• Siljelin

Sollentunamammor 2

Hej! Här kommer fortsättningstråden för alla sollentunamammor! Hittills finns följande mammor o barn med i tråden (se nedan), men nytillskott är självklart mycket välkomna!

Fikatråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html

2007
    BeccaGrodan, Kärrdal, son Alvin 070103
    CaS, Edsberg, son Dante och dotter Julie 070119 (Theodor 030917)
    Bess, Helenelund, son Algot 070214
    Camilllla, Rotsunda gård, son Noel 070222
    Leia07, Sjöberg, dotter Leia 070301
    Mariellen76, son Leo 070310
    5088, Edsberg, dotter Jasmine 070329
    Modesty2000, Rotebro, dotter Fia 070330
    Dulia, dotter Alma 070531 (Bianca 050813)
    Siljelin, Viby, dotter Jessica 070604
    slumran, Tureberg, dotter Filippa 070611
    Lillmondinos mamma, Töjnan, son Theo 070629
    MariaR, Töjnan, bf 070705 (Samuel 051222)
    GoåGlad, Kärrdal, bf 070717
    AnkFisk, bf 070721 (Hanna 0504)
    Princess Leia, Rotsunda, Bf 070811 (Sonja 050108)
    Issa98, Rotebro, William 070827 (Kevin 980930)
    noodle, Tureberg/Helenelund, Bf 071206 (Felix 050908)

2006
    Gympatjej, Viby, Marius 060729
    Tesla, Edsberg, dotter Elvira 061202
    Krodan, Rotsunda, dotter Athena 061219 (Angelina 050508)

2005
    Princess Leia, Rotsunda, Dotter Sonja 050108 (Bf 070811)
    AnkFisk, ?, dotter Hanna 0504 (bf 070721)
    Ankan1982,Edsberg, son Alexander 050417
    Krodan, Rotsunda, dotter Angelina 050508 (Athena 061219)
    AiramE, Töjnan, dotter Norah 050628
    Dulia, ?, dotter Bianca 050813 (Alma 070531)
    noodle, Tureberg/Helenelund, son Felix 050908 (Bf 071206)
    MariaR, Töjnan, son Samuel 051222 (bf 070705)

2003
    CaS, Edsberg, son Theodor 030917 (Julie & Dante 070119)

1998
    Issa98, Rotebro, son Kevin 980930 (BF 070824)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-28 13:00:56:
    Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22551670.html

• Svar på tråden Sollentunamammor 2
  • Mondino

Modesty: visst blir man frustrerad när "det är deras tur" så får dom liksom inte samma belastning ändå som vi har... men det kommer. Det var som för oss förra helgen (vi tar varann morgon, även om jag iofs ammar, men sen får man somna om nån timme eller två.) Tror du inte ungen sover till halv nio då när det var Mickes morgon . Själv fick jag gå upp halv sju för ungen bara vägrade att somna om "min morgon".

Vad jobbar du med? Verkar vara nattskift eller är det nåt du styr över själv?

• strojes
    lillmondinos mamma skrev 2007-11-10 08:36:43 följande:
    Modesty: visst blir man frustrerad när "det är deras tur" så får dom liksom inte samma belastning ändå som vi har... men det kommer. Det var som för oss förra helgen (vi tar varann morgon, även om jag iofs ammar, men sen får man somna om nån timme eller två.) Tror du inte ungen sover till halv nio då när det var Mickes morgon . Själv fick jag gå upp halv sju för ungen bara vägrade att somna om "min morgon".Vad jobbar du med? Verkar vara nattskift eller är det nåt du styr över själv?
    Om det blev så någon gån att Malin sov över "hans" morgon så tog han den andra så att jag fick sova båda dagarna!
  • Mondino
    strojes skrev 2007-11-10 08:40:56 följande:
    Om det blev så någon gån att Malin sov över "hans" morgon så tog han den andra så att jag fick sova båda dagarna!
    Detta ska genast meddelas vidare i familjen Skrattande
  • strojes

lillmondino: Nu tycker iof gubben min att få sova till kl 6 är sovmorgon så om dottern vaknar då går han upp utan knorr. Han går upp fem på vardagarna... så allt senare än det på helgen är ju sovmnorgon. Hände ofta att han erbjöd sig att ta båda helgdagarna när hon var mindre utan att jag ens bad om sovmorgon. Jag har tydligen valt "rätt" pappa till barnen Glad

När hon var typ 2-3 månader (eller nått, kommer inte ihåg så noga) så hade hon ofta jobbiga kvällar eller nätter så det hände ofta att gubben satt uppe och kollade på nån halvdålig film på tv med henne på magen för det var enda stället hon somnade på... detta trots att han börjat jobba... han tyckte bara det var mysigt och saknade de stunderna när hon sen började sova bättre på nätterna (jag slutade med laktos en period under amningen...).

• Siljelin

Shit, hade tankt lasa ikapp idag, men Jessica vaknade just i vagnen bakom mig o jag vet inte hur lange hon later sig roas av flakten... Vi ar pa Koh Lanta, forresten, Camilllla, var det du som undradet det?

Nu blir det lite varmare har, eftersom det blir allt mer hogsasong. Jobbigt... Eftermiddagarna ar dock jatteskona, med ljummen havsbris o vackert kvallsljus over havet. Vi har hittat en del av stranden som ar nastan helt stenfri o dar ar det jatteharligt att bada. Vid femtiden kan vi ocksa ha Jessica vid poolen dar hon badar eller ligger pa en handduk.

Jessica sover mer o battre an hemma pa dagtid, ofta somnar hon vid brostet i sangen i bungalowen. o da stannar en av oss dar o sover eller laser medan den andra badar o solar. Hon ar gladare o nojdare an nagonsin o otroligt nyfiken pa allt. hon tittar garna i bocker, tidningar o menyer!

Att ha en bebis har ar en riktig dorroppnare. overallt kommer folk fram o tittar o pratar o nyper i kinden o pa sma restauranger o butiker langs gatann slapar de ut sina nyfodda egna bebisar for att visa oss. pa hotellet har Jessica fatt ett par-tre riktiga kompisar i personalen. En av dem kopte en klanning till henne idag. Har ett litet dilemma i hur vi ska atergalda det. Tips tas tacksamt emot! Igar hade en av dem med sig sin 9-manaders bebis o visade oss. Hon ar den enda muslimen har o bade hon o bebisen hade sloja nar de kom, men under dagen brukar hon ta av den. Hon maste kanske ha den nar hon ar hemma i byn... De gillar att skratta o skoja, sa sjalvklart skulle de prova bebisens sloja pa Jessica. Vi har riktigt roligt!

Att ata middag har gar mycket lattare an hemma. Antingen sover Jessica i vagnen (det gor hon aldrig hemma vid den tiden pa dagen, bara i famnen) eller sa bar personalen runt pa henne. igar var vi pa ett haftigt stalle som ligger granne med oss, ett hotell alltsa, men eftersom det ligger langt ifran stora vagen (vi gick strandvagen fran oss) sa har det annu farre gaster an hos oss. Allting dar ar byggt av bambu o star pa palar, bade bungalows, bar o restaurang. Jessica sov hela tiden o vi fick en harlig middag uppe pa den upphojda bamburestaurangen under ett tak, men som vanligt inga vaggar. alldeles svart utanfor o havet som brusade.

Som sagt, presenttips till thailandska kvinnor/barnn mottages tacksamt...

• Siljelin

min kusins basta grotrim var troll boll. fast da var han inte sa gammal... kul dikt, camabo!!

nu har jag J i knat...

• Mondino

Åhh.. nu är jag alldeles exalterad!! Jag har suttit och mekkat ihop Elinas julklapp. Eftersom hon kommer lite ikläm när brorsan hockey tar rätt mycket tid (och även pengar, även om hon inte är helt medveten om hur mycket) så har vi bestämt att hon som lite kompensation för det ska få en shoppinghelg. Så nu har jag bokat åt henne och mig:

Flyg tor till Göteborg (1-3 februari)
    Övernattning på Scandic Crown mitt i stan.
    Musicalen footloose på lördagkvällen
    OCH massor med shopping hela lördagen!!!! (ska tipsa alla att ge shoppingpengar till henne i julklapp)

Shit va mysigt det ska bli. Och då är Theo så stor så han kan vara hemma själv med sin pappa... hehehehe.. shit va nyttigt det ska bli för honom oxå. Inte kunna använda mig som nån slags butler när han har kvalitetstid med sin son...
    Gäller bara att ladda med ett ton med tålamod, för jag har en tendens att bli lätt osams med Elina när vi ska handla för hon är så f_bannat velig/kräsen/obeslutsam.

Det här blev det istället för den där resan till solen som jag funderade på förut. Det kändes inte riktigt rätt att dra iväg till värmeland där det trillar bomber vartannat år, speciellt som Micke tyckte det kändes jäääättejobbigt och var så orolig att nåt skulle hända oss när vi var ute på egen hand (som om vi inte skulle kunna ta hand om oss själva ??? ) Nu förstår han känslan att vara tigerförälder....

Åhh vad jag längtar till första helgen i februari!!! Finns schysst jacussi å grejer på hotellet.. mums....

• Camilllla

lillmondinos: Låter ju suveränt! Hoppas och tror att hon blir jätteglad
    Hehe jasså är det butler man är.. Ja det kan man nog kalla det Men när jag tänker efter så tror jag Johan blivit lite bättre på den biten på sistone.. Kanske..

Modesty: Började du 4? Vår granne jobbar också där numera (även om vi mest bara säger typ "hej" till varandra på sin höjd) och jag tror han jobbar nu i helgen, omvänt jämfört med Johan alltså...

Siljelin: Ja det var jag som undrade vart ni var Får jag fråga vilka ni flög med också? Vi åkte Novair och det skulle jag inte göra om.. Helt ok till Grekland men inte 12 timmar i sträck..
    Låter verkligen härligt, och hoppas Jessica tar med sig sina nya vanor hem!
    Åh presenttips till thailändska.. Har ingen aning..! Ändå är det en gammal bekant (bror till min kompis och gammal granne) som åkt till Thailand och gift sig och har nu två barn där.. Kan ni få tag på nåt typiskt svenskt? Sånt kan de ju tycka är kul...

• Modesty2000

Lillmondinos mamma: jag jobbar på Arlanda, i säkerhetskontrollen, och som de flesta vet så går ju det mängder av charters på morgonkvisten :D...man kan ju såklart jobba på eftermiddagen oxå men det finns fler pass på morgonen och jag föredrar att komma hem tidigare.

Siljelin: Jag är sååå glad för er skull att det funkar så bra! Skönt att ni alla kan njuta av semestern och det kanske var det här Jessica behövde, ett totalt brott på alla rutiner! Har inga direkta ideér på presenter...

Jag har verkligen haft en toppendag idag! Insåg att jag har saknat jobbet MASSOR, alltså, kanske inte just själva jobbet men väl kontakten med alla människor, att vara en del av ett sammanhang som inte har med barn att göra. Dessutom ÄLSKAR jag ju att träffa folk och det har jag fått göra massor idag!!!! Fördelen är ju att jag mer eller mindre kan bestämma själv när jag vill jobba och idag slutade jag 11 så jag kom hem, fick sova 2 timmar och har fortfarande haft en eftermiddag med (en iofs gnällig) Fia. Hon vägrar att äta! Hon äter sin morgongröt men resten av måltiderna är det en kamp för att få henne att äta ens några skedar. Vi försöker att inte göra nån grej av det men i hemlighet blir jag jätteorolig när hon dissar min lammgryta....

• GoåGlad

Hej å hå
    Har läst i kapp lite grann, hinner inte fram till datorn numer. Här har inte varit några skojiga dagar. Isac är inne i värsta stökperioden-tänder, utvecklingssprång eller så är han bara på skitdåligt humör?! Konstig är han i alla fall. FundersamHan började låta lite snorig i torsdags och fredag kväll var han jättesnorig och lite feber. Idag lite bättre. Han vill inte äta (eller väldigt lite i alla fall). Han ska bita och tugga på nåt helst hela tiden för att inte gnälla och så får han helt plötsliga hysteriska skrikattacker från kl 19 på kvällarna och typ fram till mitt i natten. Superkul!! Fattar inte hur man kan skrika så förtvivlat ena sekunden och sen vara helt nöjd nästa sekund. Jag känner mig lite maktlös för jag fattar inte ens varför han skriker, har han ont nånstans, är han hungrig, trött, rädd ???? (fast man kanske inte alltid behöver en förklaring heller även om man helst vill det) Ja så jag och min man gör inte mycket annat just nu än försöker underhålla det lilla livet och bytas av vid skrik/gråtattackerna.

Tack o lov kom min man hem i går med en underbar överraskning- Han har bokat en weekend på Hasseludden Spa till oss två!!! Sååååååå lyxigt. SkrattandeJag blev så glad att jag började grina haha. Inte för att vi kan åka iväg förrän typ i slutet av januari men det är ändå nåt skoj att se fram emot. Så under alla skrikattacker tänker jag- Hasseludden, Hasseludden, Hasseludden Flört som ett litet mantra.

Tja övrig rapport......... nja har inte hänt så mycket. Första fars dag i morgon och även exakt ett år sedan jag plussade och vi fick reda på att Isac var på väg. Otroligt vad fort det gårt. Jag o Beccagrodan var o shoppade fars dag-presenter på Stinsen i fredags. Det var skojigt.
    Nu måste jag försöka sova en stund innan nästa skrikattack.

Ha en trevlig fars dag med era gubbar och bebbar!!! Ses på Mysebo på tisdag.
    Hej hopp.Glad

Svar på tråden Sollentunamammor 2