• Siljelin

Sollentunamammor 2

Hej! Här kommer fortsättningstråden för alla sollentunamammor! Hittills finns följande mammor o barn med i tråden (se nedan), men nytillskott är självklart mycket välkomna!

Fikatråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html

2007
    BeccaGrodan, Kärrdal, son Alvin 070103
    CaS, Edsberg, son Dante och dotter Julie 070119 (Theodor 030917)
    Bess, Helenelund, son Algot 070214
    Camilllla, Rotsunda gård, son Noel 070222
    Leia07, Sjöberg, dotter Leia 070301
    Mariellen76, son Leo 070310
    5088, Edsberg, dotter Jasmine 070329
    Modesty2000, Rotebro, dotter Fia 070330
    Dulia, dotter Alma 070531 (Bianca 050813)
    Siljelin, Viby, dotter Jessica 070604
    slumran, Tureberg, dotter Filippa 070611
    Lillmondinos mamma, Töjnan, son Theo 070629
    MariaR, Töjnan, bf 070705 (Samuel 051222)
    GoåGlad, Kärrdal, bf 070717
    AnkFisk, bf 070721 (Hanna 0504)
    Princess Leia, Rotsunda, Bf 070811 (Sonja 050108)
    Issa98, Rotebro, William 070827 (Kevin 980930)
    noodle, Tureberg/Helenelund, Bf 071206 (Felix 050908)

2006
    Gympatjej, Viby, Marius 060729
    Tesla, Edsberg, dotter Elvira 061202
    Krodan, Rotsunda, dotter Athena 061219 (Angelina 050508)

2005
    Princess Leia, Rotsunda, Dotter Sonja 050108 (Bf 070811)
    AnkFisk, ?, dotter Hanna 0504 (bf 070721)
    Ankan1982,Edsberg, son Alexander 050417
    Krodan, Rotsunda, dotter Angelina 050508 (Athena 061219)
    AiramE, Töjnan, dotter Norah 050628
    Dulia, ?, dotter Bianca 050813 (Alma 070531)
    noodle, Tureberg/Helenelund, son Felix 050908 (Bf 071206)
    MariaR, Töjnan, son Samuel 051222 (bf 070705)

2003
    CaS, Edsberg, son Theodor 030917 (Julie & Dante 070119)

1998
    Issa98, Rotebro, son Kevin 980930 (BF 070824)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-28 13:00:56:
    Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22551670.html

• Svar på tråden Sollentunamammor 2
  • Siljelin

Camilllla, jag har också tänkt tanken att det är bra att lära dem att underhålla sig själva lite. Så kanske man inte blir en sån där som skriver till Vi Föräldrar att man alltid måste bära sin ettåring och inte kan göra något annat...

Go-å-Glad, låter inte som nån jättekul kväll. Särskilt inte med tanke på att Isac BRUKAR vara så "snäll" efter massagen. Känner igen det där att inte ens orka värma på sin kalla mat. Svärmor var helt till sig när jag inte brydde mig om att göra det hemma hos henne en gång. Jag märkte knappt att den var kall...

Jessica var faktiskt glad hela dagen idag, utom just på massagen. Här hemma hade vi gäster, min mamma med sina två finländska systrar och samtliga äkta män. Tjattrigt värre! Och båda mostrarna hade köpt samma bok till Jessica...

Jessica själv var rätt grinig på kvällen eftersom hon inte sovit sen 12 (utom en kvart på massagen) men morfar avgudar henne (han brukar slita henne ur famnen på mig så fort vi ses) och tog henne med sig in till stora rummet och satt med henne i famnen och spelade piano med en hand (han kan bara enkla barnvisor) i minst en timme tills hon somnade. Det har då aldrig jag lyckats med. Fast det är klart, jag vill spela med två händer, så då får hon ligga på mattan :o)

• Camilllla

Här är det stökigt ikväll, grannarna springer i sin gnisslande dörr säkert 10 gånger per timme och det är massa spring och skrik här utanför.. På söndag ska vi ju kolla ett hus på landet, gissa om det vore skönt men samtidigt orkar jag inte ha några förhoppningar.. Känns som att antingen är det ett dåligt hus eller så är det bra så alla vill ha det och det blir för dyrt...

Siljelin: Hur gick det med blöjorna?
    Ja nånstans tror man ju att man ska kunna få ordning på sina barn vid typ 1½-års ålder för den ålderna är man ju van vid från jobbet.. Men det känns lite som att det inte alls kommer vara så mycket bättre då och de råd man kanske själv gett föräldrar på dagis är helt värdelösa...

GoåGlad: Ja det är ju ungefär så vi har det på min gamla förskola också Fast nja vi har ju faktiskt egen kock, även om typ det mest avancerade är att göra köttfärssås eller korvstroganoff
    Passa på att mysa i badet.. Nu får man antingen sitta bakom Noel i badkaret (och frysa för att vattennivån som är lagom för hans längd är ju inte riktigt lika lagom för mig..) Eller så lägger jag honom på rygg på min mage och då sprattlar han och slår med armarna i vattnet tills hela badrummet är blött och han är alldeles andfådd

Modesty: Vad har gått fel med mig, jag hade både C64 och Barbie men hamnade ändå på dagis...

• Modesty2000

Camilllla: jag tror det är åldern det hänger på...när mitt ex fick sin första C64 (och en Amiga) fanns det inga spel (tidigt 80-tal) så han fick programmera sina egna...men än är det ju inte för sent! Nu när du är mamma-ledig har du ju massor av tid att skaffa dig en hobby...varför inte programmering :D?! Jag kan knappt spela TV-spel...och har precis lärt mig att beställa böcker på Adlibris...

• Krodan
    Modesty: Har all tid i världen att skaffa sig en hobby nu när man är föräldraledig Scheisse, den tiden har inte jag, fast det skulle min sambo uppskatta om jag gjorde så han kunde leva på mig som hemmafru
    Angelina och Athena är mina sessor
  • Modesty2000

Krodan: jag var fett ironisk och funderade precis när jag skrivit meningen om folk fattade det...:D...har liksom känslan av att "alla" utan barn har uppfattningen om att man är mer ledig än förälder.
    Nu på helgen är det riktigt okej att vara mamma...2 stycken som kan hålla loppan i stången och hon har precis somnat efter att fått gå lös på ett reklamblad! Hennes absoluta faoritsysselsättning men jag har lite restriktioner i och med att hon nog får i sig både en massa papper och tryck.

I övrigt håler vi på med rensning av det som kallas "snusk-skåpet"...det är inte så kinky som det låter, snarare tvärt om. När vi flyttade in luktade just det här skåpet så illa så vi bara slängde in en massa saker i det som vi inte var så rädda om (och som vi egentligen borde kastat redan från början)...numera luktar det inte snusk längre men är fortfarande fullt med bråte...Tyvärr är jag en riktig hamster och HATAR att slänga grejer, får typ separationsångest av att gå med pappersinsamlingen...

• Krodan
    Modesty:  Näe jag hade så höga tankar att jag trodde på dig, tänkte att det var du som var superkvinnnan med stora bokstäver typ Började tom lägga upp en plan hur dte skulle vara genomförbart Hahaha

Vi har 30 års kalas i em, jag har städat/shoppat/städat mer/bakat osv i flera dagar nu, hoppas dte blir bra
    Angelina och Athena är mina sessor
  • GoåGlad

härligt lördagsväder !! Men det är skitsamma för här hemma är vi lite krassliga, ont i halsen o lite smått förkylda. Inte Isac än så länge tack o lov. 
    Jag roar mig med att jaga bananflugor. Dessa små jävla äckliga kryp!!! Har ingen aning om vart dem kommit ifrån för jag har ingen frukt hemma o har inte haft på evigheter. Har inte heller nån äcklig soppåse nånstans.. men helt plötsligt så var diskbänken totalt invaderad av dessa små äckliga kryp. Jag måste vifta bort dem för att kunna koka mitt kaffe. Dem har även börjat sprida sig så sakteliga till andra delar av lägenheten. Uscha.

jag har gillrat fällor bestående av:
    *glas med äppelcidervinäger, lite vatten, socker och ngr droppar diskmedel i, lite här o var i lägenheten. Och det funkar ju men lite för sakta kanske. Skrattande

*Jag har även provat att gå runt med hårspray och försöka spraya ihjäl dem men det resulterade mest i att jag o Isac höll på att få astmanfall.

*Har hällt propplösare i vasken i fall dem lagt ägg där. Har även hällt i kokande vatten som Beccagrodan tipsade om.

* har provat att försöka dammsuga upp dem jävlarna. Förvånad

* Jag har satt ner vitlök o lagerblad i blomjorden, för det läste jag nånstans att man kunde göra ifall dem lagt ägg där.

*har försökt dressera katten till att äta upp dem, men han ser dem inte ens för dem är så jäävla små..Fundersam

Vad mer kan man göra för att utrota en denna lilla hemska varelse. Jag är så trött nu för det senaste dygnet har all energi gått åt till att komma på olika massförstörelsevapen för bananflugor.  Som att jag inte har nog med att vara arg på min man som aldrig är hemma och passa Isac
    Så om nån har nåt dundertips hur man ska kunna uttrota denna lilla onödiga varelse från planeten jorden så får ni mer än gärna säga till. Jag är desperat.

Trevlig lördag kvällFlört

• Tricia

Goåglad: Jag sprejjar dem alltid med radar och det fungerar, de försvinner. Sprejja överallt o gå ut i 20 minuter så är de puts väck

• GoåGlad

hmm.. Har hört om den där radar-sprayen. Verkar ju skönt om dem är borta på 20 min.
    Är det inte farligt om man har småbarn hemma???

• Modesty2000

GoåGlad: jag skulle inte testa radar...Googlade lite och det var nån som inte tyckte att man skulle ha sina hamstrar i det rum man hade spryat i förrän efter 1 dygn...hmm...Kolla iafden här länken: www.zoonen.com/perzoonen/forum/visadiskussion.asp&fkeyword=
    Annars brukar tändstickor i blomkrukorna funka, med den svarta sidan ner...

Idag har det varit en riktigt bra dag! Loppan har varit en solstråle, Mark har varit hemma och jag har fått sova middag och just nu steker han pannkakor!

Svar på tråden Sollentunamammor 2