Inlägg från: Fridapida |Visa alla inlägg
  • Fridapida

Smink Smink Smink!

lilja71 skrev 2007-11-13 10:49:21 följande:
    Frida: tar du i.D mineral veil innan i.D foundation?? Jag trodde att man hade mineral veil efter...har jag fattat helt galet då???
    Japp... man kan ha det innano efter. Har man det innan så hindrar det foundationen att lägga sig i porerna o man får en finare yta. Efter har man pudret för att fixera o få en lagom matt yta.
  • Fridapida
    Hallontrollet skrev 2007-11-13 11:21:36 följande:
    Tack för ditt svar!
    Tyvärr har vi inte Face i stan så jag kanske får gå till Kicks eller Åhlens och kolla om man kan få någon hjälp där.

Ingen i närheten av Borås/Göteborg som kan hjälpa mig med foundation och puder :)

Är så rädd att gå till tex kicks och be om hjälp och så blir det HELT fel.
    Detta med att man har rätt att ångra sig, hur ska man kunna övertyga den i kassan om att det inte var jag som valde då?

Shit detta är verkligen en djungel.

Nu skall jag skriva ner i vilken ordning ni gör vad när ni sminkar er så jag kan "plugga" på och komma ihåg :)

Kram på er och tack för alla svar!
    Hoppas min älskare har nått med sig till mig idag (brevbäraren alltså ).
    Okej... du bor runt Borås? Jag vet att folk fått heeeelt fel där, men jag vet att de även tagit tillbaka varan. Kunskapsnivån skiljer sig ganska rejält på de som jobbar på Kick's i hela landet!
    Jag tycker att du ska gå till Kick's när du är osminkad. Berätta vilka "problem" du har med just din hy, beskriv vilket resultat du vill ha, täckande eller transparant, matt eller skimmrande osv. Be att de lägger lite på kinden o sedan går du ut i dagsljus o tittar. Be om att få låna med en spegel om du ingen har. Det brukar jag göra. Titta o titta. Vilken nyans är din? Välj den som är snäppet ljusare än din hy, och absolut inte mer rosa än vad du är, låt den hellre gå åt det gula. Nöj dig inte med att de styrker på lite på kinden o säger att det blir bra. Välj med omsorg. Fråga tusen frågor hur foundationen fungerar i värme, när huden blir fet osv. Kolla spf.
    Tycker du att du inte får hjälp, gå tillbaka en annan dag. Tänk på att INTE välja en som du blir flottig av. Det är det värsta som finns. Tänk på att foundation är det som får kosta pengar eftersom det är så avgörande. Tänk även på att Dior t.ex. brukar ha ganska mkt parfym i sina produkter om du är känslig mot det.
    Herregud... nu får jag sluta tjata!
  • Fridapida
    Majestic skrev 2007-11-13 12:00:53 följande:
    Fridapida- Jag hoppar bara in och säger, folk som jobbar på Kicks är inkompetenta jämfört med tjejer på Åhléns eller NK. En gång skulle jag handla lite grejer och frågade om dess innehåll, hon bara stod där och glodde på mig som om jag frågade om medeltemperatur på Mars och inte om saker hon bör kunna!!
    Jag försökte bara vara lite ödmjuk... men jag låter min tystnad tala...
  • Fridapida
    Hallontrollet skrev 2007-11-13 12:12:41 följande:
    Kanske skall spara ihop pengar och gå till Make up store och få hjälp där?!
    Fast problemet är att jag vill ha det NUU :)
    Skall testa det jag har hemma och se om det funkar!
    Hittade nått gammalt puder som jag skall testa över min Loreal translucide healthy glow makeup foundation..
    Vet du om den är bra?

TACK för dina svar!
    Du anar inte vad glad jag blir för all hjälp i denna djungel :)
    Det är bättre att köpa bra smink på en gång. Men jag tror nog att Make up store o L'Oreal inte skiljer sig så mkt. MEN jag tycker nog att FACE har bättre bas än MUS. FACE finns i GBG. Kolla in hos dem. De finns i Arkaden, på Vallgatan (tror jag) och längre upp på avenyn.
  • Fridapida
    Linny skrev 2007-11-13 12:43:54 följande:
    Men om man tar concealer innan eller efter foundation är nog en smaksak. Jag tycker att den försvinner lite, av borstandet, om jag tar den innan foundation tex.
    Håller med dig där. Jag tycker att det även beror på vilken concealer jag använder. MUS cover all tar jag ALLTID innan, mineralconcealer tar jag ibland efter. Det beror även på vad jag ska dölja, ringar under ögonen = concealern först, finnar = concealer först, röda partier = concealer efteråt (eftersom foundationen ofta döjler lagom).
  • Fridapida
    Hallontrollet skrev 2007-11-13 16:20:15 följande:
    Jag håller på att ge upp.
    Mina sminkningar blir inte i närheten så bra som era och jag har så torr hud att foundation ser konstigt ut på mig!!

-gråter floder-
    Men herregud! Tänk så här: Nu kan du ju bara bli bättre! Det man behöver är bra smink och mycket tid o mer träning! Genom att ha roligt o glittrigt smink så ser alla sminkningar snyggare ut! Glittrer har inget med färdighet att göra. MEN du måste hitta vad som passar dig.

ANG torr hud... exfoliera regelbundet och smörj in men en bra creme. Är man torr måste man ha en creme med mycket fukt, inte fett. Dermalogica har kanon bra produkter. Smakar det så kostar det, tyvärr...

Ge inte upp! Du kommer hitta produkter du trivs med. Införskaffa en fetare nattcreme.
  • Fridapida
    Hallontrollet skrev 2007-11-13 16:34:47 följande:
    Åh jag ger upp så lätt.
    Hoppas mina saker från PL kommer i veckan så jag kan testa lite.
    Köpte några glitter historier från Tradera igår och väntar även borstar jag köpt därifrån.
    Exfoliera var typ skrubba eller?
    Vad skall jag använda för produkter när jag exfolierar?
    En fet nattkräm skall alltså önskas i julklapp :)
    TACK!!!!
    Exfoliera är typ scrubba ja. Det finns lite olika sorters peeling/exfoliering. Jag gillar den från FACE utan scrubkorn. Den exfolierar kemiskt. Det var ngt bara hudterapeuter gjorde förut, men nu har de hittat en form som man kan använda som outbildad också.
  • Fridapida

02 05 skrev 2007-11-13 19:24:33 följande:

Inte glömma bort min fråga *snyft
    Jag har nog missat... fråga igen!
  • Fridapida
    Fridapida skrev 2007-11-14 10:07:52 följande:
    02 05 skrev 2007-11-13 19:24:33 följande:
    Jag har nog missat... fråga igen!
    Jaha... den frågan! Jag måste nog erkänna att jag har NOLL idéer att dela med mig av.
    Sorry...
Svar på tråden Smink Smink Smink!