• Filodi

Maraboukladdkaka

Måste bara dela med mig av en supergod kladdkaka som passar extra för alla chokladberoende där ute ;)

Smet:
    2 dl socker
    2 ägg
    100 gram Marabou Daim
    80 gram margarin
    1 3/4 del vetemjöl

Glasyr:
    100 gram Marabou Scweizernöt
    4-5 msk vispgrädde

Gör så här:
    Vispa ägg och socker poröst.
    Smält Marabou Daim och margarinet.
    Blanda ihop ovanstående väl tillsammans med mjölet.
    Grädda i 175 grader i 20 min, längst ner i ugnen.
    Låt kakan svalna.

Gör under tiden glasyren genom att smälta Marabou Scweizernöt ihop med grädden.
    Lägg på glasyren.. NJUT!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 08:04:12:
    Passar på att göra en uppdatering nu när en del här provat att baka kakan!

*Chokladen i receptet går att byta ut mot annan choklad såsom apelsinkrokant, mintchoklad, mörkare choklad, vit toblerone, daim, lägga i kakao, russin, osv. På så sätt kan man variera i oändlighet :)

*Tillbehör som vi i tråden provat: Hallon, Mangobitar, Vaniljglass, Grädde..

*Kakan kan både serveras ljummen eller kall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 21:29:31:
    Det står som några upptäckt lite fel i receptet.

1 3/4 dl mjöl ska det vara :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-13 18:21:21:
    Passar på att uppdatera tråden lite igen..

*Kakan blir låg och om man utgår från originalreceptet så blir den också ganska ljus i färgen.

*Den form som många använt är en springform, dvs en med löstagbara kanter. Man kan även använda engångsformar, eller andra former i liknande storlekar.

• Svar på tråden Maraboukladdkaka
  • miniGrynet
    Zixi skrev 2007-06-17 23:16:46 följande:
    Ok, sorry då. Det är inte så vanligt att vara allergisk mot mandel, de flesta "vanliga" nötallergiker tåler mandel. Då får du akta dig för både daimen och tobleronen!
    Japp, jag är van vid att akta mig för mkt som ligger i chokladhyllan!
    Men det ska nog gå bra ändå, nåt hittar jag väl som passar bra...

Kanske Marabou Digestive skulle kunna vara nåt, för att få det lite krispiga... hmmm...
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • QuteCat

jag körde min kaka i 165grader ca 22 minuter och den blev perfekt! varken rinnig eller hård Ett tips om du har en varmluftsugn.

• Tina83

den va verkligen goood!

MEN. jag måste ha vispat äggen o sockret för mycket eller nåt, för den va inte så kladdig...den blev inte alls kladdig faktiskt... men den blev superbra ändå!

vispar ni bara lite? rörde ni ner mjölet före smöret o chokladen eller tvärtom?

• Madde A

Tina83: Jag vispoar aldrig när jag gör kladdkaka, blandar bara allt med slickepott,allt på en gång. Vispar man ägg o socker så blir det nog mer som sockerkaka.

Sen kommer jag ha den i ugnen lite kortare nästa gång

Mamma till Kevin 990701 Elias 060902
  • Jesster

Nu har jag också gjort den! Verkligen skitgod men nästa gång blir det nog lite justeringar här.

Vi har rätt bra ös i vår ugn så jag hade bara inne den i 18 minuter som jag brukar med andra kladdkakor men det var för lite, den blev rinnig - god men lite väl kladdig Sedan var den i sötaste laget så jag minskar lite på sockret nästa gång. Men jag tackar för receptet!

• Lillemma

Gjorde den i fredags och den blev supersmarrig!

• Tina83

så ingen har vispat ägg o socker poröst?

jag vispade på ett bra tag jag inte bra!

ska ha i kakao nästa gång, för lite mörkare färg. o så ska jag INTE vispa! hihi

• Rettis

Tina 83:

Jodå jag gjorde det!! Det står ju så i receptet!!

Den blev -lite- hård, men helt ok!! Nästa gång ska inte jag heller göra det!!

På vanlig kladdkaka vet jag ju att man inte gör det, men det här var ju nytt!! Men, men, man lär så länge man lever!!!

• Tina83

va???? jag har alltid vispat ägg o socker när jag gjort kladdkaka. men vadå, rör ni bara ihop allt? min kaka brukar ändp bli kladdig, men jag ska nog prova att inte vispa nästa gång!

min blev god, men den blev ju hård i kanterna o inte kladdig i mitten..

• Rettis

Nej det har jag aldrig gjort när jag gjort vanlig kladdkaka!! Då rör man bara ihop det!

Min blev oxå just hård i kanterna och inte kladdig i mitten!!

Svar på tråden Maraboukladdkaka