• Filodi

Maraboukladdkaka

Måste bara dela med mig av en supergod kladdkaka som passar extra för alla chokladberoende där ute ;)

Smet:
    2 dl socker
    2 ägg
    100 gram Marabou Daim
    80 gram margarin
    1 3/4 del vetemjöl

Glasyr:
    100 gram Marabou Scweizernöt
    4-5 msk vispgrädde

Gör så här:
    Vispa ägg och socker poröst.
    Smält Marabou Daim och margarinet.
    Blanda ihop ovanstående väl tillsammans med mjölet.
    Grädda i 175 grader i 20 min, längst ner i ugnen.
    Låt kakan svalna.

Gör under tiden glasyren genom att smälta Marabou Scweizernöt ihop med grädden.
    Lägg på glasyren.. NJUT!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 08:04:12:
    Passar på att göra en uppdatering nu när en del här provat att baka kakan!

*Chokladen i receptet går att byta ut mot annan choklad såsom apelsinkrokant, mintchoklad, mörkare choklad, vit toblerone, daim, lägga i kakao, russin, osv. På så sätt kan man variera i oändlighet :)

*Tillbehör som vi i tråden provat: Hallon, Mangobitar, Vaniljglass, Grädde..

*Kakan kan både serveras ljummen eller kall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 21:29:31:
    Det står som några upptäckt lite fel i receptet.

1 3/4 dl mjöl ska det vara :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-13 18:21:21:
    Passar på att uppdatera tråden lite igen..

*Kakan blir låg och om man utgår från originalreceptet så blir den också ganska ljus i färgen.

*Den form som många använt är en springform, dvs en med löstagbara kanter. Man kan även använda engångsformar, eller andra former i liknande storlekar.

• Svar på tråden Maraboukladdkaka
  • evaeng
    Carolina1979 skrev 2007-06-19 20:38:06 följande:
    Jag häller grädden i en skål som jag sedan sätter över ett vattenbad, där i smälter jag sen chokladen
    ytterligare en fråga då haha Skrattande   har du tallriken över en kastrull m kokande vatten? jag fick ha det när jag skulle smälta blockchoklad, men marabouschokladen smälter snabbare kanske?
  • Carolina1979
    evaeng skrev 2007-06-19 21:57:25 följande:
    ytterligare en fråga då haha    har du tallriken över en kastrull m kokande vatten? jag fick ha det när jag skulle smälta blockchoklad, men marabouschokladen smälter snabbare kanske?
    Japp, jag sätter tallriken över en kastrull med kokande vatten, och rör om hela tiden för marabouchokladen smälter som sagt fort...
    ~Har en böna i magen, BF 4 Augusti 2007~ Min blogg: www.carolina1979.blogg.se
  • eilenna78

Äsh! Smält den i micron vettja! Hålla på mixtra med långsamma vattenbad när man vill ha kaka nu!
    30-40 sek och sen i med grädden och rör runt!
    Snabbt ska det gå ju!

• Rettis

Jag gjorde direkt I en gryta!! Det gick bra det oxå!!

• Tina83

själva kakan smakade inte så mycket daim tycker jag, utan glasyren fick dra hela lasset.

kanske har det att göra med att jag smälte smör o choklad o kastrullen, UTAN vattenbad

frågar igen, tror ni att det funkar att göra vanlig kladdkaka o sen ta på glasyr på det??

• Rettis

Tina83:
    Det gjorde jag med och jag tror inte det påverkar smaken!! Men om man har i lite mer kakao i smeten så blir det nog bättre!!

Det funkar säkert kanon att ha vanlig kladdkaka!!

• Tina83

lite mer kakao.....det skulle ju inte va NÅN kakao....

men jag tänkte det också, att lite kakao skulle bli bra.

jag måste testa vanlig kladdkaka med glasyr på. ska ta lite mer glasyr än 100 g choklad

• evaeng
    Tina83 skrev 2007-06-20 08:15:08 följande:
    lite mer kakao.....det skulle ju inte va NÅN kakao....men jag tänkte det också, att lite kakao skulle bli bra. jag måste testa vanlig kladdkaka med glasyr på. ska ta lite mer glasyr än 100 g choklad
    varför ska du göra en vanlig kladdkaka? tycker du inte, denna blir bra?  gaah .. ska ju göra min kaka om en stund, har kalas idag Glad men det var väl ngn som anv kakao? hur mkt då? skriv snabbt!!!!
  • evaeng

hade du så mkt som 3 msk? men den blev inte torr då? men ni smälter chokladen m margarinet va?

Svar på tråden Maraboukladdkaka