• Annamus

Pyssla själv till bäbisen?

Jag är igång nu på att fixa saker till bäbisen, och det är ju sååå mysigt. Dessutom kan det bli rätt mycket billigare med. Jag har fått en begagnad spjälsäng som ska fixas till, har skurit ut en ny madrass till den osv. Färgat lite kläder osv. Har ni några tips och råd att komma med? Kanske något mönster på kläder eller badcape eller tossor eller någon sida på internet med broderier eller mönster eller allmäna tips? Både saker man kan sy och snickra och måla och fixa till... Kanske har DU gjort nåt fint som du vill visa upp som inspiration till och med? Skriv här i sådana fall!

• Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?
  • Mstery

baby cool är ju rätt enkel. man syr babykläder av andra kläder. typ att man lägger på en body på en vuxen size t-shirt och klipper runt omkring..  inga stora mönster utan bara på smågrejer till, typ grenkil. jag lånade boken på bibblan. skulle aldrig köpa den. finns mkt bättre böcker än den

• Lallan
    Tallbarr skrev 2007-08-04 18:48:24 följande:
    Lallan: Min vagn har också plastad baksida. Så det är ett högriskprojekt. Jag tänker försöka mig på att stryka försiktigt på lägsta värmen idag. Kan rapportera om vagnen smälte eller om det gick Utsidan på vagnen är i ett grövre vanligt tyg. Men den plastade baksidan kan helt klart vara ett problem.Håll tummarna för att det funkar
    Nu är jag OT igen men måste bara fråga, har du små hjärtan i suffletten till din vagn? Har sett en liknande fast blå nämligen.
  • Tallbarr
    Lallan: Nej, insidan på sufletten är/var i enfärgat brunt tyg (i frotté tror jag) . Tyvärr var det också delvis solblekt och har därför mött sitt öde. Jag ska sy ett nytt enfärgat brunt innertygoch göra barnvagnsmobildjur av det gamla har jag tänkt.
    Hade det varit coolt mönstrat hade jag nog varit mer rädd om det
    Tyvärr är ena handtaget trasigt, så det ska jag laga och klä mittdelen (där det är trasigt) med samma bruna tyg som insidan av sufletten. Det tänker jag göra på båda sidorna (annars kommer det ju att se heltokigt ut ).

OT: Vagnen är en Brio från sent 70-tal.

Har inte plockat fram strykjärnet än. Får bli morgondagens spänningsmoment (om inte bebisen kommer )
  • heartbeats
    Ann Lee skrev 2007-08-04 09:32:18 följande:
    Vad ligger svårighetsnivån på? Jag är inte så haj på att sy kläder men tycker att det verkar roligt. Är det grundliga instruktioner? Behöver nog ha skol-nivå på mina
    Det följer med mönster och rätt mycket bilder. Jag blev så himla inspirerad. Om du klickar på länken här nedan så kommer du till Adlibris och där kan du "smygläsa".

http://www.adlibris.se/bookbrowser/default.aspx?isbn=9150106848
  • Lallan
    Tallbarr skrev 2007-08-04 20:50:52 följande:
    Lallan: Nej, insidan på sufletten är/var i enfärgat brunt tyg (i frotté tror jag) . Tyvärr var det också delvis solblekt och har därför mött sitt öde. Jag ska sy ett nytt enfärgat brunt innertygoch göra barnvagnsmobildjur av det gamla har jag tänkt.Hade det varit coolt mönstrat hade jag nog varit mer rädd om det Tyvärr är ena handtaget trasigt, så det ska jag laga och klä mittdelen (där det är trasigt) med samma bruna tyg som insidan av sufletten. Det tänker jag göra på båda sidorna (annars kommer det ju att se heltokigt ut ).OT: Vagnen är en Brio från sent 70-tal.Har inte plockat fram strykjärnet än. Får bli morgondagens spänningsmoment (om inte bebisen kommer )
    Men visst finns det tryckknappar i hörnen på liggdelen? Där är det tänkt att man ska sätta fast innerfodret men det kanske saknas eller är trasigt det med. Fin vagn är det i alla fall Glad
  • Tallbarr
    Lallan: Nej innerfodret finns, och är jättefint. Det är i samma bruna frottétyg som sufletten var - men helt felfritt, med vit "plastigt" bottentyg, och knäpps fast i tryckknapparna  Dessutom finns ett gulorange madrassöverdrag i samma tyg. Men de är undanplockade när jag piffar.
    Har inte plockat fram strykjärnet än, men snart snart.
  • mammelimam

LillaMiss Piggy skrev 2007-08-04 10:20:56 följande:

kommer inte in på den sidan...är det bara jag?
    Det ska vara: fagerlunds.net/trean/
    Testa igen
  • sötrumpan

något som kan vara skoj till den lill* e' om man gör en egen mobil som ska hängas vid sängen... jag har börjat spåna lite på idéer mm och ska snart ta och knyckla ihop den lilla mobilen...

• Tallbarr

Här är sista (?) delen i en tre trådar lång tipslista på mönster - allt möjligt som kan sys till bebisar. Enda problemet är att det blir overload i pysselhjärnan (i alla fall min) och det är svårt att bestämma sig för vad man ska göra Tyvärr är tråden stängd, men det finns en hel del godis i de två första delarna i alla fall...
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m7340610.html

Diskussionstråden till mönstertrådarna. Innehåller en del matnyttigt. Tyvärr stängd (men många finns på Blekingetösens första tråd) men läsvärd i alla fall
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m9842557.html

Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?