• Annamus

Pyssla själv till bäbisen?

Jag är igång nu på att fixa saker till bäbisen, och det är ju sååå mysigt. Dessutom kan det bli rätt mycket billigare med. Jag har fått en begagnad spjälsäng som ska fixas till, har skurit ut en ny madrass till den osv. Färgat lite kläder osv. Har ni några tips och råd att komma med? Kanske något mönster på kläder eller badcape eller tossor eller någon sida på internet med broderier eller mönster eller allmäna tips? Både saker man kan sy och snickra och måla och fixa till... Kanske har DU gjort nåt fint som du vill visa upp som inspiration till och med? Skriv här i sådana fall!

• Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?
  • brunkulla

Catis - vill gärna höra mer om hur du gjorde snuttefilten, vad använde du till prassen....

• gresligagreta

åh måste bara säga att jag har hittat ett så gulligt örngott på åhlens jag ska sy om det var brunt med vita igelkottar och det var så sött!

• Tallbarr
    Mamma till tre kottar skrev 2007-07-31 21:13:02 följande:
    Idag har hittat en bit av en gammal bäddmadrass (lite tjockar sådan) som jag tyckte såg ut att passa i vagnen. Så ut i förrådet leta upp först vagn och sedan lift (en hård sådan - hemgjord för att passa vagnen som eg är en sittvagn). Ingen madrass hittade jag, men biten jag funnit passade perfekt! Alltså sydde jag på ett enkelt överdrag på madrassen och la ner i vagnen. Så nu har blivande bebbe en vagn!
    Gjorde en liknande grej till min 70-talsvagn som jag försöker fixa till. Men jag köpte en Ikea-madrass som jag skar ut en lagom stor bit ur och sydde om det överdrag som följde med. På så sätt fick jag dragkedja på madrassöverdraget utan att behöva sy i dragkedjan själv. Jag klippte ut dragkedjan med en bra bit tyg runt om och sydde fast tyget som kant i stället.
    Bild finns i mitt galleri där det syns hur jag gjort, och även lite bilder på vagnens väg från blekt blondin till hetsig rödhätta (nästan i alla fall). Det är kanske inte den snyggaste lösningen, men den funkar så jag är nöjd.

Annars har jag en tendens att planera mycket och göra lite när det gäller pyssel. I teorin är jag alltså väldigt pysslig, men det är inte så mycket som blir klart. Har, förutom vagnen, en bebissäng som ligger som en liten tyngd i mitt samvete. Kanske gör lite i morgon
  • Pebblas

Jag vill också gärna höra om snuttefilten och lapptäcket! Jag vill så gärna göra ett lapptäcke, med olika tyger som påminner om något speciellt, så det blir riktigt personligt. Men det är väldigt svårt va?
    De olika tygbitarna måste vara i samma material?
    Jag har väldigt lite kunskap om att sy..

• sötrumpan

jag har sytt ett litet lapptäcke, men olika tygmaterialer och
    färger, för att stimulerar barnets känsel, blankt, mjukt osv.

• Catis
    brunkulla skrev 2007-07-31 22:35:45 följande:
    Catis - vill gärna höra mer om hur du gjorde snuttefilten, vad använde du till prassen....
    [/citat]

Jag tog nåt ja hittade i pyssel lådan här hemma. Det va typ som papper som man gör smällkarameller av. Va f*n heter de??
    Sucka, jaja hoppas du förstår. Och så tog ja en liten bit papperskasse. En liten bit fleece så de blev mjukt på ett ställe. Samt gamla klädeslappar som sticker ut runt filten. Tyget som filten är gjord av köpte ja på Ikea och heter flodhäst. Grönt med vita flodhästar! Har jag gjort påslakan och örngott utav också.
    Pebblas skrev 2007-08-01 09:51:01 följande:
    [citat]
    Jag vill också gärna höra om snuttefilten och lapptäcket! Jag vill så gärna göra ett lapptäcke, med olika tyger som påminner om något speciellt, så det blir riktigt personligt. Men det är väldigt svårt va? De olika tygbitarna måste vara i samma material?Jag har väldigt lite kunskap om att sy..
    Jag tog olika sorters tyger. Jämt när ja gör nåt så är det väldigt spontant. Ingen tanke bakom egentligen. Ja provar mej fram och svär lite. Går de så går de!
    Tog en grå tunn trikå tröja av mej och min sambos utväxta shorts och ett vitt lakan. Grunden till filten blev en vit fleece filt. Eftersom tyg bitarna inte räckte till en sån stor filt som jag ville ha så blev det bara en "ram" runt fleecen.
    Men har gjort ett "riktigt" lapptäcke till hunden av gamla jeans och en grön fleece filt.
    Kom ju faktiskt på att man kan ju ta kort på det man har gjort. Hehe!
  • Madge

Jag har ett fleccetyg, som jag funderar på vad jag ska använda det till.
    Filtar kanske...?

• skogsmor

Funderar på att göra ett lapptäcke som jag kan använda som filt och skall då sätta fleecetyg på baksidan, den blir då mjuk mot bebisen och så synd lapptekningen för alla andra.

• mammelimam

Catis skrev 2007-08-01 12:12:44 följande:

Jämt när ja gör nåt så är det väldigt spontant. Ingen tanke bakom egentligen. Ja provar mej fram och svär lite. Går de så går de!
    Det är lite av min stil också.. Tänkte dock denna gång att jag skulle göra ett baby-nest enligt INSTRUKTIONEN som det finns länk till i trådens första inlägg.. Men, men, redan innan jag började klippa och sy igår bestämde jag mig för ett antal modifikationer, och som oftast innebär det lite extra pyssel/krångel..! Men jag blev nästan klar igår, måste bara fylla med vadd och skumgummi! Och jag blev rätt nöjd också .

Idag ska jag göra ngn sorts lång kudde, som kan passa till amning, eller annat.
  • Mamma till tre kottar
    Madge skrev 2007-08-01 12:24:26 följande:
    Jag har ett fleccetyg, som jag funderar på vad jag ska använda det till. Filtar kanske...?
    Jag hade gjort blöjor om jag hade lite fleece liggande...
Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?