Min make tycker inte att det är nått "fel" på mej utan älskar mej villkorslöst.Vilket ifs är underbart och bra.Men det är det att jag kan tycka det är svårt att förklara vissa saker för honom som kan vara enklare att förklara här då dom flesta *skratt* "lider" utav samma sak som jag.Massa kramar till alla här inne!!!!!//Carita
    Vi förstår precis! Det är därför vi är här också.

Det är skönt faktiskt med ett ställe där man kan skriva vissa saker utan att behöva förklara en massa (som att bränna äggen tex..) och även slippa riskera att bli dumförklarad eller uppfattad som "pain in the ass" kan jag känna.
    Slippa alla suckar och ojjanden för att man inte klarar av vissa saker på samma sätt som andra.
  • Anonym (vissautism)
    Fråga 1.
    Finns det fler här som är äldre? Jag börjar närma mig de 40 snart.

Hur upplever ni att era symtom ändras med åldern? Det sas ju förr att ADHD växer bort. Är det något ni kan skriva under på?
    Lär ni er leva med diagnosen?

Själv tycker jag att jag kanske kan hantera och ffa förekomma en del bättre nu, men jag tycker verkligen inte att det känns lättare för det. Samma ansträngning.

Fråga 2.
    Stämmer det att man inte får börja medicinera över en viss ålder pga ovan resonemang? (eller annan orsak)
  • Anonym (vissautism)
    Anonym (add+anhöri) skrev 2007-07-14 08:43:00 följande:
    Hur gaamal är hon? Man brukar helst låta dom börja skolan innan man startar en utredning. Jag misstänker på min dotter men jag låter henne börja skolan och kanske gått 1 år innan.
    Och till mig säger det att jag borde låta utreda så snart som möjligt. Har en dotter på 5 år nu som vi misstänkt i några år (sen hon var 2-3 år).
    Elinar skrev 2007-07-14 16:18:06 följande:
    ..blir bara så lycklig att den här tråden finns! Sitter i Denver Colorado och hittade ett trådläst nätverk på en Starbucks och skulle ä-n-t-l-i-g-e-n komma igång och jobba, men å snart laptopen fann nätet kastade den sig på den här tråden som en lycklig hund som komit hem.. och ungefär så kände jag mig också! kram tjejer och kämpa på, med brända ägg och blåa näsor!
    *Vinkar glatt* Hoppas allt är bra!!

Dee: Ser du några symtom hos henne då? Jag har en dotter jag misstänker och hon har rätt tydliga symtom.
    Sen har jag en bonus som är diagnostiserad, även hon har haft tydliga symtom.
    Som diagnosperson själv tycker jag man ser rätt bra om de har eller inte.
    Emil i Lönneberga skrev 2007-07-15 19:37:24 följande:
    Skriv gärna i min tråd. Relationstråd mellan en med adhd och en med inte adhd (ingen diagnos alls).
    Finns det inte en anhörigtråd redan ? Som vi hänvisar till i TS till denna tråd?
    Vi har diagnos båda två så jag håller mig kvar här, men tack ändå för inbjudan.
    Välkommen ut ur anonymiteten! Själv håller jag mig kvar.

Snowwoman: Öhh, neij. Min kallar jakt&fiske för porr så han är nöjd bara jag låter honom hålla på med sånt.
    Jag förstår inte riktigt frågan, hade det något att göra med diagnoser eller? Tänkte att annars finns det väl någon sex-rubrik här där du säkert får bättre svar än i den här tråden.
  • Anonym (vissautism)
    Anonym (plattbränn) skrev 2007-07-19 21:32:16 följande:
    Usch vilken dålig kurator/psykolog.... sådär kan man ju inte göradet är för det första deras jobb att dra allt ur en när man kommer dit, det är dom som skall sköta samtalet, om inte du har något speciellt du känner att du måste prata om...Ibland undrar man om psykologer å sådana yrken är lite som frisörer....det är väl roligast atat peta i håret på en ung tjej som vill ha lite färg å sprät, än å peta i håret på en gråhårig gubbe med pottfrisyr?Ja, inte lätt alla gånger att förstå sig på vad som händer bakom pannbenet på dom...men hon skötte det då inte snyggt måste jag säga.
    Kanske problemet ligger däri?
    Psykologer vill nog ha en patient att jobba med medan kuratorer kan fungera mer som samtalskontakter.

Kanske du ska byta Bumbi Mia? Till en kurator istället? Låter som det är det du behöver. Om det inte är något traumatiskt eller så som du behöver bearbeta.
  • Anonym (vissautism)
    Snowwoman skrev 2007-07-19 22:55:50 följande:
    Vissautism: ursäkta mig jag såg nu att det var hon som skrev det. trodde det var en annan. huvudet var inte med riktigt.
    don´t we all?

Angående att bränna vid mat och servera rå falukorv och nudlar till middag...
    Det har ju varit lite "jag kan också" i tråden på att bränna mat och servera "KajsaVarg-middagar" osv känns det som. Hur tänker ni kring det? Det hör till diagnosen, eller stinger det till i bröstet varje gång ni tvingas göra så?

Nu har ju jag inte bara adhd utan även den där "pain-in-the-ass" diagnosen... men personligen så gör jag mitt yttersta hela tiden för att undvika den där situationen med köttbullepaketet direkt på bordet. Att verkligen ta energi och använda det för att ordna det kring barnen.

Jag har funderat lite kring det idag. Det är ju inte så att man inte kan liksom. Vi kan ju göra allt det "alla andra" gör det tar bara mycket mer energi liksom.
    Vad lägger ni ner extra ansträngning på? (om nu någon orkade läsa hela vägen...)
  • Anonym (vissautism)

"pain-in-the-ass" = urjobbig för min omgivning

/Thanx for having me here, liksom!!

Svar på tråden vuxen adhd/add!!!