• LiW

*Sitter och våndas varje vecka över matsedeln.

Sitter och våndas varje vecka över matsedeln. Måste ju laga både lunch till mig och lilltjejen samt middag till hela familjen och jag känner att det bara snurrar mat mat mat i huvudet, och jag kommer aldrig på något nyttigt och kul att laga.

Det skulle vara kul med lite nya lunch och middagstips och jag antar att fler med mig får idetorka ibland.

Ett kul recept fick jag dock igår från min kompis. Vi gjorde lunch ihop och kokade spenatpasta och gjorde pastasås på mixad avocado med creme fraiche och citron. Jättegott, snabbt och känns som om det är ganska nyttigt.

Någon som vill dela med sig :)

• Svar på tråden *Sitter och våndas varje vecka över matsedeln.
  • MammaFia

Enkel, billig å nyttig fiskrätt:

Tina ett torskblock å skär i 2 cm stora bitar. Linda en baconskiva runt varje fiskbit å lägg i en ugnsfast form å ställ in i ugnen i ca 10 min i 200 grader.
    Koka potatis å broccoli å gör mos på det.

Jätte gott å går snabbt att laga. Vill man göra moset magrare, så går det bra att mosa med kokvattnet istället för mjölk.

Smaklig måltid!

• Gravilda

Speciellt nyttigt (?) vet jag inte, men den här relativt enka korvgrytan är en stor favorit hos både maken och min 2-åring.

Jag skär korv, paprika och svamp i lite stora bitar (egentligen "ska" det nog vara purjolök också men det skippar jag...), och fräser det i en stekpanna. På med en 3:a matlagningsgrädde, salt, kanske en aning peppar, ganska mycket curry och någon matsked mango chutney. I slutet skivar jag ner en banan som bara får värmas med en liten stund.

Serveras till pasta - själv brukar jag föredra Gnocci till just denna rätt.

• Storm07

Jag har ett enkelt, ganska nyttigt och gott recept som jag brukar göra ofta.
    Dela kycklingfiléer i 3-4 bitar, klyfta rå skrubbad potatis, strimla lite grönsaker tex. paprika, rödlök, morötter etc och släng allt i en ungsform. Häll lite god olivolja över och krydda med salt, peppar och örtkryddor som tex. timjan, basilika eller rosmarin. Kör i ugnen ca 20-40 min tills potatisen är mjuk och har fått färg och kyckligen är tillagad. Tiden kan variera beroende på hur tjocka bitar du skurit. Servera med lite tzatziki gjord på fettfri grekisk yogurt eller en annan god sås.

• Lilltessan

En god tomatsoppa med pasta

Hacka lök 1 el 2 lökar och fräs i olja. Häll i 8 dl vatten, 1 burk passerade tomater och låt koka under lock i ca 10 min. Häll i ca 1 dl grädde (kan uteslutas), koka ca 5 min till. Krydda med italiensk salladskrydda, ca 1 tsk, salt och peppar. Häll i tortellini (som är färdigkokta, de som är färska är godast), och färsk basilika och koka någon minut. Servera med något gott bröd och strö gärna färskriven parmesan över soppan, Supergott!

• lill linda 82

Jag har 2 fiskrecept som jag gör ofta som e supergott, lika gott som festmat! =) Recept a´la Linda

Alt .1: /Smörj en ugnsform. Ta ett fiskblock tex torsk, salta o peppra rikligt med citron,-vitpeppar. Blanda 5 msk Provençale örtkryddor som finns i frysdisken (findus) + 0,5 dl olivolja och bred på fisken. Klicka ut smör ovanpå, och ca 1-2 msk citronsaft. In i ugnen på 225 grader i 30-40 min. Servera med kokt potatis o majskorn.

Alt .2: /Smörj in en ugnsform. Ta lax i bitar, salta o peppra rikligt med citronpeppar + koriander efter smak. Häll över 2-3 dl matlagningsgrädde, strö över 5 msk dill (fryst dill som finns i frysdisken) + ca 2-3 msk citronsaft. Klicka på smör. In i ugnen 225 grader i 30-45 min beroende om fisken är fryst eller inte. Servera med kokt potatis o kokt broccoli.

• sugarbaby

JÄTTEENKELT, BILLIGT och min favorit lata dagar...

Pennepasta.
    Tomat
    Majs (frivilligt)
    Aromatkrydda¨
    Creme Fraishe (själv gillar jag bäst den 2(?) % viktväktarcremen.

Sååå gott och sååå enkelt... konstigt men sant!

Middag:

Lövbiff
    Purjolök
    Champinjoner
    Gräddfil/creme fraishe (tar de 5% creme fraishen till detta)
    Soja
    Senap
    Kryddor:salt,peppar,dragon 8ytterst lite dragon)
    1 dl mjölk

med valfritt:pasta,ris,potatis...

Enkelt och mkt gott.

• Lundan

Stek ett pkt bacon, antingen i panna eller i micron. Koka broccoli, häll bort vattnet och blanda ner baconet. Lägg i en Creme Fraiche burk, paprika o chili. Blanda noga och servera till pasta.
    Mycket enkelt och i o med att jag steker baconet i micron så sparar jag disk!

• Linda1976

Dessa såserna passar både till pasta och ris:

Tärnad kassler
    champinjoner
    hackad lök
    Minifraiche
    Creme Bonjour cuisine (den med gräslök och chalottenlök)
    ca 1 msk Mrs Cheng-soya

Stek kassloer och lök tills det får lite färg, blanda ner svampen. Rör i en burk minifraiche och 1 burk creme bonjour. Koka ihop och blanda i soya!

Kräftstjärtar eller räkor (2 burkar)
    minifraiche (2 st)
    hummerfond (½ dl ca)
    soya
    pressad citron
    massor med dill
    hackad gul lök
    salt&peppar

Stek löken blank, häll i fraiche och koka upp. Blanda i allt utom kräftstjärtarna. De ska i precis på slutet, så att de bara blir varma. Kokar de blir de sega!

/Linda

• Bissa

Gjorde en god sallad för ett par dagar sedan:

1 burk böngroddar (400g)
    1 kyckling (vi gör i lergryta, behövs inget fett då)
    1 gurka
    2 tsk salt

Dressing:
    1 msk ljus soja (använde vanlig)
    3 msk solrosolja (tog oliv)
    1 msk vitvinsvinäger (funkade med äppelci.. vinvins var slut)
    1 msk vatten
    lite örtsalt & vitpepper

Spola av böngroddarna, rensa kycklingen, skölj och strimla gurkan, lägg i durksla och salta, låt dra en stund. Blanda och häll över dressingen.

• Bissa

Skulle kunna lägga till lite paprika eller tomat till mitt recept för att få färg på salladen, saknade det lite.

Supergott med lite vitlöksbröd till också.

Svar på tråden *Sitter och våndas varje vecka över matsedeln.