• Filodi

Maraboukladdkaka

Måste bara dela med mig av en supergod kladdkaka som passar extra för alla chokladberoende där ute ;)

Smet:
    2 dl socker
    2 ägg
    100 gram Marabou Daim
    80 gram margarin
    1 3/4 del vetemjöl

Glasyr:
    100 gram Marabou Scweizernöt
    4-5 msk vispgrädde

Gör så här:
    Vispa ägg och socker poröst.
    Smält Marabou Daim och margarinet.
    Blanda ihop ovanstående väl tillsammans med mjölet.
    Grädda i 175 grader i 20 min, längst ner i ugnen.
    Låt kakan svalna.

Gör under tiden glasyren genom att smälta Marabou Scweizernöt ihop med grädden.
    Lägg på glasyren.. NJUT!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 08:04:12:
    Passar på att göra en uppdatering nu när en del här provat att baka kakan!

*Chokladen i receptet går att byta ut mot annan choklad såsom apelsinkrokant, mintchoklad, mörkare choklad, vit toblerone, daim, lägga i kakao, russin, osv. På så sätt kan man variera i oändlighet :)

*Tillbehör som vi i tråden provat: Hallon, Mangobitar, Vaniljglass, Grädde..

*Kakan kan både serveras ljummen eller kall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 21:29:31:
    Det står som några upptäckt lite fel i receptet.

1 3/4 dl mjöl ska det vara :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-13 18:21:21:
    Passar på att uppdatera tråden lite igen..

*Kakan blir låg och om man utgår från originalreceptet så blir den också ganska ljus i färgen.

*Den form som många använt är en springform, dvs en med löstagbara kanter. Man kan även använda engångsformar, eller andra former i liknande storlekar.

• Svar på tråden Maraboukladdkaka
  • Carolina1979
    Tina83 skrev 2007-06-17 20:18:39 följande:
    öh...vet inte om jag gjort fel nu, men ska den va typ ljus?...jag har inte kastat in den i ugnen än, men jag vispade socker o ägg. sen tog jag i mjöl o sen det smälta smöret o chokladen, o den e ju så ljus!skynda o säg om jag gjort fel! måste ha in den
    Du har gjort helt rätt - den är inte särskilt mörk i färgen!
    ~Har en böna i magen, BF 4 Augusti 2007~ Min blogg: www.carolina1979.blogg.se
  • Rettis

Nej det är inte fel!! Den blev ljus!! Nästa gång ska jag ha i lite kakao i smeten så att den blir lite mörkare!!

• Runguska

Jag funderar på att göra denna nästa gång min mamma kommer alternativt till makens och min bröllopsdag som är snart. Om jag hittar ska jag i så fall pryda dem med Marabous chokladhjärtan.

• Tina83

huur länge ska man vänta med o äta kakan? chokladen stelnar ju aldrig! råkade få i tre droppar vatten i, det kanske har med saken o göra....

står i kylen nu, är det ok? eller kan det hända nåt med den då??

har ni ätit den direkt eller? svara snabbt, akutläge

• tomcar1

Hej !
    Nu har jag gjort kakan och den är verkligen så god som TS och alla andra säger.

Tina83..jag hade på glasyren och tog första biten redan 10 minuter senare för det stelnade ganska fort. Det blev inte hårt, men var inte rinnande heller. Jag ställde det som blev kvar i kylen och det var ingen fara.Den var precis lika god.

Min kaka stod i ugnen i ca 25 minuter och blev perfekt.

• Carolina1979
    Tina83 skrev 2007-06-17 21:13:39 följande:
    huur länge ska man vänta med o äta kakan? chokladen stelnar ju aldrig! råkade få i tre droppar vatten i, det kanske har med saken o göra....står i kylen nu, är det ok? eller kan det hända nåt med den då??har ni ätit den direkt eller? svara snabbt, akutläge
    Jag har satt in min i kylen när jag lagt på glasyren och låtit den stå en timma ungefär... har varit precis lika god för det - o glasyren stelnar snabbt när man har den i kylen
    ~Har en böna i magen, BF 4 Augusti 2007~ Min blogg: www.carolina1979.blogg.se
  • miniGrynet
    Zixi skrev 2007-06-17 16:53:38 följande:
    miniGrynet, där är inga nötter i daim (bara mandel) så det är inga problem, inte heller är där nötter i toblerone, det har jag haft på tårtan och det var mycket gott. Fast favoriten var apelsinkrokant.Och jag har faktiskt "bara" bakat den två gånger..... lovar ;)
    Ok, är allergisk mot både nötter o mandel, men jag ser det som en o samma grupp.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Zixi
    miniGrynet skrev 2007-06-17 21:22:28 följande:
    Ok, är allergisk mot både nötter o mandel, men jag ser det som en o samma grupp.
    Ok, sorry då. Det är inte så vanligt att vara allergisk mot mandel, de flesta "vanliga" nötallergiker tåler mandel. Då får du akta dig för både daimen och tobleronen!
Svar på tråden Maraboukladdkaka