• Annamus

Pyssla själv till bäbisen?

Jag är igång nu på att fixa saker till bäbisen, och det är ju sååå mysigt. Dessutom kan det bli rätt mycket billigare med. Jag har fått en begagnad spjälsäng som ska fixas till, har skurit ut en ny madrass till den osv. Färgat lite kläder osv. Har ni några tips och råd att komma med? Kanske något mönster på kläder eller badcape eller tossor eller någon sida på internet med broderier eller mönster eller allmäna tips? Både saker man kan sy och snickra och måla och fixa till... Kanske har DU gjort nåt fint som du vill visa upp som inspiration till och med? Skriv här i sådana fall!

• Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?
  • Annamus

Fleeceblöjor??? Förklara? Visa?

• Lallan
    Tallbarr skrev 2007-07-31 22:58:45 följande:
    Gjorde en liknande grej till min 70-talsvagn som jag försöker fixa till. Men jag köpte en Ikea-madrass som jag skar ut en lagom stor bit ur och sydde om det överdrag som följde med. På så sätt fick jag dragkedja på madrassöverdraget utan att behöva sy i dragkedjan själv. Jag klippte ut dragkedjan med en bra bit tyg runt om och sydde fast tyget som kant i stället. Bild finns i mitt galleri där det syns hur jag gjort, och även lite bilder på vagnens väg från blekt blondin till hetsig rödhätta (nästan i alla fall). Det är kanske inte den snyggaste lösningen, men den funkar så jag är nöjd.Annars har jag en tendens att planera mycket och göra lite när det gäller pyssel. I teorin är jag alltså väldigt pysslig, men det är inte så mycket som blir klart. Har, förutom vagnen, en bebissäng som ligger som en liten tyngd i mitt samvete. Kanske gör lite i morgon
    Smart sätt att fixa till vagnen, vad använde du för färg?
    Vagnen var förresten jättesnygg!
  • Tallbarr
    Lallan: Tack
    Jag hittade ett tips på en tråd om retrovagnar om att man kunde använda textilfärg från panduro. Sån som man kan måla på t-shirts med.
    Hur bra färgen kommer att funka i praktiken vet jag inte än. Men jag testar och hoppas på det bästa.

Det är "Palett" textilfärg från Panduro i färgen Gul som jag använt. Så här står det på flaskan:
    Vattenburen textilfärg. Färgerna går att blanda med varandra. Penslar rengörs med tvål och vatten. Färgen ger bäst resultat på bomullstyger, frotté, velour, satin och siden. Förtvätta tyget före målning (av naturliga skäl hoppade jag över det). När färgen är torr fixeras den genom att strykas med ett strykjärn (inställt på bomull) på baksidan av tyget i fem minuter utan ånga. (Jag tänker stryka på framsidan med bakplåtspapper + ev tygtrasa som skydd, enligt rekomendationerna jag hittat.) Tål tvätt 40 grader. Omskakas väl.

Här är en länk med lite info: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20278038.html
  • Ann Lee
    heartbeats skrev 2007-08-04 01:18:44 följande:
    Jag har köpt boken "Baby Cool" på Adlibris. Jättemycket coola tips www.adlibris.se/product.aspx
    Vad ligger svårighetsnivån på? Jag är inte så haj på att sy kläder men tycker att det verkar roligt. Är det grundliga instruktioner? Behöver nog ha skol-nivå på mina
  • LillaMiss Piggy
    Madge skrev 2007-07-23 18:48:02 följande:
    Fick tips om en hemsida där det finns en hel del tips på saker man kan göra till bebis.fagerlunds.net/trean/
     kommer inte in på den sidan...är det bara jag?
  • Lallan
    Tallbarr skrev 2007-08-04 00:11:38 följande:
    Lallan: Tack Jag hittade ett tips på en tråd om retrovagnar om att man kunde använda textilfärg från panduro. Sån som man kan måla på t-shirts med. Hur bra färgen kommer att funka i praktiken vet jag inte än. Men jag testar och hoppas på det bästa. Det är "Palett" textilfärg från Panduro i färgen Gul som jag använt. Så här står det på flaskan:Vattenburen textilfärg. Färgerna går att blanda med varandra. Penslar rengörs med tvål och vatten. Färgen ger bäst resultat på bomullstyger, frotté, velour, satin och siden. Förtvätta tyget före målning (av naturliga skäl hoppade jag över det). När färgen är torr fixeras den genom att strykas med ett strykjärn (inställt på bomull) på baksidan av tyget i fem minuter utan ånga. (Jag tänker stryka på framsidan med bakplåtspapper + ev tygtrasa som skydd, enligt rekomendationerna jag hittat.) Tål tvätt 40 grader. Omskakas väl.Här är en länk med lite info: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20278038.html
    Vad är din vagn gjord av för material? Har en i manchester men baksidan på manchestern är plastad så jag tror inte att det går att stryka på.
  • Tallbarr
    Lallan: Min vagn har också plastad baksida. Så det är ett högriskprojekt. Jag tänker försöka mig på att stryka försiktigt på lägsta värmen idag. Kan rapportera om vagnen smälte eller om det gick Utsidan på vagnen är i ett grövre vanligt tyg. Men den plastade baksidan kan helt klart vara ett problem.
    Håll tummarna för att det funkar
  • Lallan
    Tallbarr skrev 2007-08-04 18:48:24 följande:
    Lallan: Min vagn har också plastad baksida. Så det är ett högriskprojekt. Jag tänker försöka mig på att stryka försiktigt på lägsta värmen idag. Kan rapportera om vagnen smälte eller om det gick Utsidan på vagnen är i ett grövre vanligt tyg. Men den plastade baksidan kan helt klart vara ett problem.Håll tummarna för att det funkar
    Ok, håller tummarna!
    OT: Har förresten en liggvagn i samma färg som din Glad men i galon!
Svar på tråden Pyssla själv till bäbisen?