• Fridapida

Smink Smink Smink!

Nu är hösten här och solbrännan är ett minne blott! Huden förlorar lite av sin lyster. Mina första två tips är därför:

i.d. clear/bare radiance
    blanda i foundationen eller lägg på efteråt. Huden få fin och frisk lyster omedelbart.

ACO bronze gel
    en lätt gel som ger någon nyans mörkare hud. För ansiktet - blanda i dagcremen, för kroppen - smörj in efter body lotionen.

På hösten och vintern har man ofta en mer täckande bas och för att hindra att foundationen lägger sig i porerna, speciellt runt näsan, gillar jag:

Clinique pore minimizer instant perfector
    en pudrig creme som lägger sig i porerna och ger en slät och len yta. Läggs före foundationen och gör porerna i stort sett osynliga. Tvättas lätt bort. Trolleri!

Min senaste favorit att sota med:

Devil dust Make up store
    ett snyggt mörkt lila eyedust som är lätt att jobba med. Passar dessutom utmärkt ihop med Make up stores storsäljare Muffin.

Trevlig höst!

Den förra tråden:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m21743107.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-02 22:48:27:
    Gillar du mineralsmink? Här följer länkar till några sidor där du kan köpa mineralsmink, dessa säljer sitt eget märke.

Från USA:
    alimacosmetics.com
    everydayminerals.com
    meowcosmetics.com
    pureluxcosmetics.com

Från UK:
    lilylolo.co.uk/home.php

Eller om du vill göra ditt eget mineralsmink:
    shenet.se
    tikei.se

Jag vill även lägga in länkar till sidor där man kan köpa alla möjliga märken som inte går att få tag på i affärerna i Sverige eller inte finns där just du bor. På dessa sidor kan du även hitta dyra märken till lägre priser!

Sidor från Sverige:
    accessora.se
    beautyplanet.se
    blush.se
    eleven.se
    inezza.com
    parfym.se
    satine.se

Från USA:
    essentialdayspa.com
    makeup.com
    sasa.com
    skinstore.com
    strawberrynet.com

Från UK:
    asos.com
    harleycosmetics.com
    hqhair.com
    jerseybeautycompany.co.uk/index.php
    lookfantastic.com

• Svar på tråden Smink Smink Smink!
  • Fridapida

SnuttanSnuttan

En vardags sminkning...

Grunda alltid med en fuktcreme. Lägg sedan primer för att foundationen ska sitta bra samt för att släta ut ojämnheter i huden. Primer brukar även ge lyster samt hjälpa huden att hålla sig matt.

Bas

Foundation
    Concealer
    Löspuder (eller "vanligt" pressat puder)

Börja med att täcka finnar o andra "skavanker" i hyn med concealer. Lägg även concealer runt näsvingarna och under ögat. Concealer har man för att dölja ojämnheter samt ljusa upp under ögat. En concealer bör vara ljusare än din egen ton. Hur täckande den ska vara beror på dina behov. Har du inte dålig hy så är en lättflytande consealerpenna en bra produkt. Finns t.ex. på FACE magic wand, ska även dälja fina linjer. En concealerpensel ska inte användas direkt på finnar, bakterier... tvätta regelbundet.
    Foundation läggs lite olika beroende på vilket resultat du vill ha. Många gillar att lägga med fingrarna, blir ofta väldigt bra. Vill man ha mer täckande så är foundationpensel bra, för mindre täckande så använd en fuktad svamp. Tänk på att byta svamp regelbundet. Bakterier...
    Avslutningsvis så fixerar du med löspudret. Lägg med en mjuk puderborste.

Jag tycker att det du ska lägga pengar på är underlaget, det är a och o.

Ögon

För att skuggan ska sitta ordentligt använd på dag-make up en eyeshadow-primer. MUS 145 kr.

Börja med att lägg kajal längs med övre fransraden. Sudda lädd med en tops eller pensel.
    Lägg en ljus skugga på hela ögonlocket. Använd en fast, lite mindre pensel.
    I globlinjen lägger du en mörkare skugga. Lägg det som ett V med spetsen i yttre ögonvrån, längs globlinje och utmed fransrad. Hur långt du ska gå in beror på hur ögats form är och hur mörk skuggan är. Tänk på att mörkt förminskar och ljust förstorar. Har du små ögon var sparsammare än om du har störa. Ju mer mörkt desto mer "dramatiska" ögon.
    Ta en mjuk borste och sudda ut den mörka skuggan så att inga kanter syns, färgerna ska gå in i varandra.
    Vill du ha mer markerad eyeliner lägg en flytande nära fransraden (kajalstrecket är en fin grund att måla på). Sudda lite på eyelinern.
    Lägg lite lite av den mörkare på nedre fransraden, såvida den inte är för mörk, ta då hellre den ljusa.
    Jag gillar att lägga mascaran efter rouge o bronzer så man inte får puder i den. MEN om man sitter i en bil eller på ett skakigt tåg kan man lägga den först så att man inte förstör den andra sminkningen om det blir fel.

Jag gillar att lägga en bronzer som är väldigt nära min hudton, meningen är inte att bli brun av en bronzer utan att ge tillbaka lite liv till ansiktet som foundationen tar bort. Lägg med en srot puderborste på kinder, i panna, haka o halsen. Svep ev. över hela ansiktet om den inte är för mörk o glittrig.
    Ta sedan rouge på kindbenen, lite vid hårfästet i pannan.
    Ett tips är att lägga lite av rougen i globlinjen så får du en snygg oväntad effekt, var ganska sparsam.

Gillar du läppglans eller läppstift? Jag gillar mest glans, men har hittat fler läppstift som jag gillar det senaste. Viktigt att tänka på är att (ang. läppstift) mörkt förminkar, ljust förstorar. Har man smala läppar, välj en ljusare färg.

Personligen tycker jag att läppglanset är pricken över i på makeupen.

Lycka till!

• Yoyna
    Honey1982 skrev 2007-09-20 20:57:40 följande:
    vad är det för nåt märke? make up store har ögonbrynsskuggor som heter tri brow color och de är super
    Hmm, alltså jag skojar inte när jag säger att det är lääänge sen jag köpte den, jag minns verkligen inte! Men ska kolla in Make up store´s, tack för tipset!
  • Fridapida
    MajaMaria79 skrev 2007-09-20 20:24:01 följande:
    krayolan ska kajalpennorna heta förresten.
    Var är det du köper teatersmink?
  • Honey1982
    Fridapida skrev 2007-09-20 21:03:18 följande:
    Var är det du köper teatersmink?
    perukmakarna i göteborg har det teatersminket.
    vi använder nämligen en del av kryolans produkter i utbildningen.
  • Fluffguf

Har någon av er tips på en riktigt hård kajalpenna? Jag har en som jag älskar, men det är inget märke på den utan en sån där billig som jag har köpt någonstans, och nu är det inte många cm kvar av den. Jag har provat massor av andra, men alla är för mjuka och smetiga. Jag vill ha samma konsistens som en blyertspenna ungefär. Då slipper man skugga, det blir sotigt direkt!

• MajaMaria79

Hos Smink och perukmakaren på Söder i sthlm har jag köpt. De har även billiga penslar, som iaf jag tycker är jättebra.

Men så ikväll så såg jag det här www.Show-BizCentre.com där verkar de ha ett hyggligt utbud och billiga priser.

Närma dig köket och kärleken med djärvhet...
  • MajaMaria79

Fridapida, jag inser att det där jag sa om den lila make-upen lät dumt och drygt. Jag menade inte så. Det skulle bara vara ett oansenligt tips.

Dumt av mig.

Närma dig köket och kärleken med djärvhet...
  • Fridapida
    Honey1982 skrev 2007-09-20 21:04:55 följande:
    perukmakarna i göteborg har det teatersminket.vi använder nämligen en del av kryolans produkter i utbildningen.
    Var ligger det i GBG?
  • Fridapida
    MajaMaria79 skrev 2007-09-20 21:43:58 följande:
    Fridapida, jag inser att det där jag sa om den lila make-upen lät dumt och drygt. Jag menade inte så. Det skulle bara vara ett oansenligt tips.Dumt av mig.
    Vad menar du? Lila makeup?
    Tips är alltid välkomna i alla former!
  • Majestic
    MajaMaria79 skrev 2007-09-20 20:46:01 följande:
    Nu har jag också lagt upp sminkbilder i mitt galleri. Tyvärr hade jag bara 2 st, så jag får skärpa mig och ta några nya snart helt enkelt.
    MM79- Den syns så dåligt !!
    I´m not deaf, I´m just ignoring you!!
Svar på tråden Smink Smink Smink!