• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 3

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...
    Här diskuterar vi allt från nya arbetstidslagen, till vem som är favoritkaraktären i Grey's Anatomy, till vad man kan göra med filmjölk (you'd be surprised!)

Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.

Gamla trådarna:
    Del 1 - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html
    Del 2 - www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19156662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 18:09:51:

Till alla er som kommer nya till tråden:
    Det är inget krav, men ett uppskattat initiativ, att delge oss era byxmått, handsk- och skostorlek. ;-D

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3
  • Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-07-31 17:05:18 följande:
    vad jag förstått är underläkare den titeln man har om man jobbar efter termin 9 - åtminstone här i Malmö. Fast det är kanske detsamma om man är AT?
    Här är det så att man är vik underläkare om man jobbar innan AT, dvs från termin 9. Men man kan också kallas vik underläkare om man vikar efter AT, men jag tror de flesta kallar sig leg läkare då.

I alla fall kan jag reda ut för dom som undrar (jag undrade detta nämligen innan jag började jobba). Om man är vik underläkare eller AT-läkare får man skriva ut lm (även till sig själv, jag har gjort det, men det är kanske smart att inte skriva ut narkotiska preparat till sig själv), under tiden man jobbar. När man slutar sin anställning upphör rätten att skriva ut. En leg läkare har en permanent förskrivningsrätt, som inte är beroende av om man är anställd någonstans eller inte.
  • SysterHedvig

Det där med utskrivningsrätt har jag hört förut fast inte att man även får skriva ut narkotiska preparat till sig själv. Hurra, bara ett år kvar för min del!

Kalinka skrev 2007-07-31 17:10:06 följande:
    Här är det så att man är vik underläkare om man jobbar innan AT, dvs från termin 9. Men man kan också kallas vik underläkare om man vikar efter AT, men jag tror de flesta kallar sig leg läkare då.I alla fall kan jag reda ut för dom som undrar (jag undrade detta nämligen innan jag började jobba). Om man är vik underläkare eller AT-läkare får man skriva ut lm (även till sig själv, jag har gjort det, men det är kanske smart att inte skriva ut narkotiska preparat till sig själv), under tiden man jobbar. När man slutar sin anställning upphör rätten att skriva ut. En leg läkare har en permanent förskrivningsrätt, som inte är beroende av om man är anställd någonstans eller inte.
  • white cheese
    SysterHedvig skrev 2007-07-31 17:17:06 följande:
    Det där med utskrivningsrätt har jag hört förut fast inte att man även får skriva ut narkotiska preparat till sig själv. Hurra, bara ett år kvar för min del!
    - Vad är det där för kalender du har på väggen?
    - Åh den, den räknar ner tills när jag får börja skriva ut knark till mig själv!

• Jalapeno

någon mer som vill strypa folk som begär retroaktiv sjukskrivning ett par månader under sommaren - för att det är trevligt att ha kvar semesterdagar, antar jag

• Kalinka

Tyras föräldrar skrev 2007-07-31 20:30:44 följande:

någon mer som vill strypa folk som begär retroaktiv sjukskrivning ett par månader under sommaren - för att det är trevligt att ha kvar semesterdagar, antar jag
    Just nu vill jag strypa folk som vill ha sjukskrivning över huvud taget....
  • Jalapeno
    Kalinka skrev 2007-08-01 07:53:39 följande:
    : Just nu vill jag strypa folk som vill ha sjukskrivning över huvud taget....
    ahh det är ett tillstånd som endast botas med geriatrik
  • Filuria

Tyras föräldrar skrev 2007-08-01 08:31:47 följande:

alla dessa sjukskrivningar, ojoj, men nu under min föräldraledighet tror jag nästan jag glömt hur man skriver dem. Fast det borde väl vara en ryggmärgsreflex vid det här laget Geriatrik blir det då!

Ser riktigt fram emot att tyda hemtjänstpärmar, krångla med apodoser, fundera över vilka gulgröna piller man tar för hjärtat, bråka med syrrorna om vem som ska faxa dem, skriva ut litervis med laktulos, förklara att (med hög röst) "nej det är inte jag som hjälper dig på toaletten, det gör syster jonas"...... vilken drömtillvaro
  • Filuria

Nej skämt åsido, så är säkert geriatrik en underskattad specialitet. Särskilt om man vill ha ett värdigt liv. De är duktiga medicinare oxå tycker jag. Kanske något att fundera på... ojojoj

Angående ovan. Jag har haft lite problem med en kompis som mådde dåligt psykiskt, behandlades av psykiater och åt flertalet olika mediciner, som i någon fas av överkonsumtion bad mig skriva ut stesolid. Ganska jobbigt blev det, för jag förstod ju att hon inte hade någon koll på hur många hon tog, och sluddrade på rösten gjorde hon. Jag nekade och sa att av princip skrev jag inte ut sådana recept om jag inte var den behandlande läkaren utan rekommenderade henne att ringa sin husläkare. Och att jag inte ville vara ansvarig om något skulle hända. Det förstod hon, men jag kände mig oerhört illa till mods.

• Kalinka
    Filuria skrev 2007-08-01 10:27:48 följande:
    Nej skämt åsido, så är säkert geriatrik en underskattad specialitet. Särskilt om man vill ha ett värdigt liv. De är duktiga medicinare oxå tycker jag. Kanske något att fundera på... ojojojAngående ovan. Jag har haft lite problem med en kompis som mådde dåligt psykiskt, behandlades av psykiater och åt flertalet olika mediciner, som i någon fas av överkonsumtion bad mig skriva ut stesolid. Ganska jobbigt blev det, för jag förstod ju att hon inte hade någon koll på hur många hon tog, och sluddrade på rösten gjorde hon. Jag nekade och sa att av princip skrev jag inte ut sådana recept om jag inte var den behandlande läkaren utan rekommenderade henne att ringa sin husläkare. Och att jag inte ville vara ansvarig om något skulle hända. Det förstod hon, men jag kände mig oerhört illa till mods.
    Huvaligen, riktigt så illa har det inte blivit att folk vill ha Stesolid. Även om pappa undrade om jag inte kunde skriva ut lite Paraflex Comp till honom för ryggen. Jag sa att jag kunde tänka mig det om han går till sin DL och får ryggen undersökt, eftersom han har haft ont i flera år. Han har ännu inte ringt, och då får han inget! Det är min utpressning, eftersom han vägrar att gå till doktorn.
  • Kalinka

Tyras föräldrar skrev 2007-08-01 08:31:47 följande:

Hm, ja jag vill ju absolut inte bli geriatriker, så då får jag väl stå ut med folk som vill bli sjukskrivna.

En sak till som jag är less på just nu är psykiatriker, i alla fall av den äldre skolan. Jag är något trött på att en överläkare ställer diagnosen Bipolär sjukdom på alla patienter, medan en annan överläkare säger att samma patienter har en personlighetsstörning. Det finns mycket uttrymme för godtycke blan äldre psykiatriker, och de ställer diagnos lite efter vad de själv tycker är intressant. Blir lite jobbigt för patienterna när de ska träffa den andra läkaren en gång mellan det att den träffar sin ordinarie läkare.
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3