• Siljelin

Sollentunamammor 2

Hej! Här kommer fortsättningstråden för alla sollentunamammor! Hittills finns följande mammor o barn med i tråden (se nedan), men nytillskott är självklart mycket välkomna!

Fikatråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html

2007
    BeccaGrodan, Kärrdal, son Alvin 070103
    CaS, Edsberg, son Dante och dotter Julie 070119 (Theodor 030917)
    Bess, Helenelund, son Algot 070214
    Camilllla, Rotsunda gård, son Noel 070222
    Leia07, Sjöberg, dotter Leia 070301
    Mariellen76, son Leo 070310
    5088, Edsberg, dotter Jasmine 070329
    Modesty2000, Rotebro, dotter Fia 070330
    Dulia, dotter Alma 070531 (Bianca 050813)
    Siljelin, Viby, dotter Jessica 070604
    slumran, Tureberg, dotter Filippa 070611
    Lillmondinos mamma, Töjnan, son Theo 070629
    MariaR, Töjnan, bf 070705 (Samuel 051222)
    GoåGlad, Kärrdal, bf 070717
    AnkFisk, bf 070721 (Hanna 0504)
    Princess Leia, Rotsunda, Bf 070811 (Sonja 050108)
    Issa98, Rotebro, William 070827 (Kevin 980930)
    noodle, Tureberg/Helenelund, Bf 071206 (Felix 050908)

2006
    Gympatjej, Viby, Marius 060729
    Tesla, Edsberg, dotter Elvira 061202
    Krodan, Rotsunda, dotter Athena 061219 (Angelina 050508)

2005
    Princess Leia, Rotsunda, Dotter Sonja 050108 (Bf 070811)
    AnkFisk, ?, dotter Hanna 0504 (bf 070721)
    Ankan1982,Edsberg, son Alexander 050417
    Krodan, Rotsunda, dotter Angelina 050508 (Athena 061219)
    AiramE, Töjnan, dotter Norah 050628
    Dulia, ?, dotter Bianca 050813 (Alma 070531)
    noodle, Tureberg/Helenelund, son Felix 050908 (Bf 071206)
    MariaR, Töjnan, son Samuel 051222 (bf 070705)

2003
    CaS, Edsberg, son Theodor 030917 (Julie & Dante 070119)

1998
    Issa98, Rotebro, son Kevin 980930 (BF 070824)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-28 13:00:56:
    Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22551670.html

• Svar på tråden Sollentunamammor 2
  • Mondino
    MUM CC skrev 2007-12-14 14:18:49 följande:
    Modesty -> Stackars Fia! Verkar som vinter-kräksjukan går runt över allt nu! Alla på Martin avdelning har haft den, utom just Martin, som tur är! Dem har handsprit på toaletterna där som Martin är flitig anv'ndare av. Lillmondino -> kan bara inte låta bli att säga (forskare som jag är!) att alkohol inte går över speciellt mycket i bröstmjölken, så drick du cider även fast du ammar, säger jag (men det är jag det!)!

Så du är forskare! Inom vilket område? (nu låter det som att jag oxå är det, men tro mig så är iiiiinte fallet, är alldeles för ologisk, dålig på matte och för otålig för nåt sånt ) blev nyfiken bara!

Och jag går på din linje och har allt unnat mig ett par glas vin då och då trots amning, när dom tom hade en artikel om "ofarligheten" just gällande alkoholhalten i mjölken i Vi Föräldrar så känns det väldigt legitimt (däremot är det ju inge vidare å va packad i närvaro av småbarn )

Men som Modesty nämnde så behöver jag inte berusningen på samma sätt nu när det inte blir nåt sjungande (förutom ev dom klassiska snapsvisorna) och ärligt talat,  jag har blivit så gammal så ångesten för baksmällan gör att jag håller mig till en återhållsam konsumtion... tragiskt men sant att baksmällans röst talar högre!!

Och chicomama: tror att jag ska bespara badhusets gäster min version av Rosegarden (även om jag tycker den är jäääkligt bra efter 4 cider ) men förmodligen inte alls så bra mitt på dan en lördag i nyktert tillstånd

Siljelin: Hurra för 5-minutersmetoden (just i ert fall) va härligt att hon så snällt somnade igår, håller tummarna för att det går bra för pappan ikväll nurå, när du oxå ska på galej
    !

• Mondino
    Camilllla skrev 2007-12-14 13:29:56 följande:
    lillmondinos: Tur att du inte jobbar med min syster då, Rosegarden är även hennes paradnummer Hoppas du får roligt ikväll!
    Shit va lustigt.. jag trodde jag va ensam om i Sverige att ha ett gott öga till den låten... kanske får äran att köra den i duett med din syrra nån gång
  • Armino

Jag är sjuk. Halvt döende känns det som. Den skyldiga i dramat tror jag är de frusna köttbullarna som jag åt till lunch igår. Istället för att steka dem i stekpannan så värmde jag dem bara i mikron eftersom jag inte hade tid med nåt annat. Kan man bli sjuk av sånt? Är det nån som vet?

Idag har jag i alla fall feber, är yr som f-n och har spenderat mer tid på toaletten än vad jag velat. Jag fick till och med ringa hem Jörgen från jobbet så han kunde ta hand om Armica eftersom mamma var sååå tråååkig som inte ville leka utan bara sova hela tiden...

• Siljelin

jag gillar också rose garden. gillar all möjlig country faktiskt. bryter av skönt mot björn o benny vars verk jag gillar i vanliga fall.

Stackars dig, Camabo. Jag värmer för övrigt alltid köttbullarna i micron, kan inte se att det blir nån skillnad. Är nog lika lätt att missa att värma dem helt i en stekpanna. Och så är de ju färdiglagade innan. Eller de kanske var från Maxi...?

Jag tror inte man får feber av dem i alla fall. Men vad vet mat? Hoppas du kryar på dig snart!!

• MUM CC

Modesty -> trodde också att det var Fia som var sjuk! Sorry, då är det ju DIG vi ska tycka synd om (fast om det var Fia som var sjuk så är det ju synd om dig också!)!!! Krya på dig!

Lillmodino -> Jag forskar inom stamcellstransplantation, närmare bestämt prenatal stamcellstransplantation, dvs transplantera sjuka bebisar innan dem föds, och även fosterdiagnostik genom att ta blod från mamman istället för tex fostervattenprov.
    DEt är inte som så att du fått vinterkräksjukan, det verkar mest troligt. Har du träffat Modesty kanske??? Verkar iaf som var och varannan person har den nu... Krya på dig!

• MUM CC

Glömde detta... jo, jag tror att det är helt OK att dricka med måtta när man ammar, men oftast ska man ju ta hand om ett barn, så det måsta man ju tänka på. Har inte läst det i Vi föräldrar, men vet att de kollade alkoholhalten i bröstmjölk efter 2 glas vin och 2 glas Sprite, och det var densamma, alltså ingen. Jag har inte kännt så speciellt mycket för att dricka, men har väl tagit ett halvt glas vin några gånger, men tevkar inte ang detta. Sedan blev jag väldigt salongsberusad av en halv burk 2,25 cider eller 2 munnan bubbel, men det är ju en annan historia!
    Nämde detta på en av föräldrarutbildningarna, men det togs inte emot väl av BM (om blickar kunde döda!), så sa inget mer den gången (Modesty, du var ju med då)! Men vi bor ju i Sverige där Sverige anser att alla måste skyddas och att folk inte har något eget bra omdöme...

• Camilllla

lillmondinos: Jag får ta med min syster på vår ensam mamma-kryssning i vår, som jag förstått det är karaoke ett måste för henne på kryssningar

Jag vet inte vad som hänt med sovrutinerna/metoderna i den här familjen, men ikväll somnade tydligen Noel när Johan bar runt på honom.. Men men, han är ju hemma nu i två veckor så då får väl han bära på honom varje kväll så tar vi nya tag sen..!

Nu har Noel, för andra gången på tre nätter vaknat kl 2.. Förra gången var han vaken till 5, jag hoppas det går snabbare den här gången..! Och ja Johan är där inne igen, jag sa att nu får han ta ansvar för att han lärt honom att man inte behöver somna själv utan kan somna i famnen Och så blir det ju tyst och behagligt för grannarna också...

• GoåGlad

Hej på har inte orkat skriva på evigheter. Men nu har jag suttit och läst lite i alla fall. Lämnar en liten uppdatering så ni vet vad jag haft för mig (eftersom det måste intressera er alla Flört)
    Förra veckan var farmor hos oss så då fanns det inte mycket tid för Fl. Vår farmor är nämligen ruskigt aktiv och snuskigt vältränad för att vara en kärring på 66 år. När hon är här är det som att ha en personlig nyttighets kock/personlig tränare på en och samma gång. Ja, ni som var på Mysebo i tisdags vet ju att hon drog med mig på en långpromenad dit. Från Kärrdal till Sollentuna C. Kan meddela att det kändes som jag hade fött barn igen när vi kom hem. Hade sååå ont i svanskotan. Hon har proppat i mig grönsaker,  nyttiga hemmmagjorda soppor och frukt hela veckan. Inte en uns choklad eller kaka så långt ögat kan nå.Ledsen Och dessutom totalt 6 timmars promenad från mån e.m-tor kväll. Jag brukar typ gå 2 timmar max per veckaFörvånad. Är helt slut (men måste dock erkänna att det är lite skönt med frisk luft oxå..men jag säger det inte högt).
    Fick även lite egentid som jag njutit av oxå. Var till och med på bio med min man en kväll. Annars har jag inte sett röken av honom. Han jobbade även i helgen så... ja förhållandet är väl på topp kan man säga (ljug , ljug)
    Camabo undrade ju om jag styckmördat honom än, men jag kan meddela att jag väntar till efter nyår. Det blir så trist jul annars.

Snabb uppdatering om Isac som fyllde 5 mån idag. Han har fått sin första tand!! Så söt. Och har nästan helt slutat amma, vilket jag tycker är ganska skönt. Han bara bråkar, nyps och håller på när han ammar så jag orkar inte längre.. Tyvärr ser ju brösten inte roliga ut när dem blir helt tomma... uscha. Jag var uppe i G-kupa innan Isac kom till världen så ni kan ju tänka er så mycket lös hud det finns nu när man är tillbaka på typ c eller D-kupa hahaha ingen vacker syn.

Hoppas jag får träffa några av er på Mysebo på tisdag. Har abstinens efter FL-mammor och fikabröd. Annars kan ni gärna få ringa mig om ni behöver fikasällskap hemma vid köksbordet. Flört

• Camilllla

GoåGlad: Oj är Isac redan 5 mån! Jag tänker fortfarande att han är typ 2.. Då är han äldre nu än vad Noel var när du var här i somras...
    Nej tyvärr är ju inte brösten så roliga efter amningen... Det måste man nog tyvärr lära sig leva med, om man inte vill lägga sig under kniven, eller vad man säger...
    Jag hade nog dött av att gå från Kärrdal till Sollentuna C.

Idag lämnade vi Noel hos hans mormor och tog sen min morfars traktor upp till skogen och hämtade julgranar Och sen har Noel ägnat eftermiddagen åt att klappa på katten och sin lilla kusin.. Undrar när de lär sig vad "försiktigt" betyder?

• Armino
    Goåglad --> Ja, jag hörde om er pilgrimsfärd från ena änden av S-tuna till den andra. Hjälp, vilken grej! Förvånad Och grattis till tanden! Det där med tänder verkar vara förenat med att man blir en månad äldre för Armica blev ju 7 månader idag och vi upptäckte 2:a tanden idag också Skrattande Och det m¨ste kännas skönt att få tillbaka ensamrätten på boobsen

Camilllla --> Guuud vad mysigt det lät att åka iväg med traktor och hugga granar. Jag fick värsta julkänslan när du skrev så där Jag har aldrig huggit en egen gran så min bild av det hela är nog rätt så romantiserad. Men ändå... Det låter myyysigt

Igår drack jag mitt första glas alkohol på ca 1 ½ år Cool Det räckte med 2/3 glas med bubbel för att jag skulle känna mig redo för en kväll på stan (till saken hör att jag förr i tiden tålde en hel del innan jag blev ens salongsberusad...) Så jag vågade inte dricka upp hela glaset. Då hade jag säkert börjat sjunga snuskiga visor eller något sånt och det hade nog inte passat sig på min farmors 75-års mottagning Men ikväll har vi varit på min kusins 25årskalas och då vågade jag mig minsann på ett glas bubbel och två(!) glas rödvin. Men då slutade det också med att jag råkade hälla Armicas gröt i knät på Jörgen Skrattande Cool Han blev inte glad... Räcka ut tungan
    Man skall aldrig cykla långt med låst cykel.
Svar på tråden Sollentunamammor 2