• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 3

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...
    Här diskuterar vi allt från nya arbetstidslagen, till vem som är favoritkaraktären i Grey's Anatomy, till vad man kan göra med filmjölk (you'd be surprised!)

Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.

Gamla trådarna:
    Del 1 - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html
    Del 2 - www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19156662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 18:09:51:

Till alla er som kommer nya till tråden:
    Det är inget krav, men ett uppskattat initiativ, att delge oss era byxmått, handsk- och skostorlek. ;-D

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3
  • SysterHedvig

ååååh vomera.. det ska jag genast införliva i mitt vardagsspråk

det är förstås lite hårt, den gången jag hade lunginflammation tappade jag räkningen på några dagar då jag feberyrslade. Undrar just hur min läkargärning skulle ha blivit med sådan sjukdom?

Tyras föräldrar skrev 2007-08-03 18:52:25 följande:
    näoch dom veklingar som blir sjukskrivna för lunginflammation blir offentligt hånade på morgonmötet. Enda gången det inte rynkats på näsan var när en kille vomerade rakt in i munskyddat på op. Han fick snabbt åka hem, alltså köra egen bil i många mil....
  • Auris

Intressant tråd om halsmandlar. Visste ni att vi läkare känner på halsmandlarna när vi klämmer folk på halsen?

Detta med att halsmandlar kan "växa tillbaks" är en sanning med modifikation. Är halsmandeln helt borta så är den borta. Men påfallande ofta så kommer folk med bortopererade halsmandlar och har ändå halsmandlar när man undersöker dem. Troligtvis har det då blivit kvar en liten tonsillrest och den resten kan nog växa lite också. Då kan man säga att tonsillen "växt tillbaks".

• Börnen

Vilket stetoskop rekommenderar ni? Sitter och funderar på vilket jag ska beställa nu inför starten!

Hur mycket utnyttjar ni er gamla kurslitteratur? Typ ekg-diagnostikbok, intermedicin, klinisk kemi? Med två små barn är ju ekonomin begränsad, så jag vill ju inte slänga ut pengar på böcker jag inte kommer ha vidare använing för...

♥Emil 050611♥ och ♥Maja 061116♥
  • isold2003

Börnen: Jag har inte öppnat en kursbok sedan jag blev färdig med AT:n.. Men min man (barnläkare) går tillbaka och läser ganksa ofta. Så det är väl olika för olika specialiteter och olika personligheter Ingen av kursböckerna är särskilt detaljerad när det gäller radiologi

• Auris

Börnen: Jag köpte ett svindyrt Lithmanstetoskop. Det ligger hemma och enda gången jag använt det de senaste åren är när jag tar fram det med barnen. Jag önskar jag köpt ett billigare stetoskop så hade de kunnat leka friare med det

Kursliteratur - internmedicinboken tar jag fram ibland. ÖNH-boken har jag lusläst. Neurologiboken slår jag i nån gång och anatomiatlasen kommer också fram ibland. Övriga står i bokhyllan och ser tjusiga ut. Vad man använder beror ju på vilken inriktning man väljer. Om du inte har råd att köpa nu och kan ta dig igenom kursen med lånade böcker så kan du ju köpa det du behöver senare när du har en lön att handla för och vet vilka böcker du behöver. På så vis får du dessutom färskare böcker än om du sparar kurslitteraturen.

• Börnen

ÅsaKJ: mina barn leker med mina gamla syrrestetoskop! Ska nog köpa ett av de två billigaste Lithmanstetoskopen tror jag. Kan bara inte begripa hur jag ska lyckas hålla reda på det...tappar ju bort mitt syrrestetoskop typ fyra gånger per arbetspass!

♥Emil 050611♥ och ♥Maja 061116♥
  • VulgusProfanum

Hej Tjejer!
    Nu har jag hittat hit igen
    Bytte nick och har febrilt försökt att leta reda på alla mina gamla trådar.
    Jobb jobb jobb

Hoppas allt är väl med er!

Beauty fades Dumb is forever
  • VulgusProfanum
    Börnen skrev 2007-08-03 22:10:10 följande:
    Vilket stetoskop rekommenderar ni? Sitter och funderar på vilket jag ska beställa nu inför starten! Hur mycket utnyttjar ni er gamla kurslitteratur? Typ ekg-diagnostikbok, intermedicin, klinisk kemi? Med två små barn är ju ekonomin begränsad, så jag vill ju inte slänga ut pengar på böcker jag inte kommer ha vidare använing för...
    Jag kan rekommendera Littmann4100 som det så klatchigt heter
    ANR är kanon då man slipper allt störande ljud utifrån.
  • VulgusProfanum
    SysterHedvig skrev 2007-08-03 17:58:16 följande:
    jag känner mig varm och lite sådär vimsig i huvudet, så nu tar jag muntempen för sjätte gången på 5 minuter, bara för att få 36.5 IGEN!Blir doktorer aldrig sjuka!
    Jo vi blir sjuka
    Jag har åkt på Bältros och det säger jag är inget att rekommendera.
    Vilken djävulusisk smärta!
    Mitt sitter över näsan och upp över kinden..
    Började med Aciclovir men fick nog varenda biverkning inklusive förvirring av de tabletterna. Så nu provar jag Valtrex- och har hittills endast fått en dundrande huvudvärk..

Så sluddrar jag i texten beror det på behandling
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3