• Annamus

Pyssla själv till bäbisen?

Jag är igång nu på att fixa saker till bäbisen, och det är ju sååå mysigt. Dessutom kan det bli rätt mycket billigare med. Jag har fått en begagnad spjälsäng som ska fixas till, har skurit ut en ny madrass till den osv. Färgat lite kläder osv. Har ni några tips och råd att komma med? Kanske något mönster på kläder eller badcape eller tossor eller någon sida på internet med broderier eller mönster eller allmäna tips? Både saker man kan sy och snickra och måla och fixa till... Kanske har DU gjort nåt fint som du vill visa upp som inspiration till och med? Skriv här i sådana fall!

• Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?
  • sötrumpan

hej, vilken bra tråd

vi har köpt en begagnad säng som ev. ska målas om,
    men än så läge har jag hunnit med att sy två sänghimmlar.

ska sy ett par drapå skydd till ett gammalt spjälsängsskydd
    som varit med många år och behöver piffas upp, smart att sy flera
    olika då man kan byta och tvätta utan att vara utan helt...

har oxå funderat på att sy egna bärsjalar, men hittar verken
    bra tyger eller priser på tyger, någon som har tips och idéer !?

ska oxå börja sy egna täcken imorgon, köpt ett billigt som
    ska sys i tre mindre, plus sy om gamla påslakan till nya små...'

• Fantaci

Hur gör man om ett vanligt påslakan till ett som passar bebin?

• sötrumpan

man mäter täcket, men så som jag tänkt mig, så sy jag om
    ett 150x200 täcke till 1 större och två mindre...
    då funkar det att sy om påslakan oxå, i samma storlek...
    kommer snart finnas bilder i mitt galleri på detta...

Fantaci skrev 2007-07-24 21:53:51 följande:
    Hur gör man om ett vanligt påslakan till ett som passar bebin?
  • sötrumpan

aha, men hur många meter behövdes ??

Lallan skrev 2007-07-24 22:01:31 följande:
    www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php... Jag har sytt en mei tai efter den här beskrivningen och köpte tyget Lenda från IKEA för 39 kr /m
  • Lallan
    sötrumpan skrev 2007-07-24 22:04:27 följande:
    aha, men hur många meter behövdes ??
    2 meter räckte (tog längden som jag ville ha till axelbanden) men vill man ha lite längre axelband får man lägga på lite.
  • Ann Lee

Annamus skrev 2007-07-24 17:49:57 följande:

Men ni som har tagit bort då ena långsidan, hur får ni sängen att stanna kvar mot eran säng så att bäbisen inte faller mellan? Finns det någon annordning eller knyter ni fast med snöre eller vad?
    Det blir inget glapp emellan sängarna eftersom det råkade passa perfekt. Däremot tänkte vi montera fast någon sorts små metallhakar på spjälsängen så att man kan haka fast den i vår säng. Det blir inte någon anordning så att den sitter som berget eftersom vi har tänkt oss att flytta spjälsängen mot en vägg under dagarna (har ganska trångt sovrum).
  • principisessan

Har ett sniglar skötbord som ska betsas mörkt och ha ett vitt förhänge.. tänkte att det skulle matcha de indiska vägghyllorna som vi har i badrummet.
    Har sytt påslakan av gamla lakan i vitt och satt på en "spetsrand" från ett par gamla gardiner till både påslakanet och kudden, blev jättefint
    Köpte ett färdigt set med alla tyger mm i från panduro och sydde 2 gosedjur (bild finns i galleriet)
    Sen har jag nog inte kommit så mycket längre i pysslandet, målat om lite förvaringskorgar och ramar som vi hade i förrådet så de matchar barnkammaren bättre.

Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?