• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 3

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...
    Här diskuterar vi allt från nya arbetstidslagen, till vem som är favoritkaraktären i Grey's Anatomy, till vad man kan göra med filmjölk (you'd be surprised!)

Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.

Gamla trådarna:
    Del 1 - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html
    Del 2 - www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19156662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 18:09:51:

Till alla er som kommer nya till tråden:
    Det är inget krav, men ett uppskattat initiativ, att delge oss era byxmått, handsk- och skostorlek. ;-D

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3
  • Jalapeno
    SysterHedvig skrev 2007-08-03 08:04:02 följande:
    från Tyras Föräldrars senaste länk" ellebelle
    mej med
  • AnnaLüceraMehr

Syster Hedvig! Du skrev tidigare att du undrade om intelligens kan försvinna. Jag kan anmäla mig som forskningsunderlag för eventuella studier i ämnet :)
    Jag kan sitta och prata med någon samtidigt som jag slänger ett öga på ex. dagstidningen och ser ett ord. Sedan tar jag bara det där ordet och klämmer in i meningen varpå personen jag talar med inte fattar ett skvatt. Att betala varorna i kassan för att sedan gå utan varor lyckades jag med förra veckan.

Jag kan också tillägga att jag knappast var den smartaste av mina kursare innan heller.....så det känns ju lite läskigt att min hjärna mer eller mindre sagt upp sig.

• white cheese

Börnen:
    Hej och välkommen! Alltid trevligt med nya "ansikten".
    Jag är också kandidat, ska snart anträda T7, så det är inte bara såna där skrämmande "riktiga" läkare här...

Tyras föräldrar:
    Men förstår du inte att den vettige reportern såklart var orolig för att folk skulle börja tänka just som du - att det går lika bra med yoghurt? När vi medicinskt skolade naturligtvis vet att det bara är filmjölk som gäller!

Kan halsmandlar växa ut igen? *smiley med nyfikna uppspärrade ögon, som jag inte kan göra eftersom jag inte har plus*
    Kanske om man dricker för mycket filmjölk?

• Jalapeno
    white cheese skrev 2007-08-03 09:42:03 följande:
    Tyras föräldrar:Men förstår du inte att den vettige reportern såklart var orolig för att folk skulle börja tänka just som du - att det går lika bra med yoghurt? När vi medicinskt skolade naturligtvis vet att det bara är filmjölk som gäller!Kan halsmandlar växa ut igen? *smiley med nyfikna uppspärrade ögon, som jag inte kan göra eftersom jag inte har plus*Kanske om man dricker för mycket filmjölk?
    jag förståååår

åsa kan nog svara på halsmandelfrågan. asså i normalfallet är det inte säkert att mandlarna syns när man glor och de lär ju hur som helst inte synas om de är borttagna.
  • Jalapeno

min tvååring lägger huvvet lite på sned och säger allvarligt "jag förstååår"
    jag undrar varifrån hon fått det?

• white cheese

Tyras föräldrar skrev 2007-08-03 12:44:32 följande:

asså i normalfallet är det inte säkert att mandlarna syns när man glor och de lär ju hur som helst inte synas om de är borttagna.
    Men då kan de iaf inte växa ut igen?
    Jag tycker det är lite intressant hur osäker jag kan bli av såna där FL-påståenden. Jag har ju inte läst nånting om att mandlarna kan växa ut igen, men å andra sidan har jag ju inte läst att de _inte_ kan det heller... Och kroppen kan ju göra så mycket annat fascinerande!

Det måste vara härligt att få se alla sina små egenheter reflekterade av ens ungar...
    *motar bort alla tankar på vilka ouppfostrade odågor jag kommer få*
  • isold2003

Börnen: Jag är ny i tråden också men jag är ST på röntgen. En toppenspecialitet!

• SysterHedvig

jag känner mig varm och lite sådär vimsig i huvudet, så nu tar jag muntempen för sjätte gången på 5 minuter, bara för att få 36.5 IGEN!

Blir doktorer aldrig sjuka!

• Jalapeno
    SysterHedvig skrev 2007-08-03 17:58:16 följande:
    jag känner mig varm och lite sådär vimsig i huvudet, så nu tar jag muntempen för sjätte gången på 5 minuter, bara för att få 36.5 IGEN!Blir doktorer aldrig sjuka!

och dom veklingar som blir sjukskrivna för lunginflammation blir offentligt hånade på morgonmötet. Enda gången det inte rynkats på näsan var när en kille vomerade rakt in i munskyddat på op. Han fick snabbt åka hem, alltså köra egen bil i många mil....
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3