• Billy och Jag

Svår magkatarr.??

Någon annan, som blivit hjälpt kanske?

Jag har nu sedan förra tisdagen haft ONT! Det gör INTE ont i magen alls.. utan det började göra ont i mellangärdet.. En tryckande skarp smärta som strålade ut i höger revben.

Åkte in till akuten i måndags.. Magkatarr trodde de, fick andapsin och pantoloc.. Då försvann smärtan i mellangärdet och är nu på höger sida. Det börjar vid revbenets början och strålar uppåt. Så hela höger sida av bröstet och höger sida på ryggen (vid skulderbladen) gör JÄTTE ont!

Jag har knappt fått i mig någon mat på snart två veckor.. ungefär en macka per dag och nått glas vatten. Det gör verkligen hur ont som helst att äta och dricka.. Jag kan inte andas då ens.

Jag var till akuten i går.. fick omeprazol ist för pantaloc.. Men det hjälper inte

Har provat samarin och Link.. Men det hjälper inte.

Det gör också ont när jag ligger på rygg.. och ibland när jag ligger på sidan.

Detta är verkligen hemskt!! Den värsta smärta jag känt tror jag.

Någon som haft lika?

Jag ska träffa min tarmläkare på måndag.. Finns det hopp om förändring eller får jag leva med detta?? Jag har ju provat en hel del redan.

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Svar på tråden Svår magkatarr.??
  • daphniamagna

Har dom kollat med en kamera i din mage+tarmar?

Jag har magkatarr och hade det i ca 3 månader innan läkarna fattade att det var det.. så jag gick ner 15 kilo då jag inte kunde äta eller sova (eller ja, jag kunde sova sittande i högst 1 timme eller på badrumsgolvet..)... och det känndes hela tiden som att jag skulle spy...

• 855 GLT

Jag har oxå haft ont i hjärttrakten med dubbelslag o flimmer o skit. Jag har ett konstaterat bråck på övre magmunnen. känner igen alla era symptom. men omeprazol har hjälpt mig iaf:) Jag tar en om dagen 20 mg. o har så gjort i 8 år. mår ganska bra. sällan ont i magen faktiskt. men glömmer jag tabletten så kommer vulkanutbrotten som jag kallade dom! så visst! man blir nog tyvär beroende:(. men men ingen läkare har ännu hittat nån dålog biverkning.

• Billy och Jag
    pulmones skrev 2007-06-19 14:48:22 följande:
    Åk till akuten i stället, VC= kalle anka-verksamhet (ofta)!. Sådär kan du inte ha det!Lone Star State skrev 2007-06-19 13:51:08 följande:
    jag var inte till VC utan till en mag och tarm speciallist. Så han borde ju veta vad han pratar om...Jag har troligen en biverkning av cellgifterna jag äter och ska sluta med dem men det kan ta tid innan det blir bra.
    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • pulmones

ok. då så. Lycka till!
    Lone Star State skrev 2007-06-19 15:10:33 följande:

jag var inte till VC utan till en mag och tarm speciallist. Så han borde ju veta vad han pratar om...Jag har troligen en biverkning av cellgifterna jag äter och ska sluta med dem men det kan ta tid innan det blir bra.
  • Sweetangel85
    sötnostim:
    men om du har ont i vänsterstrakten, så kan de mkt väl vara bukspottskörtelN!
    ♥ Nya tag efter mf! ÄL: 20 Juni, BIM 5 Juli ♥
  • Sötnostim

sweetangel85:dem har gjort ulraljud i buken på mig och hitta inget fel ..jag ahr gjort ekgn och blodprov.. tror ni man kan få omeprazol 40 mg jag äter 20 mg nu och dem hjälper inte mig.. jag har börjat lära mig att leva med det här.. man kan inte fatta att magkatarr kan göra så himmelskt ont.. man tror ju verkligen att det är fel på hjärtat och man ska dö..

• Sötnostim

855 glt: hur fick du reda på din diagnos.. jag ahr oxå dubbelslag på hjärtat o så .. hög puls bla..

• daphniamagna

Jag åt omeprazol 20mg, en innan läggdags i 1 år. Det hjälpte inte mycket så min läkare sa åt mig att äta 2 st om dagen och för att göra det lätt att komma ihåg så var det fortfarande en till natten och en till morgonen... och då vart det mycket bättre! hade det i 3 år.. eller jag har det fortfarande, är inne på 4:e året. men efter jag fick köra dubbelt så vart det himla mycket bättre så jag klarar mig med rennie och enstaka veckor med 1 omeprazol 20mg om dagen..

Sötnostim skrev 2007-06-19 23:24:34 följande:
    sweetangel85:dem har gjort ulraljud i buken på mig och hitta inget fel ..jag ahr gjort ekgn och blodprov.. tror ni man kan få omeprazol 40 mg jag äter 20 mg nu och dem hjälper inte mig.. jag har börjat lära mig att leva med det här.. man kan inte fatta att magkatarr kan göra så himmelskt ont.. man tror ju verkligen att det är fel på hjärtat och man ska dö..
  • 855 GLT
    Sötnostim skrev 2007-06-19 23:25:19 följande:
    855 glt: hur fick du reda på din diagnos.. jag ahr oxå dubbelslag på hjärtat o så .. hög puls bla..
    Jag gjorde en gastroskopi:( inget alls kul. dessutom så var mitt tryck lite högt. medicin för det oxå.
  • Liah

TS: Jag har magkatarr och fick tidigare utskrivet Omperazol men det hjälpte inte alls, nu äter jag Nexium som fungerar mycket bättre. Jag har hört att Omperazol är mer långtidsverkande och att Nexium fungerar mer direkt.
    Såg att ni diskuterade Andapsin, den finns ju även som flytande om ni har svårt att svälja tabletter. Ett tips jag har fått är att höja huvudänden i sängen (det räcker ej med kuddar) för att magsyran inte ska kunna "åka tillbaka" när man sover. (Mina anfall kommer oftast på natten)

Igår gjorde jag en gastroskopi, så nu väntar jag på provsvaren om jag har magsårsbakterier eller "bara" magkatarr. Vet någon förresten om det är vanligt att man får besvär efter en gastroskopi, jag hade nämligen jätteont i magen igår kväll.

Svar på tråden Svår magkatarr.??