• LiW

*Sitter och våndas varje vecka över matsedeln.

Sitter och våndas varje vecka över matsedeln. Måste ju laga både lunch till mig och lilltjejen samt middag till hela familjen och jag känner att det bara snurrar mat mat mat i huvudet, och jag kommer aldrig på något nyttigt och kul att laga.

Det skulle vara kul med lite nya lunch och middagstips och jag antar att fler med mig får idetorka ibland.

Ett kul recept fick jag dock igår från min kompis. Vi gjorde lunch ihop och kokade spenatpasta och gjorde pastasås på mixad avocado med creme fraiche och citron. Jättegott, snabbt och känns som om det är ganska nyttigt.

Någon som vill dela med sig :)

• Svar på tråden *Sitter och våndas varje vecka över matsedeln.
  • Morots mamman

1 torskfile , 4tomater, 1 purjolök, 5dl grädde, dill... + kokt potatis..

lägg fisken i en ungsform,peppra å salta, skiva tomaterna å lägg på fisken å bredvid samma med purjon, häll på grädden å lägg på dillen, sen in i ugnen ca 45 min i 200 grader...

Hur gått som helst..

• Morots mamman

nej men hur gott som helst kanske de ska stå *skrattar* alltså ett torskfile block..

• druttendrutten

PASTA SÅS!!

koka pasta den du gillar
    bryn bacon koka upp cream frech hacka röd,gul paprika
    Ta en burk majs blanda allt utom pastan med cream frechen SUPER GOTT !!
    klart på ett par minuter

• Lilltessan

Morots mamman.
    Jag gjorde den fisken i helgen, mamma brukar göra den och jag blev så sugen. Skulle precis skriva in den här men det behövdes ju inte.

Håller med, supergott!

• Baby82

Till lunch: 2 pers.

Skala 6 potatisar, skär dom i 3 bitar, hacka purjolök. Lägg potatisen i en kastrull, täck med vatten och lite extra. Koka upp, lägg i 2 grönsaksbuljong bitar. Låt det koka i 20 minuter, när det är 10 minuter kvar lägger du i purjolöken och låter den koka med potatisen dom sista 10 minuterna.

Sedan har du en god soppa till lunch

Till middag: 2 pers.
    400 gram torsk
    En påse fransk fiskgratäng (gratinering)
    8 potatisar
    Gräddfil
    Boston gurka
    Citronpeppar

Lägg fiskblocket i en form och häll över gratineringen, sätt den i ungen på 200 grader i 50 minuter, (allt står på påsen hur du ska göra).
    Koka potatisen, och till sås blandar du gräddfil med bostongurka och smaksätter med citronpeppar.
    Sedan severar du med en god sallad till, mmmmmmmm...........

• nilla77

Hej!

Här kommer en av mina favioriter!

Lax filé, funkar jätte bra med frysta protionsbitar. Smörj in dem med olivolja och strö på tandoori krydda (santa maria india), ställ in i ugnen 225 grader ca 20 min, beroende på om fisken är fryst eller tidan. Servera med ris och tzatsiki, eller bara ris och naturell yoghurt, funkar även med bara olivoljan från tillagningen! Mycket gott!

• stjärnflocka

Nu har jag också testat Gravildas korvgryta, fast utan banan. Gott

Ett superenkelt och festligt recept kommer här:

Skär lite goda grönsaker; paprika, squash, lök osv i bitar, lägg på långpanna och ringla olivolja över. Salta och peppra. Stek i ugn i 10 min, ca 200 grader.
    Bryn en fläskfilé runt om. Salta och peppra. Skär sedan skåror i köttet med ca en cm mellanrum och peta i en halv soltorkad tomat och en salamiskiva i varje skåra. Lägg in fläskfilén i ugnen tillsammans med grönsakerna i ca 20 min. Servera med potatis, ris eller pasta, eller bara med grönsakerna. Smaskens!

• snart tre

Har ett nytt recept som jag totade i hop i går av vad jag hade hemma och som blev superlyckat (om man gillar fisk):

1 block sej/torsk
    cocktailtomater
    citron
    citron på flaska
    frusen dill (Findus)
    potatis

Skala potatisen och koka. Tina fisken och lägg ut filéerna i en ugnsfast form. Häll på pressad citron (flaska) och strö över dillen ganska rikligt. Dra några varv med vitpepparkvarnen, men vänta med saltet då de drar ut onödig vätska ur fisken. Riv en riktig citron så att de blir citronstrimlor över allt och lägg slutligen i ganska många cocktailtomater och finhackad rödlök.

Vips in i ugnen i ungefär 20 minuter eller tills fisken är klar. För mig gick det något fortare, men jag har varmluftsugn.

Gör under tiden en vinägrette av lite oliv/rapsolja, balsamvinäger och lite dijonsenap så att den får fin smak. När fisken och potatisen är klar lägg upp på tallrik och häll över lite vinägrette. Salta och peppra så mycket som behövs.

Det blev hur gott som helst.

• marvi

Snabb korvsås till pasta eller ris:
    Någon god korv, t ex choritzo, svamp, lite lök samt paprika eller broccoli (jag brukar ta de grönsaker jag har hemma). Jag steker ihop det (låter grönsakerna vara lite knapriga) och tillsätter sedan en förpackning Kelda tomatsås. Sedan kryddar jag med mycket örtkryddor (timjan och oregano är mina favoriter) och ketchup. Späd med mjölk för lagom konsistens.

• Malin mamman

Snabb soppa:

Riv tre medelstora morötter och skär några cm purjolök i småbitar. Stek i lite smör utan att det tar färg.

Häll på 2 dl vin och 5 dl god buljong/fond.

Koka ca 5 min.

Häll i ca 300-400 g valfri mjukost. Värm några minuter till.

Sen kan man välja att lägga i kräftstjärtar - ta då kräft eller räkost.
    Eller färsk tortellini som ska ligga i soppan ca 3 min - gott med skinkost.

Detta har jag prövat hittills - kan tänka mig att grevémjukost ihop med kycklingbitar kan vara en hit också.

Svar på tråden *Sitter och våndas varje vecka över matsedeln.