• kev2004

skor på bebisar 0-4 månader?

Vad tycker ni om att ha små söta adidasskor på lilla bebisen som inte har någon som helst användning för dom?

Jag har själv köpt ett par idag till tjejen på 2 månader....

Om jag skulle tappa några kilon, låt dom ligga, jag behöver dom inte...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden skor på bebisar 0-4 månader?
  • Linny

Fast jag tycker skorna på HM osv är alldeles för hårda. De har ofta en gummisula. Sådana anses för hårda och kan forma om ifall du inte använder jättestor storlek. Det är det som är så konstigt, att såna affärer säljer skor i så små storlekar utan någon varningstext.

• Linny

Tänk bara på att vuxna kan få deformerade fötter av att gå runt i trånga skor. Tänk också på att små bebisars skelett är väldigt mjukt och formbart i början, inte alls som vuxna. På dem krävs därför inget stort tryck, inga jättetrånga skor..

• Jenny26
    Linny skrev 2007-06-28 13:01:22 följande:
    Nu är det ju inte jag som är experten och kan tala om exakt HUR det påverkar. Men om man har något som trycker (även ett litet tryck) över en längre tid så kan det forma om foten. Det behöver inte vara att de klämmer över tårna, utan kan klämma lite på sidan. Inte så hårt att det gör ont, men ändå ett tryck. Det är självklart att du kan ha på ditt barn ett par söta skor på tex. sitt dop EN dag. Men om du gör till vana att ha på barnet små skor i tex. vagnen osv ofta så är det riskabelt.Om man vill ha något på skon som man har på ofta så ska det vara i princip lika mjukt som strumpor/mockasiner. Det ska följa foten, inte hålla emot/hålla in. Tunna mjuka Bobux går bra, men se till att ha rymliga skor. Det får inte sitta åt.
    Tack så mycket
  • Linny

Det var så lite så

Jag hoppas ingen tar illa upp. Ni får naturligtvis bestämma hur ni gör. Det enda jag vill är att man ska veta om att fötterna kan påverkar. Det är inte konstigt att de flesta inte vet det, när det säljs såna skor i var och varannan affär. De är ju fina och söta och jag kan förstå att man vill köpa. Men det absolut bästa för ett barn är att få röra fritt på tårna och inte ha skor förrän han hon börjar gå.

• mästerkattenistövlar

Linny- Ja alltså, det var så jag menade med toffelskor, sånna med kanske lite tjockare skinnsula. De på HM tror jag inte finns i riktig bebisstrolek, minsta vi såg var 23. (räknas väl till barn som börjat gå.) Vi har faktiskt ett par därifrån, men de är ju ett par storlekar för stora. Överlag så ska man väl ha "förstora" skor till små barn, alltså inte som på vuxna att skon sitter "perfekt".

Odi Populus
  • Rulltrappa

det FINNS riktiga skor i babystorlekar på hm, har ett par groteska skogshuggarstövlar i strl 19 (som var lagom när ludvig var 4 månader, även om de aldrig användes) som någon hade köpt till honom "för att de passade så fint till hans bruna jacka"...

• solida

Min son fick också små adidas-skor när han var ca en månad gammal. Han kunde börja använda dem när han var två månader. De har varit jättebra! De är mjuka och följer foten, inte alls hårda och tryckande som vissa här skriver. Han har t ex haft dem när vi ska iväg nånstans där vi ska vara ute och det har varit lite småkyligt. Han har från början alltid velat stå i någons knä, och med skorna har han fått bättre grepp och det verkar han uppskatta! När han började med sittvagn (vid 4 mån)hade han de på sig i vagnen varje dag.

Nu är de för små, men jag har köpt andra mjuka skor, vita som ser ut lite som dansskor fast med snören. De är inte riktigt lika bra men de funkar.

• mästerkattenistövlar

Rulltrappa- Men det är väl bra att ha de dagar man tar hjälp av sin fyramånaders i skogen?

Odi Populus
  • Rulltrappa
    mästerkattenistövlar skrev 2007-06-28 13:27:29 följande:
    Rulltrappa- Men det är väl bra att ha de dagar man tar hjälp av sin fyramånaders i skogen?
    fan, det borde jag ha tänkt på när vi smög omkring och försökte knycka julgranar.
  • guldplutt

inte för att det spelar ngn roll i sammanhanget, men strlk 19 kan väl ändå inte vara lagom till en fyramånders..? vår flicka har fortfarande strlk 20 och hon är snart ett och ett halvt...

Svar på tråden skor på bebisar 0-4 månader?