• My 2

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator)

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det.

Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!

/Moderator

• Svar på tråden Moderatortråden
  • My 2

Iors syster

Först och främst vill jag säga att VEM inläggsskrivaren är spelar INGEN roll för hur inlägget bedöms eftersom den informationen inte finns i rapporten, vi kan givetvis se det i tråden men vi tar inte hänsyn till det.

Vad som gäller för diskussioner om enskilda personer står klart och tydligt i reglerna, och känner du till regelbrott ska du givetvis anmäla dem, annars blir de ju aldrig åtgärdade. Vi moderatorer är i stor grad beroende av att ni, medlemmarna, uppmärksammar oss på reglebrott, och det gör ni genom att anmäla dem.

I en diskussion om en enskild person är det fullt möjligt att ett inlägg bryter mot paragraf 2 i villkoren och ett annat gör det inte. För att en tråd helt ska tas bort krävs att själva trådstarten bryter mot reglerna, det hjälper inte att x antal inlägg i tråden är regelbrott för att hela tråden ska ryka. Har man fått ett inlägg borttaget där man inte håller med moderatorn ska man givetvis överklaga till redaktionen. Det vill vi gärna att ni gör.

FL har också en policy att saker och ting ska diskuteras "där det hör hemma" vi är därför försiktiga med att tillåta diskussioner om en tråd i en annan tråd, speciellt om det gäller enskilda personer då dessa har mindre chans att försvara sig om diskussionen förs "bakom deras ryggar", med andra ord; Har du något att säga ska du göra det "till mig" inte tassla "bakom min rygg".

Vi har tidigare diskuterat med er huruvida en tråd kan "tillhöra" några medlemmar och det kan den inte (minns du?), ni har en tråd ni diskuterar i men den är öppen för alla och vill ni ha ett "slutet" forum är detta knappast platsen. Vi har inget emot "er" eftersom vi inte ser "er" som en grupp eftersom en tråd inte kan tillhöra  någon... (blev det rörigt nu? kanske lite *ler*)

Som du vet är jag förhindrad att kommentera det enskilda fallet du tar upp i din fråga så detta är en allmän information som gäller alla medlemmar och alla inlägg.

/Moderator

• Majblomma12

Jag är nöjd med svaret, MuminMy. Jag vet att det inte är "vår" tråd, men den är "vår" så tillvida att det är "vi" som skriver i den som känner varandra, förstår du mig då?

Undrar fortfarnade hur en tråd som den jag länkade INTE kan bli avstängd. Har jag förstått dig rätt att DU som moderator inte kan agera/plocka bort inlägg och trådar om du INTE fått en anmälan mot tråden/inlägget? Verkar lite mystiskt, tycker jag.

• My 2

Iors syster: Den är kvar för att den inte är anmäld och därför inte blivit bedömd. Jag kan givetvis självmant anmäla en tråd "jag ramlar över" men jag tror ingen av oss springer omkring här på FL och letar reglebrott Dessutom behandlar vi inte ärenden vi själva anmält (om det inte är dubletter). Jag har inte tagit ställning till den tråd du länkade till och jag kan inte heller ge något besked i enskilda ärenden här utan det är alltid mellan Moderator/Redaktion och medlem.
    /Moderator

• Majblomma12

Jag har inget intresse av att anmäla tråden. Jag är inte intresserad av att anmäla någon härinne alls. Jag är av åsikten att för att ett sådant här forum ska må bra måste folk få uttrycka sina åsikter. Om man inte kan ta hettan ska man inte gå in i köket! Önskar fler medlemmar kunde anamma det synsättet... Tack för svar.

• Fiaflopp

Jag har en fråga: Om jag är med om någonting som jag anser jobbigt och behöver prata av mig med vänner här på fl,får jag det då?

• Fiaflopp

Tillägger att jag nämner inga namn i det jag behöver prata av mig angående givetvis...

• giz

men om det handlar om dej personligt å du skriver i jag form så då får du vara anonym för det var det du undrade om du fick fast du skrev inte det ordagrant. men det är klart att vara anonym och skriva: jag lyckades färga makens kalsonger röda.
    det kanse inte hmm riktigt går inom reglerna för anymitetet

ur anonym reglerna:
    Känsliga rummet
    I känsliga rummet har man möjlighet att vara anonym för att kunna skriva om sådant man kanske i vanliga fall inte skulle våga skriva om.
    Man får INTE skriva som anonym om det endast rör sig om en allmän fråga, debatt/diskussion eller uppfattning som inte berör egna personliga erfarenheter/kopplingar. Det gäller både när man startar en ny tråd och när man svarar i en tråd.

Missbrukas anonymiteten på sådant sätt att det strider mot användarvillkoren dras denna förmån in permanent. Man får t.ex inte gömma sig bakom anonymiteten för att kränka en individ eller skriva negativt om någon person eller grupp.

Inlägg som inte hör till känsliga rummet får inte postas i syfte att kunna åtnjuta anonymitet, det kan också leda till att anonymfunktionen dras in. Postar man en ny fråga om sådant som det inte finns synnerliga skäl att vara anonym för gör det att anonymfunktionen dras in i en vecka. Om det upprepas får man anonymfunktionen indragen i en månad. Därefter blir det permanent.

ups sorry nu leker jag hobby moderator igen

• Fiaflopp

Eeehh...vad?
    Jag var inte anonym alls i "vår tråd"

• My 2

FiaFlopp: Det är klart att du får men du får inte "hänga ut" andra personer eller på något annat sätt bryta mot villkoren, sålänge du håller dig inom ramarna är det fritt fram vad du väljer att dela med dig av.
    /Moderator

• Fiaflopp

Ok,jag tyckte inte att jag gjorde det då jag behövde prata av mig angående en privat diskussion med min svåger!
    Nämde inga namn eller något,vi pratade endast om hur det kändes...men men nog om det/Fiaflopp-krak-tråden!

Svar på tråden Moderatortråden