• Filodi

Maraboukladdkaka

Måste bara dela med mig av en supergod kladdkaka som passar extra för alla chokladberoende där ute ;)

Smet:
    2 dl socker
    2 ägg
    100 gram Marabou Daim
    80 gram margarin
    1 3/4 del vetemjöl

Glasyr:
    100 gram Marabou Scweizernöt
    4-5 msk vispgrädde

Gör så här:
    Vispa ägg och socker poröst.
    Smält Marabou Daim och margarinet.
    Blanda ihop ovanstående väl tillsammans med mjölet.
    Grädda i 175 grader i 20 min, längst ner i ugnen.
    Låt kakan svalna.

Gör under tiden glasyren genom att smälta Marabou Scweizernöt ihop med grädden.
    Lägg på glasyren.. NJUT!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 08:04:12:
    Passar på att göra en uppdatering nu när en del här provat att baka kakan!

*Chokladen i receptet går att byta ut mot annan choklad såsom apelsinkrokant, mintchoklad, mörkare choklad, vit toblerone, daim, lägga i kakao, russin, osv. På så sätt kan man variera i oändlighet :)

*Tillbehör som vi i tråden provat: Hallon, Mangobitar, Vaniljglass, Grädde..

*Kakan kan både serveras ljummen eller kall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 21:29:31:
    Det står som några upptäckt lite fel i receptet.

1 3/4 dl mjöl ska det vara :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-13 18:21:21:
    Passar på att uppdatera tråden lite igen..

*Kakan blir låg och om man utgår från originalreceptet så blir den också ganska ljus i färgen.

*Den form som många använt är en springform, dvs en med löstagbara kanter. Man kan även använda engångsformar, eller andra former i liknande storlekar.

• Svar på tråden Maraboukladdkaka
  • tomcar1

Min blev inte heller så kladdig, men jag tyckte den blev bra ändå.
    Mvh tomcar1

• Royalisten

Ser framemot att pröva denna kladdkaka!Något helt nytt!Ska göra den till midsommar har jag tänkt.Älskar sweizernöt och marabou daim.Så det kan ju inte gå annat än fel!Hur ska man göra för att få bäst resultat?Det står ju alltid att man ska vispa socker och ägg poröst först.Är det tvärtom?Att man ska ha i torra ingridenser först?

• Snarkofagen

Jag DÖÖÖÖÖÖR! Vilket j*vla smarrigt recept! Vem kommer hit och sitter barnvakt medan jag springer ner snabbt som en vessla till vår affär för att inhandla allt gotta? *favoritar*

• Hallonsmurf

Royalisten, jag blandade det torra först och det blev jättegott och kladdigt!

• Poppy20

Behöver man glasyren? Blir det gott utan?

• Lindis41

nu håller jag på m en kladdkaka igen ska bli t kalaset imorg

• Tina83

poppy20: du behööööver glasyren

min kaka blev ju lite misslyckad, då den inte blev kladdig. då va glasyren räddningen.!

man borde ju kunna göra en vanlig kladdkaka o bara göra glasyr o hälla på ? måste ju bli gott d me!

• Carolina1979
    molekyl skrev 2007-06-19 19:18:55 följande:
    Har ni vispat grädden och sedan blandat... jag fattar inte...
    Jag häller grädden i en skål som jag sedan sätter över ett vattenbad, där i smälter jag sen chokladen
    ~Har en böna i magen, BF 4 Augusti 2007~ Min blogg: www.carolina1979.blogg.se
Svar på tråden Maraboukladdkaka