• Siljelin

Sollentunamammor 2

Hej! Här kommer fortsättningstråden för alla sollentunamammor! Hittills finns följande mammor o barn med i tråden (se nedan), men nytillskott är självklart mycket välkomna!

Fikatråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html

2007
    BeccaGrodan, Kärrdal, son Alvin 070103
    CaS, Edsberg, son Dante och dotter Julie 070119 (Theodor 030917)
    Bess, Helenelund, son Algot 070214
    Camilllla, Rotsunda gård, son Noel 070222
    Leia07, Sjöberg, dotter Leia 070301
    Mariellen76, son Leo 070310
    5088, Edsberg, dotter Jasmine 070329
    Modesty2000, Rotebro, dotter Fia 070330
    Dulia, dotter Alma 070531 (Bianca 050813)
    Siljelin, Viby, dotter Jessica 070604
    slumran, Tureberg, dotter Filippa 070611
    Lillmondinos mamma, Töjnan, son Theo 070629
    MariaR, Töjnan, bf 070705 (Samuel 051222)
    GoåGlad, Kärrdal, bf 070717
    AnkFisk, bf 070721 (Hanna 0504)
    Princess Leia, Rotsunda, Bf 070811 (Sonja 050108)
    Issa98, Rotebro, William 070827 (Kevin 980930)
    noodle, Tureberg/Helenelund, Bf 071206 (Felix 050908)

2006
    Gympatjej, Viby, Marius 060729
    Tesla, Edsberg, dotter Elvira 061202
    Krodan, Rotsunda, dotter Athena 061219 (Angelina 050508)

2005
    Princess Leia, Rotsunda, Dotter Sonja 050108 (Bf 070811)
    AnkFisk, ?, dotter Hanna 0504 (bf 070721)
    Ankan1982,Edsberg, son Alexander 050417
    Krodan, Rotsunda, dotter Angelina 050508 (Athena 061219)
    AiramE, Töjnan, dotter Norah 050628
    Dulia, ?, dotter Bianca 050813 (Alma 070531)
    noodle, Tureberg/Helenelund, son Felix 050908 (Bf 071206)
    MariaR, Töjnan, son Samuel 051222 (bf 070705)

2003
    CaS, Edsberg, son Theodor 030917 (Julie & Dante 070119)

1998
    Issa98, Rotebro, son Kevin 980930 (BF 070824)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-28 13:00:56:
    Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22551670.html

• Svar på tråden Sollentunamammor 2
  • Siljelin

Haromdagen blev vi tillfragade av personalen om vi (lite oklart vad hon menade) ville aka med dem till en buffe nanstans till nagon som jobbar pa hotellet o tanken var att vi skulle aka bakom tva av dem pa respektive moped. Vi sa att vi garna ville men helst inte moped o undrade om vi kunde ga istallet, eller ta en taxi. Markligt: vi tog egen bil till Arlanda for att vi absolut inte kunde ta risken att taxin kom med en bilstol for 1-4-aringar istallet for bebisar men sedan satte vi oss i en transferminibuss utan bilstol alls o aven utan balten. Sedan tyckte alla att vi skulle aka taxi till stan o handla men vi ville inte aka i dessa sitta-pa-flaket-taxibilar. Da onskade vi oss plotsligt en minibuss trots dess brist pa balten o bilstolar. Och nu nar vi blivit erbjudna att aka bak pa varsin moped med Jessica kanns plotsligt flak-taxin otroligt saker. Det kravs val att de slapar fram en tiger och foreslar att vi rider ut i djungeln pa den for att vi ska tycka att det ar ok att aka moped...

Det visade sig vara brollop. Jag fattade inte ens vem som var bruden... Det hade borjat redan vid 10 och sedan var det oppet hus hela dagen. Vi kom vid 17. Vi tankte promenera dit forst o aven servitriserna var inforstodda med det, men det stod tydligen inte hotellet ut med, sa de drog fram sin transfer-taxi o korde oss. En sadan dar man sitter mitt emot varandra pa tva bankar pa flaket... Hem tankte vi verkligen ga, for det var inte langt, men da hade de redan ringt efter nagon o sa kom en liten tuk-tuk, en sadan dar moped med sidovagn. Jag tyckte Lars o Jessica kunde aka sa gick jag hem med vagnen, men icke. Vagnen skulle fallas ihop och fick ligga bakom chaufforen pa mopeden!!

Dagen efter var vi pa matlagningskurs pa grannresorten. Det var bara jag o Lars pa kursen, men hela koket tycktes engagerat. Agarinnan drog forst recepten for oss pa de tre ratterna vi valt, sedan stalldes alla ingredienser upp pa ett bord utomhus, sedan visade kocken hur man lagqade de tre ratterna och vi fick prova laga varsin. Alltsa blev det fem portioner att sedan dela pa. Vi var supermatta. Men riktigt sugna pa thailandsk matlagning!

Igar akte vi pa dagstur till Phiphioarna. Phi phi var inte alls det paradis jag tankt mig och mot formodan mycket mer exploaterat an Koh Lanta, som nog ar tamligen lugnt an sa lange. Det har var sakert mer som Phuket. Soligt, ingen skugga nagonstans, en otrolig kommers, folk som forsokte tvinga pa oss taxi o hotell. Bara skit i alla sma affarer, fula T-shirts o likadana souvenirer. Vi visste inte hur vi skulle komma vidare ut pa on o vagade anda inte det pga hettan. Det slutade med att vi fikade pa ett (faktiskt) mysigt cafe (tva servitriser holl i Jessica) och sedan shoppade jag presenter (ramar) medan Lars o Jessica vantade pa ett annat cafe. Sedan sa vi "fy fan for det har stallet!!!" o sa rusade vi genom hela byn ner till hamnen (med en svettig, slapp o halvsovande Jessica inlindad i en blot liten filt) och tog den tidiga baten hem, vilket vi inte alls tankt. Ganska jobbig batresa hem och sedan fick vi vanta 40 minuter i och utanfor taxin innan han samlat ihop alla gaster fran olika farjor. Sa vi reste i 5 timmar o var pa on i 2 timmar!! Jag vet, jag vet, ni som varit pa Phi Phi kommer saga att vi missade hela grejen, att det ar supervackert och att man nog ska ge det an chans pa langre an 2 timmar, men det funkade inte den har gangen. Med facit pa hand skulle vi akt dit och sovit over nagra natter, men just nu kanns det bra anda och det var sa skont att komma hem till Koh Lanta!!

Pa Phi Phi hittade vi i alla fall de presenter vi sokte! En liten framkallningshorna dar man kunde stoppa in minneskortet o fa foton i handen. Sa nu har vi printat tva bilder till varje servitris - en pa Jessica i sin thailandska klanning (samma till alla) o sa en personlig bild pa respektive servitris med Jessica.

• Modesty2000

Siljelin: alltså...det låter ju helt fantastiskt! Ni verkar ha det helt underbart i Thailand! Tänk att du var nervös innan för att Jessica skulle bli kidnappad och allt och så visade det sig bli en hit! Jag o Mark funderar på att sticka iväg någon stans i januari-februari men jag har ju lite fobi för Fia och solen och all mat som man kanske måste ha med osv...

Camillla: om det ändå bara hade gått trögt med maten...men nu är det liksom tvärvägran...idag tänkte jag vara lite tuffare...tänkte se till att hon är riktigt hungrig och verkligen truga med mat men jag tänkte faktiskt testa barnmatsburk för att se om det blir bättre...inbillar mig att hon har fått fobi för mammas hemlagade...och om det trilskas till lunch blir det naken bebis som får äta själv ikväll...jag som har kladdfobi :/...

• MUM CC

Camilllla -> Clara är 7 månader och då ska hon ska ta 2 sprutor i år, den andra minst en månad efter den första. Sedan den tredje under hennes andra levnadsår. Om barnen är yngre än 7 månader, så ska de ta en spruta till eftersom deras immunförsvar är lite mer outvecklat. Så har jag fått höra!

• Mondino
    MUM CC skrev 2007-11-15 09:13:32 följande:
    Camilllla -> Clara är 7 månader och då ska hon ska ta 2 sprutor i år, den andra minst en månad efter den första. Sedan den tredje under hennes andra levnadsår. Om barnen är yngre än 7 månader, så ska de ta en spruta till eftersom deras immunförsvar är lite mer outvecklat. Så har jag fått höra!
    Camilllla: gissa om surt... 2 dagar och 2500 spänn fattigare. Hade jag inte kunnat stått på huvet ett par dagar, hade ju redan gått 11 dagar över tiden så va fasen hade 2 dgr till gjort för skillnad .

Vi fick samma vaccinationsschema som Clara eftersom Theo är nästan 5 månader (3 sprutor om dom är över 5 månader) 4 sprutor om dom är yngre. (vi hamnade precis i skarven men han ansåg att vi kunde kliva in på 3 sprutor eftersom han så snart blir 5 mån)
    Krodan: är dom ännu äldre kan det räcka med 2 sprutor, men det man får info av läkaren exakt vilka åldersgränser som gäller.
    Vi gick till Väsby läkargrupp i Infra City ( www.vlg.se/ ) och priset var detsamma som för Clara: 850kr
  • Camilllla

Siljelin: Vi var en snabbis till Phi phi och jag kan inte påstå att jag var så imponerad heller.. Men det var ju ändå lite intressant, Johan var där 2003 och vi var ju där 2006 och han sa att det var väldigt stor skillnad, förra gången han var där var det fullt med träd och växter över hela området, när vi var där var det ganska skalat och de höll fortfarande på och röjde upp och byggde nytt osv...

Phi phi kändes nog ungefär lika exploaterat som Krabi/Ao Nang där vi var så det kom inte direkt som nån nyhet för oss.. Paradiset anser vi nog var Koh Hong, typ enda byggnaden där var en barrack med toaletter och det var verkligen jättevackert..! Men om det tog så lång tid att åka till Phi phi så kan jag gissa att det kanske inte är något alternativ.. Och nu kanske semestern är slut snart? Vet inte när ni kommer hem...

Modesty: Hur gick det med lunchen idag? Noel var ju faktiskt lite totalvägrande förut när jag provade att laga eget kom jag på.. Så jag trodde intealls det skulle funka, men sen när jag tagit up ur frysen så har det oftast gått ner men första gångerna var det riktigt stopp! Så i vissa perioder kanske burkmat faller dem bättre i smaken...

lillmondinos: Haha och Noel var ju ändå 9 dagar sen så han hade väl kunnat stanna inne i 4 månader till! Eller inte... Nä men det blir som det blir.. Tråkigt också att man ska dras med hela vaccinationskalabaliken med feber o dyl. ännu fler gånger...

Jag tänkte kolla om de ger den på Märsta läkarmottagning, jag ska ringa dit för att ta bort ett födelsemärke (har gjort det där förut) och vet att de vaccinerar ocskå.. Så kan man ju kolla vad det kostar där..

• Modesty2000

Camilllla: jag bestämde mig idag för att nu fick det banne mig vara nog, så jag köpte en burk med farmargryta och gick till kyrkan för sopplunch med de andra morsorna från föräldrargruppen (Elisabeth, Sara och Claudia) och tänkte att äter hon inte maten får hon inget annat. Tänkte att kombinationen ny miljö och ny mat skulle göra susen...samt att hon inte ätit på 5 timmar...och hon satte i sig hela burken!!!
    Vi får se hur det går med middagen...
    Du borde hänga på till kyrkan nån gång, det är verkligen ett riktigt trevligt ställe!

• Armino

Det var jättemysigt idag på Kosmos! Det var jag, Skydiver och två andra tvillingmammor där. Det ena tvillingparet sov hela tiden och det andra paret satt i varsin babysitter (typ) och lekte så glatt så. Armica lekte en stund i den gröna tygpoolen och blidde sedan jättetrött. Men sova kan man ju inte göra när det finns så mycket roligt runt omkring. Men när vi gick hem sen så somnade hon innan vi ens hunnit ut på gatan

• Modesty2000

Puh! Fia blev så rasande när jag försökte först med min fiskgryta och sedan med min lammgryta att hon var tvungen att gå och lägga sig! Alltså...jag vet inte om jag ska skratta eller gråta eller bara sälja henne till högstbjudande när hon hon får sina anfall...skriker, tårarna sprutar, blir som en pinne i kroppen och de små händerna bara skakar av raseri komplett med att lilla munnens mungipor åker ner som en karikatyrteckning...
    Som tur är somnar hon som en stock så fort hon hamnar i sängen...

I övrigt retar jag upp mig på hur förbannat dyrt det är med bredbandsTV som vi har och då ingår inte 3:an...

• Mondino
    Modesty2000 skrev 2007-11-15 19:40:37 följande:
    Puh! Fia blev så rasande när jag försökte först med min fiskgryta och sedan med min lammgryta att hon var tvungen att gå och lägga sig! Alltså...jag vet inte om jag ska skratta eller gråta eller bara sälja henne till högstbjudande när hon hon får sina anfall...skriker, tårarna sprutar, blir som en pinne i kroppen och de små händerna bara skakar av raseri komplett med att lilla munnens mungipor åker ner som en karikatyrteckning...Som tur är somnar hon som en stock så fort hon hamnar i sängen...I övrigt retar jag upp mig på hur förbannat dyrt det är med bredbandsTV som vi har och då ingår inte 3:an...

Jag anar en maktkamp mellan mor och dotter Tung prestigeförlust att hon svepte köpesmaten...

och jävla bredbandsTV, jag kan sympatisvära lite så kanske det känns lite lite bättre

• Camilllla

Haha så kommer jag inte ihåg att skriva mina inlägg förrän sent som vanligt.. Jag och Johan har tittat på inspelade TV-program, eftersom Noel inte lägger sig förrän efter 22 blir det ju liksom inget tittat på i realtid..

Modesty: Vad tror du om att mest köra burkmat ett tag och sen prova eget igen? Bara ett tips, Noel hatatde som sagt egen mat förut men rätt som det var åt han det utan vidare.. Och jag blir helförvånad varje gång..
    Jag skulle gärna joina er till kyrkan nån gång! Problemet är att det inkräktar lite på min enda chans till egentid Noel sover oftast sitt lånpass (och ibland enda pass på hela dagen) efter lunchen.. Skulle han då somna nån annastans än hemma vet man aldrig hur det går och då går jag miste om min enda chans att få en stunds vila eller möjlighet att göra annat. Men jag ska fundera på det!

Troligen hade jag tänkt att vi ska ta oss till Kosmos nästa torsdag eftermiddag..

Svar på tråden Sollentunamammor 2