• LiW

*Sitter och våndas varje vecka över matsedeln.

Sitter och våndas varje vecka över matsedeln. Måste ju laga både lunch till mig och lilltjejen samt middag till hela familjen och jag känner att det bara snurrar mat mat mat i huvudet, och jag kommer aldrig på något nyttigt och kul att laga.

Det skulle vara kul med lite nya lunch och middagstips och jag antar att fler med mig får idetorka ibland.

Ett kul recept fick jag dock igår från min kompis. Vi gjorde lunch ihop och kokade spenatpasta och gjorde pastasås på mixad avocado med creme fraiche och citron. Jättegott, snabbt och känns som om det är ganska nyttigt.

Någon som vill dela med sig :)

• Svar på tråden *Sitter och våndas varje vecka över matsedeln.
  • snart tre

Mums nr 1: Världens snabbaste snabbmat att göra själv är att koka pasta, typ penne eller liknande. När den är klar klipp över ruccolasallad, skiva körsbärstomater och ringa över olivolja och balsamvinäger. Avocado och rödlök är gott till också. Avsluta med färskriven parmesan eller fetaost och dra några varv över allt med svartpapparkvarnen. Mums! Går också att ha strimlad kycklingfilé i om man vill ha kött till, Bara att klippa i pannan i små bitar och tillaga och sen blanda det med allt annat. Funkar både till vardags och fest och man kan byta ut pastan mot gnocchi som kan köpas färsk.

Mums nr 2: Gör lite större köttbullar av den färs du föredrar, själv brukar jag ta lammfärs men det spelar ingen roll. Krydda med massor av örtkryddor (finns frusna från findus att köpa) och blanda i flytande honung så blir det väldigt god smak. Stek dem och servera med hemgjord tsatsiki och ungsrostade grönsaker (morot, rödlök, potatis etc)

• cissilisa

Fiskbullar och kokt potatis........

Förlåt, jag ville bara flytta upp tråden lite
    Är också i behov av såna här dunderbra recept!

• Pimkies

puffar lite jag med!
    någon som har bra recept på mexigryta?
    har köpt kebabkött som jag tänkte jag skulle göra något sånt av!
    Mexi/kebab grytan man får i skolan är ju såååå god men vad är såsen gjord av måste vara på buljong och nått mer!

Hoppas någon har!

• sky1208

jag tycker det finns ett bra utbut av fryst mat i kyldisken i sverige och jag hoppas att uttnyjtta detta.

min bidrag.. :)
    fryst kebabkött - steka de med lite olja/smör, salta och peppar.
    pita bröd går att kopa, annars använda tunnbröd.
    sedan kan man ha grönsaker/sallad som tunskivad lökringar, tomat, gurka, isbergsallad, majs, oliver..
    sås - grädfil/yogurt/creme fraiche. blanda med Knorrs vitlöks dressing.

på en tunnbröd, lägg några skivor kött, grönsaker, och toppa med sås. rulla upp det och servera/ät.

lätt, kort och gott

• sky1208

har du tänkt med lite asiatisk snabb mat?

overblivna ris från gårdagen brukar jag ha i kylskåp att kyla ner den.

steka lite vitlök och chilifrukt( om man vill) i lite olja. lägg in strimlad kött, typ kyckling filé/fläsk/köttfärs. steka till de är kokt. sedan kan man lägga in Findus fryst wok grönsaker. häll i en buljong tärning. steka. nu kan man lägga i riset och om man vill, lite soya också. salta och pepprat, om det behövs.

voila!

• Lilltessan

Pasta pesto är enkelt, snabbt och gott. Tänkte göra det ikväll. Blanda oliv- eller rapsolja med hackade solrosfrön, pressad vitlök, hackad färsk basilika, riven parmesan och salt. Häll över nykokt pasta och rör runt. Jag använder inga mått men brukar börja med några matskedar olja, två vitlöksklyftor och sen blandar jag tills det ser bra ut.

• karin2

Lägg en burk tonfisk, en burk krossade tomater, ev. lite lök samt en banan i en kastrull och värm (krydda med lite salt och peppar). Servera med pasta. Urenkelt, snabbt och nyttigt. Och jodå, bananen SKALL vara med, kanongott! Är ni fler än 2 pers så kan du dubbla receptet.

• miniliten

enkel o god pastasås

bacon, skinka eller kassler (det som finns hemma)
    lättcreamfraiche
    kryddor: curry, salt o peppar.
    gräslök

ta det ni har hemma av bacon, kassler eller skinka o strimmla eller tärna det och bryn det lätt i en gryta. häll på creamefraiche ( jag brukar ta lätt creamafraiche) låt det koka upp och krydda med curry salt o peppar o ta till slut i färsk eller frysk gräslök.

servera till vilken pasta ni vill. snabbt o gott!!!

ett tips förresten ibland får man såsen för sur ta då i en nypa socker det hjälper....

• Linny

Världens enklaste:

Sätt in ett paket Stinas kyckling original i ugnen. Varje kvart silar du av det spad som blir i botten av paketet, i en liten gryta. (Detta använder man sedan till sås, o man slipper att kycklingen ligger o "kokar" utan blir istället krispig)

Koka ris

I det silade spadet blandar du i creme fraiche och mald rosépeppar.

Förvånansvärt gott o superenkelt! Inget behöver hackas osv!

Svar på tråden *Sitter och våndas varje vecka över matsedeln.