• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 3

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...
    Här diskuterar vi allt från nya arbetstidslagen, till vem som är favoritkaraktären i Grey's Anatomy, till vad man kan göra med filmjölk (you'd be surprised!)

Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.

Gamla trådarna:
    Del 1 - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html
    Del 2 - www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19156662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 18:09:51:

Till alla er som kommer nya till tråden:
    Det är inget krav, men ett uppskattat initiativ, att delge oss era byxmått, handsk- och skostorlek. ;-D

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3
  • Kalinka

white cheese skrev 2007-07-31 12:09:10 följande:

Näää... det räcker ju inte! Man måste se helheten!
    Du är så kräsen. För mig räcker det med en snygg häck och intressanta ögon.
  • isold2003

Jag valde en barnläkare, de ska ju leva länge

• Kalinka

Jag byter ämne. Ämnet har varit uppe i en tidigare tråd, men är det bara jag som har en allergi mot folk som konsulterar mig på fritiden? Nu när jag jobbar har det blommat ut fullständigt. Varje gång någon frågar mig om något har jag börjat säga "jag är ledig" eller "du får väl fråga en läkare...". Jag vill bara få vara ledig när jag är ledig.

• Kalinka

Min antifavorit just nu är en av mina kusiner(har iofs alltid haft svårt för henne), som sist jag träffade henne började samtalet med att förklara att hennes läkare inte ville ge henne en remiss till ortopeden. Jag tänker bara "Varför tror hon att jag vill höra om det här? Och tror hon att jag ska göra något åt det?"

• SysterHedvig

Kalinka - än så länge är jag såpass naiv och oförstörd att jag mest blir glatt generad och lite glad när någon frågar mig om någon diagnos. Men så har jag ju alltid den fina standardavslutningen "jag är ju bara student" som liksom knyter ihop det till att man egentligen borde besöka en riktig läkare ändå. Sedan är det också så att de flesta är nyfikna på någon specifik diagnos, inte att jag ska ställa diagnos på dem.

• Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-07-31 16:49:05 följande:
    Kalinka - än så länge är jag såpass naiv och oförstörd att jag mest blir glatt generad och lite glad när någon frågar mig om någon diagnos. Men så har jag ju alltid den fina standardavslutningen "jag är ju bara student" som liksom knyter ihop det till att man egentligen borde besöka en riktig läkare ändå. Sedan är det också så att de flesta är nyfikna på någon specifik diagnos, inte att jag ska ställa diagnos på dem.
    Vänta bara tills du får skriva ut. Då börjar städerskorna i korridoren haffa dig och undrar om du kan skriva ut allt möjligt....

Jag har alltid tyckt att det var roligt att undervisa om olika sjukdomar, och när jag har varit ledig ett tag tycker jag inte att det är ett problem. Men när jag är så uttröttad av jobbet som jag är nu så vill jag bara få vila.
  • Kalinka

Igår lekte jag bakjour förresten. Överläkaren på avd ville skriva ut en pat, och jag protesterade vilt och sa: "Har du tänkt på det här? Och det här och det här?" Mina underläkarkollegor är mycket tacksamma mot mig nu. Vi såg alla scenariot att pat kommer direkt på nytt vårdintyg med bältesläggning och full kalabalik hela natten, som förra gången.

Känner mig lite dum dock som sa emot överläkaren som jobbat i hundra år (han ska snart gå i pension).

• SysterHedvig

men hur är det nu - gör du din AT eller är du underläkare? jag kan ha blandat ihop din karriär med någon annans

Kalinka skrev 2007-07-31 16:53:41 följande:
    Vänta bara tills du får skriva ut. Då börjar städerskorna i korridoren haffa dig och undrar om du kan skriva ut allt möjligt....Jag har alltid tyckt att det var roligt att undervisa om olika sjukdomar, och när jag har varit ledig ett tag tycker jag inte att det är ett problem. Men när jag är så uttröttad av jobbet som jag är nu så vill jag bara få vila.
  • Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-07-31 16:58:26 följande:
    men hur är det nu - gör du din AT eller är du underläkare? jag kan ha blandat ihop din karriär med någon annans
    Jag är underläkare. Eller hur menar du?
  • SysterHedvig

vad jag förstått är underläkare den titeln man har om man jobbar efter termin 9 - åtminstone här i Malmö. Fast det är kanske detsamma om man är AT?

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3