• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 3

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...
    Här diskuterar vi allt från nya arbetstidslagen, till vem som är favoritkaraktären i Grey's Anatomy, till vad man kan göra med filmjölk (you'd be surprised!)

Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.

Gamla trådarna:
    Del 1 - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html
    Del 2 - www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19156662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 18:09:51:

Till alla er som kommer nya till tråden:
    Det är inget krav, men ett uppskattat initiativ, att delge oss era byxmått, handsk- och skostorlek. ;-D

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3
  • Filuria

Håller nog med dig lite där. Psykiatrin är klurig. Jag förstår ofta inte röda tråden i diagnostiken och som du säger ser man nog det man vill se...

Kalinka skrev 2007-08-01 10:53:00 följande:
    Tyras föräldrar skrev 2007-08-01 08:31:47 följande:Hm, ja jag vill ju absolut inte bli geriatriker, så då får jag väl stå ut med folk som vill bli sjukskrivna.En sak till som jag är less på just nu är psykiatriker, i alla fall av den äldre skolan. Jag är något trött på att en överläkare ställer diagnosen Bipolär sjukdom på alla patienter, medan en annan överläkare säger att samma patienter har en personlighetsstörning. Det finns mycket uttrymme för godtycke blan äldre psykiatriker, och de ställer diagnos lite efter vad de själv tycker är intressant. Blir lite jobbigt för patienterna när de ska träffa den andra läkaren en gång mellan det att den träffar sin ordinarie läkare.
  • Filuria

Jag menar alltså att en del gamla uvar verkar göra så, tanken har lagit mig oxå.

• Jalapeno
    Kalinka skrev 2007-08-01 10:53:00 följande:
    Tyras föräldrar skrev 2007-08-01 08:31:47 följande: Hm, ja jag vill ju absolut inte bli geriatriker, så då får jag väl stå ut med folk som vill bli sjukskrivna.En sak till som jag är less på just nu är psykiatriker, i alla fall av den äldre skolan. Jag är något trött på att en överläkare ställer diagnosen Bipolär sjukdom på alla patienter, medan en annan överläkare säger att samma patienter har en personlighetsstörning. Det finns mycket uttrymme för godtycke blan äldre psykiatriker, och de ställer diagnos lite efter vad de själv tycker är intressant. Blir lite jobbigt för patienterna när de ska träffa den andra läkaren en gång mellan det att den träffar sin ordinarie läkare.
    åter då till röntgen inga sjukskrivningar där heller

jag har träffat malloroldoktorer, trilafondoktor och ett par cisordinoldoktorer. Äldre psykiatriker som snöat in på ett spår. Illa om de även snöar in på en diagnos

Jag har precis blivit erbjuden att följa med en äldre patient i segelflygplan. Om han varit yngre hade jag allvarligt funderat på det. Att känna varje rörelse i luften och bara höra vindens vinande. måste vara underbart men faller säkert under mutlagar
  • Jalapeno

filuria: ha inte dåligt samvete för att du vägrar låta dig reduceras till  knarklangare!!

• Kalinka

Tyras föräldrar skrev 2007-08-01 11:44:17 följande:

åter då till röntgen inga sjukskrivningar där hellerjag har träffat malloroldoktorer, trilafondoktor och ett par cisordinoldoktorer. Äldre psykiatriker som snöat in på ett spår. Illa om de även snöar in på en diagnosJag har precis blivit erbjuden att följa med en äldre patient i segelflygplan. Om han varit yngre hade jag allvarligt funderat på det. Att känna varje rörelse i luften och bara höra vindens vinande. måste vara underbart men faller säkert under mutlagar
    Låt oss för guds skull inte glömma Zyprexa-doktorerna! Nu för tiden får folk Zyprexa för lite allt möjligt, verkar det som. Ibland undrar man om psyk-doktorerna glömt att det är ett tungt (och dyrt) neuroleptika.
  • SysterHedvig

men säkert lätt att komma ihåg produktnamnet på.

Kalinka skrev 2007-08-01 11:55:43 följande:
    Tyras föräldrar skrev 2007-08-01 11:44:17 följande:Låt oss för guds skull inte glömma Zyprexa-doktorerna! Nu för tiden får folk Zyprexa för lite allt möjligt, verkar det som. Ibland undrar man om psyk-doktorerna glömt att det är ett tungt (och dyrt) neuroleptika.
  • Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-08-01 13:00:00 följande:
    men säkert lätt att komma ihåg produktnamnet på.
    I så fall borde jag ordinera Rebif till alla patienter! Bästa LM-namnet!! Låter som en belgisk oxe eller nåt.
  • Filuria

Vad är det? Rebif? Känner att det vore väldigt kul att använda någon gång om man fick chansen

• Kalinka
    Filuria skrev 2007-08-01 14:01:27 följande:
    Vad är det? Rebif? Känner att det vore väldigt kul att använda någon gång om man fick chansen
    Indikationen är smal. Det är en interferon-beta-behandling som ges till MS-patienter med fler än 2 skov/år. Har mycket biverkningar och ges som inj(sc?). Men har väldigt bra effekt på svår MS.

Så du ska nog bli neurolog om du vill använda Rebif... En anledning till val av specialitet så god som någon annan!
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3