• Siljelin

Sollentunamammor 2

Hej! Här kommer fortsättningstråden för alla sollentunamammor! Hittills finns följande mammor o barn med i tråden (se nedan), men nytillskott är självklart mycket välkomna!

Fikatråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html

2007
    BeccaGrodan, Kärrdal, son Alvin 070103
    CaS, Edsberg, son Dante och dotter Julie 070119 (Theodor 030917)
    Bess, Helenelund, son Algot 070214
    Camilllla, Rotsunda gård, son Noel 070222
    Leia07, Sjöberg, dotter Leia 070301
    Mariellen76, son Leo 070310
    5088, Edsberg, dotter Jasmine 070329
    Modesty2000, Rotebro, dotter Fia 070330
    Dulia, dotter Alma 070531 (Bianca 050813)
    Siljelin, Viby, dotter Jessica 070604
    slumran, Tureberg, dotter Filippa 070611
    Lillmondinos mamma, Töjnan, son Theo 070629
    MariaR, Töjnan, bf 070705 (Samuel 051222)
    GoåGlad, Kärrdal, bf 070717
    AnkFisk, bf 070721 (Hanna 0504)
    Princess Leia, Rotsunda, Bf 070811 (Sonja 050108)
    Issa98, Rotebro, William 070827 (Kevin 980930)
    noodle, Tureberg/Helenelund, Bf 071206 (Felix 050908)

2006
    Gympatjej, Viby, Marius 060729
    Tesla, Edsberg, dotter Elvira 061202
    Krodan, Rotsunda, dotter Athena 061219 (Angelina 050508)

2005
    Princess Leia, Rotsunda, Dotter Sonja 050108 (Bf 070811)
    AnkFisk, ?, dotter Hanna 0504 (bf 070721)
    Ankan1982,Edsberg, son Alexander 050417
    Krodan, Rotsunda, dotter Angelina 050508 (Athena 061219)
    AiramE, Töjnan, dotter Norah 050628
    Dulia, ?, dotter Bianca 050813 (Alma 070531)
    noodle, Tureberg/Helenelund, son Felix 050908 (Bf 071206)
    MariaR, Töjnan, son Samuel 051222 (bf 070705)

2003
    CaS, Edsberg, son Theodor 030917 (Julie & Dante 070119)

1998
    Issa98, Rotebro, son Kevin 980930 (BF 070824)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-28 13:00:56:
    Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22551670.html

• Svar på tråden Sollentunamammor 2
  • Siljelin

Jag brukar också ha dåligt samvete för att jag inte pratar och läser och ramsar tillräckligt med Jessica. Är väl en yrkesskada att känna att man borde. Men ibland ammar jag framför videon och det händer att Jessica släpper bröstet och vill "prata" och så sitter jag och tittar vidare istället, bara för att hon är så lugn och nöjd där hon ligger. Asocialt värre!!

Är det något annat barn här i tråden som hatar sin mormor? Jessica skriker nästan alltid när hon är hos mormor, mycket mer än hos andra "främlingar". Hos morfar somnar hon jämt... Farmor blir det lite gnälligt hos, men det är nog för att hon envisas med att sitta på en stol med Jessica liggande i famnen, och det funkar ju inte med mindre än att man ammar henne samtidigt. Men med mormor är det helt hopplöst. Hon har alltid skämtat om att hon skrämmer barn, för jag har alltid gillat och burit runt på andras småbarn men när jag gått med dem till mamma blir de ledsna. Trodde det skulle bli annorlunda med mina egna barn, men det verkar inte så. Idag var mormor nog uppriktigt ledsen över att vara så impopulär och jag hörde henne säga till Jessica att "nu tycker jag du är dum!" (inte med arg röst eller så) när Jessica bara vrålade och vrålade helt otröstligt.

• Mondino
    Siljelin skrev 2007-12-10 17:22:53 följande:
    Jag brukar också ha dåligt samvete för att jag inte pratar och läser och ramsar tillräckligt med Jessica. Är väl en yrkesskada att känna att man borde. Men ibland ammar jag framför videon och det händer att Jessica släpper bröstet och vill "prata" och så sitter jag och tittar vidare istället, bara för att hon är så lugn och nöjd där hon ligger. Asocialt värre!!Är det något annat barn här i tråden som hatar sin mormor? Jessica skriker nästan alltid när hon är hos mormor, mycket mer än hos andra "främlingar". Hos morfar somnar hon jämt... Farmor blir det lite gnälligt hos, men det är nog för att hon envisas med att sitta på en stol med Jessica liggande i famnen, och det funkar ju inte med mindre än att man ammar henne samtidigt. Men med mormor är det helt hopplöst. Hon har alltid skämtat om att hon skrämmer barn, för jag har alltid gillat och burit runt på andras småbarn men när jag gått med dem till mamma blir de ledsna. Trodde det skulle bli annorlunda med mina egna barn, men det verkar inte så. Idag var mormor nog uppriktigt ledsen över att vara så impopulär och jag hörde henne säga till Jessica att "nu tycker jag du är dum!" (inte med arg röst eller så) när Jessica bara vrålade och vrålade helt otröstligt.
    Men stackars mormor!!! Kan ju inte vara lätt att vara så impopulär utan att egentligen ha förtjänat det (om hon nu inte var en hemsk tyrann i ett tidigare liv förstås... ) Hur ofta ses dom då? Våra små är ju fortfarande så små så det sägs att inte kommer ihåg från ena veckan till den andra.. men jag vet inte om det stämmer... Det kommer betyda att Theo inte kommer tro att han har nån mamma när jag har varit iväg på min weekend till Gtb, så man kanske ska passa på att stanna borta nåt halvår eller så
  • Armino
    Siljelin --> Armica älskar de flesta människor. Utom min mammas man. Nä han kommer i närheten av henne blir hon hjärtskärande ledsen och skriker förtvivlat. Och lite läskig tycker hon att min fasters man är också. Jag tror att det beror på att de har rätt så mörka, starka röster så att när de talar så blir hon rädd. Eller med min mammas man kan det vara så att hon känner igen ren ondska när hon ser den

Lillmondino --> Om du ska åka iväg i ett halvår kan jag tänka mig att haka på. Vart ska vi åka då?
    Hit:
    www.aftonbladet.se/resa/boende/article280502.ab
    eller hit:
    www.lyxresa.se/lyxresor/lyxreseguiden-maldiverna/
  • Mondino

åååhhh... Maldiverna... men jag har det sååå bra här Hemlis, grått och regnigt, en unge som inte får igång tarmarna, lite höst-hosta och en gubbe som säger när han ska ha Theo: han gillar inte att vara hos mig!!! Neej, jag stannar här i min underbara tillvaro!!

Ähh.. riktigt så deprimerande ere faktiskt inte . Jag tycker faktiskt ätt livet är helt okey just nu

• Siljelin

De ses nån gång varannan vecka och jag räknar inte med att Jessica minns det, men det går mycket bättre med många av mina kompisar, kollegor eller BVC-folk. Det verkar mer handla om handlag. Min mamma är i och för sig inte världens vänaste, mildaste person utan rätt barsk.

Shit, ikväll provar vi fem-minutersmetoden. Första kvällen. Jessica har nu skrikit i 25 minuter. Vi tänkte börja redan för en månad sedan men kom aldrig igång utan kände att det dög som det var, med lite bärande i famnen eller amning till sömns. Men sista kvällarna har det varit mycket bära, först tills hon somnar, sedan en lång stund till och sen vaknar hon i alla fall. Flera gånger.

Wish us luck...

• Camilllla

Siljelin: Lycka till! Vi har hållt på med det nån månad och ett tag funkade det rätt så bra, tills Noel kom in i nåt utvecklingssprång igen.. Men de gånger det funkar felfritt är man så nöjd Han får fortfarande en flaska välling i sängen, och efter den är det godnatt. Ibland somnar han direkt och ibland hör man hur han ligger och "sjunger" lite för sig själv, och sen är det tyst efter ett tag. Men vissa kvällar är det riktigt omöjligt, men så var det på "somna i famnen"-tiden också så jag tror inte att vi förstört vårt barn med 5-mm...

Camabo: Jag ska åka till Maldiverna nån gång. Kanske blir det när jag fyller 50, då är det ju bara 27 år kvar... Dags att räkna ner?

• Armino
    Camilllla --> Vi kanske ska ordna en resa till Maldiverna istället för nån sketen mamma-kryssning till Finland eller Åland...? Det skulle vara nåt det Cool När vi berättar för researrangörerna om hur vi har det; med killar som inte fattar nåt alls, ungar som bara skriker, svärföräldrar man vill mörda (utom Lillmondino. Vi vet att du gillar dina svärisar Räcka ut tungan), amorteringar som ska betalas och ett allmänt pissigt väder så får vi säkert åka gratis. Tror ni inte det? Skrattande
    Man måste rätta matsäcken efter mun.
  • BeccaGrodan

Siljelin: lycka till! själv klarar jag absolut inte av att Alvin får ligga o skrika, för han skriker hysteriskt, så är det någon metod vi aldrig testat så är det just den, annars har vi nog testat det mesta :) samtidigt så va jag rätt inställd på att inte få sova sen jag fick barn så nästa barn ska jag amma lääänge för så länge jag ammade Alvin kände jag mig inte direkt trött, bra med amningshormoner hehe..
    i natt blir det nog inte mycket sömn här för han har jätte jobbig hosta, stackarn!

näe sängen för mig! inget mysebo för oss i morgon eftersom Alvin är hostig :/ jag hoppas på att kunna gå på jullunchen på onsdag...

kram o god natt på er alla!

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • Camilllla

Camabo: Självklart! Och jag är beredd att lägga ut en tusenlapp om inte arrangörerna går med på att vi får åka helt gratis. Ska vi säga en eller två veckor?

Becca: Det var när vi upptäckte att Noel faktiskt inte skriker hysteriskt som vi började prova 5-mm. Ett tag provade vi att sitta bredvid hans säng, och det var jättekul. Tyckte Noel. Han snurrade runt och pratade med sin mamma i 1½ timme innan denne gav upp
    Noel är snorig och har fått nässpray och alvedon.. Hans säng är ju konstant uppallad med en telefonkatalog under sängstolparna i huvudändan men igår la vi dit två till.. Han är van att sova i uppförsbacke, stackaren

Vi skippar också Mysebo imorgon, Noel är som sagt snorig och jag är osäker på om han är mer sjuk än så eller inte, och Johan är hemma och är förkyld. Hela förkylningsgrejen startade sist vi var på öppnis så det känns nästan säkrast att undvika det nu fram till jul och hoppas att vi alla kan va friska när veckan är slut

• MUM CC

Hejsan!
    Nu kan jag berätta att det ÄR Anette på MVC i Rotebro som ska sluta, Men hon ska flytta till Sollentuna sjukhus MVC istället, så det är väl bara att följa med henne om man vill det! De ska öppna en familjecentral i Rotebro och då passadde det tydligen inte att hon var kvar, alltså hon valde det själv. Var där idag och fick det där cellprovet gjort till slut... blääää!!!

Camabo -> Elaking! Lägga ut teasers om underbara resor bara så där!!!! Nu börjar ju jag drömma om det juuuuu...

Clara somnar OK på lvällarna men tycker att det räcker med att sova 40 minuter, vaknar då och ibland går det att natta om henne en gång till, men sedan är det stopp! Efter det är hon vaken hela kvälle gärna längre än jag och mannen vill och röjer runt, klättrar och ligger och snackar lääänge! Vet inte vad vi ska göra åt det, för nu börjar jag tröttna på att inte ha NÅGON tid på kvällen, jag och mannen syns ju aldrig förräns när vi säger godnatt bredvid varandra i sängen, tysta som möss... Ha ha, Anette frågade om vi skyddar oss, varför då sa jag, det blir ju aldrig något av sådan karaktär nu för tiden!!!

Skämt å sido... vad ska man göra? Låta det vara och hoppas på att det växer bort? Inte ta upp henne när hon vaknar och bara sitta bredvid henne och kanske klappa på henne? Ta upp henne och vagga lägga ner, ta upp vagga lägga ner, vagga henne i 2 timmar när hon inte vill sova längre för att hon vaknat för mycket och håller sig själv vaken... stööööön!!!

Men varför ska det vara så svårt att bestämma hur man ska göra? Vi är helt vilse båda två. För även fast hon är så jobbig och inte vill sova ibland så är hon ju så SÖT när hon ligger och pratar och skrattar. Och har SÅ svårt för att låta henne skrika... ja, ja, det är väl bara så här det är att vara förälder, antar jag...

Svar på tråden Sollentunamammor 2