• Lindeli

Någon som bor i Schweiz

hej
    någon som har lust att byta lite erfarenheter om att bo i Schweiz....
    Ser fram emot lite svar....
    Kram

• Svar på tråden Någon som bor i Schweiz
  • Helena S

Mamba:
    Kul att din man fick jobbet
    Det är där sambon jobbar nu, fast han slutar som sagt om 3 veckor! Kanske det är din man som skall ta över hans jobb... hihi...

Vet att dom har betalat flyttkostnader (man får en klumpsumma som man får göra av med själv) och div andra saker för andra. Uppehållstillstånd till din man hjälper dom självklart med, men jag vet inte om ni, dvs du och barnen, måste söka separat eller inte. Det fick jag göra (fast det kan bero på att vi inte är gifta), för att mitt tillstånd är beroende av att sambon får tillstånd eftersom jag inte jobbar för tillfället. Man måste iaf gå till Kreisbüro och anmäla sig inom 7 dagar efter man kommit in i landet! Håller för övrigt med Ain och rekommenderar också att man skriver sig här och skriver ut sig ur Sverige om man planerar att stanna i mer än ett år.

Sedan kan jag rekommendera er att titta på lägenhet nu. För i Zürich flyttas det för det mesta 2 ggr per år (beror på att man bara kan säga upp sina kontrakt vid vissa tider), varav en är i oktober = finns fler lägenheter lediga nu än andra tider på året.
    Hemsida för lägenheter: www.homegate.ch
    Sedan har företaget intranet och anslagstavlor där man ibland kan hitta lägenheter, så det kan vara värt att titta på.
    Fundera lite på vilken typ av område ni vill bo i, i stan/utanför. Det är en fördel med bra tåg/spårvagns/bussförbindelser från hemmet till jobbet då det oftast går snabbare att åka tåg än sitta i bilkö/hitta parkering i denna stan.

• Helena S

Tuntalisa: men så långt bort bor du ju inte... bara lite alper emellan

Funderar på om vi skall åka till Lugano i helgen, eller iaf resa någonstans, blir liksom sista resan innan nya bebisen. Känns som man vill spendera extra mkt tid med Alvin nu och komma ifrån alla "måsten" hemma. För sedan kommer man ju ha fullt upp...

• Mamba
    Helena S skrev 2007-07-23 12:25:22 följande:
    Mamba: Kul att din man fick jobbet Det är där sambon jobbar nu, fast han slutar som sagt om 3 veckor! Kanske det är din man som skall ta över hans jobb... hihi... Vet att dom har betalat flyttkostnader (man får en klumpsumma som man får göra av med själv) och div andra saker för andra. Uppehållstillstånd till din man hjälper dom självklart med, men jag vet inte om ni, dvs du och barnen, måste söka separat eller inte. Det fick jag göra (fast det kan bero på att vi inte är gifta), för att mitt tillstånd är beroende av att sambon får tillstånd eftersom jag inte jobbar för tillfället. Man måste iaf gå till Kreisbüro och anmäla sig inom 7 dagar efter man kommit in i landet! Håller för övrigt med Ain och rekommenderar också att man skriver sig här och skriver ut sig ur Sverige om man planerar att stanna i mer än ett år. Sedan kan jag rekommendera er att titta på lägenhet nu. För i Zürich flyttas det för det mesta 2 ggr per år (beror på att man bara kan säga upp sina kontrakt vid vissa tider), varav en är i oktober = finns fler lägenheter lediga nu än andra tider på året. Hemsida för lägenheter: www.homegate.ch Sedan har företaget intranet och anslagstavlor där man ibland kan hitta lägenheter, så det kan vara värt att titta på. Fundera lite på vilken typ av område ni vill bo i, i stan/utanför. Det är en fördel med bra tåg/spårvagns/bussförbindelser från hemmet till jobbet då det oftast går snabbare att åka tåg än sitta i bilkö/hitta parkering i denna stan.
    Jasså! Är han också civ-ing och programmerar datorer?

Vi har kikat på den sidan, tack för infon om lägenhetskontraken och så. Bra tips! Har kikat på den sidan förrut

Vart bor ni? Vi hade tänkt klara oss utan bil till en början och sen köpa en där nere i så fall.  OCh jag har vilket som helst inget körkort så jag är beroende av lokaltrafiken,.
    Jag vill kunna gå lätt till saker också.
    Vart bor ni och vart är bra att bo med barn? Vad rekommenderar du? Bor ni centralt?
    Mamma till Isak & Love
  • Helena S

Mamba: javisst, han är civ.ing (fast är även civ.ekonom). Han programmerar inte, är mer projektledare, dvs säger åt andra vad dom skall programmera...
    Finns förövrigt väldigt (!) många svenskar på UBS, någon har sagt till mig att det är typ 400 svenskar bara på investment banken, vilket är mkt!!

Vi bor mer eller mindre mitt inne i stan, i Enge (kreis 2). Trivs jättebra här. Det är ett ganska lugnt område, mkt barnfamiljer, med bra lekplatser, nära till sjön och badplats, nära shopping osv. Vi har inte bil, behövs inte eftersom det är så bra med spårvagnar, bussar, tåg mm (+ att vi nästan bara tar hemkörning när vi handlar mat, jag handlar som vanligt o affären skickar hem varorna för 5 fr ). Fast jag kan rekommendera att ha en liten o lätt vagn (vi har precis beställt en P&T syskonvagn), för det underlättar eftersom inte allt är handikappsanpassat Vi hyr bil dom gånger vi behöver. Fast vissa anställda (beror på titel) på banken får bidrag varje månad för att ha bil, och då kan man ju lika gärna ha det...

• Tuntalisa

Men Helena! Inte kommer du till Lugano denna helg!!! Typiskt när vi ska till Geneve i helgen för en 40-arsdagsfest...

• Cilla R

Bor inte i Schweiz, men är gift med en schweizare, vi har lite tankar om att eventuellt flytta ner.
    Hoppar gärna in i tråden om det är okej?!

Mamma till Néa och Ophelia!
  • Helena S

Tuntalisa: ja man får ju passa på när ni inte är hemma Nä, men denna helgen är enda vi kan resa, sedan får vi besök och efter det är det typ 2 veckor till bf... och då stannar jag gärna hemma där jag har nära sjukhuset Vill ju inte föda i Gotthardtunneln tex

Cilla R: välkommen! (säger jag som själv är helt ny här i tråden )

Min lillkille bara sover och sover, därav all tiden på fl. Stackarn är helt slut efter en vecka med morföräldrar här (samt alla nya kindtänder som poppat upp).

• kaj04

go kväll go kväll!

härligt med åska o blixtar eller hur?!

Helena: är det inte i Enge det finns svenska lekgrupper? brukar du vara där? har bara sett det någonstans på internet.

cilla r: instämmer med Helena, välkommen hit (fast jag är oxå ganska ny här..)

tuntalisa: här i schweiz är ingenting långt! jag är uppvuxen i norrland, där pratar vi om avstånd! vad är 2,5 timmars bilkörning???Flört

önskar er alla en trevlig kväll!

• Tuntalisa

kaj04: nej det är väl egentligen inte langt, men det skulle ju vara svart att ses för fika och sen aka tillbaks...

Ja lite regn fick vi här med, men mest i norra Ticino. I eftermiddag blir det 30 grader och sol igen...

• Ain

Helena ska till Tessin där tuntalisa bor som ska till Geneve där jag bor som ska till österrike Men vi aker genom Zürich

Svar på tråden Någon som bor i Schweiz